webForumDet fria alternativet

Internationella intressenter på min annons?

Småprat

13 svar · 1 330 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Jag har haft min kamera ute på annons på Annonsdirekt.se, och har inte direkt fått något överväldigt gensvar, men två svar har jag iaf fått, och dom har gjort mig lite fundersam.

Nedan följer de båda svaren.

Hello am Mr James larry from Germany please i will like to know the
condition of this item. Because i will like to buy it and send it
to my son in holland for his graduation ceremony gift, and so i
will want to complete the transaction in a very timely manner i
will pay US$900 for this item including the shipping
Also, am arranging the payment with the branded Western Union Bidpay Cash Money Order , let me quickly say that you will handling the shipping with Ups or Dhl or Post office. Send me your name, address and Phone number so that i can make
the payment as soon as possible kindly reply me to *******@yahoo.com

Dear seller,
Good day,I am profoundly interested in your item displayed ,
and i will like to buy it, please get back to me with the condition
and last asking amount of the item because i am buying it for my
friend who is in west africa(Nigeria) studying philosophy,he wants to
use this item for his birthday ceremony, so get back to me with the
total amount including the shipment charges through registered EMS
COURIER SERVICE in the post office , immediately I have all these
information , I will be paying you through bidpay cash delivery
service here in London, UK, they will have the your money delivered
to you in1 - 2 days after the payment is done .
I will need this for the payment to be done asap.\
Your Name
Your full address
City State/Province Country
Zip Code
Total amount in SWEDISH KR
This is the address of my friend for the easiest calculation through
registered EMS COURIER SERVICE,
DESMONDLEE
NO 65 AKARABATA STREET
MODAKEKE
OSUN STATE
NIGERIA
234036
Thanks and i hope to hear from you in due course cause he needs this
item very urgent for birthday and christmax
DESMONDLEE(Dr.)

Direkt när jag såg svaren så tänkte jag spam, och höll på att kasta dom direkt. Men när jag läste vidare så tyckte jag att det helt plötsligt verkade lite seriöst ändå kanske. Efter att ha läst båda mailen hittade jag ingenting som verkar tyda på att dom ska blåsa mig, om jag förstått allt rätt så vill dom bara ha mitt namn och adress för att skicka över pengarna i princip.

Men vad jag tycker är skumt är framför allt att en tysk vill köpa en Begagnad Konica Minolta Z5 av mig för 900 $, jag kan aldrig nånsing tänka mig att det skulle vara svårt att få tag på en sådan i Tyskland till ett lägre pris. :q

Så vad är detta egentligen? Vill dom bara ha min adress och/eller få bekräftat att min e-postadress går att spamma till, eller är dom faktiskt seriösa?

(Tvärr är kameran redan såld, ifall detta skulle vara ett seriöst erbjudande x( :P )

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

bluffelibluffbluff.

De vill bara blasa dig. De namner inte ens kamera en enda gang och fragar inget om annonsen.Attt de namner dollar istallet for euro gor mig fundersam ocksa.

Okkido skrev:

bluffelibluffbluff.

De vill bara blasa dig. De namner inte ens kamera en enda gang och fragar inget om annonsen.Attt de namner dollar istallet for euro gor mig fundersam ocksa.

Jo, visst, jag var väl redan tidigare ganska säker på att det skulle vara en bluff. Men vad vill dom åt egentligen?

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Precis som Okkido skriver nämner man inte ordet "camera" en enda gång. Istället använder man ordet "item". Verkar skumt som fan. Hur dessa personer skulle gå tillväga för att blåsa dig är nästa fråga. Vet inte hur den här betalningen funkar riktigt.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag skulle gissa på att de vill få svar av dig och sedan sätta upp betalning via en oseriös escrow-tjänst.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

muskot skrev:

Jag skulle gissa på att de vill få svar av dig och sedan sätta upp betalning via en oseriös escrow-tjänst.

Antagligen något liknande. En kompis får regelbundet liknande bluffbrev.

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

Ett ganska bombsäkert tips för att avslöja allehanda bluffar är att bedragarna skriver att de sitter i ett annat land än du och vill att du ska skicka pengar/saker till ett tredje land. I själva verket sitter avsändaren i ett fjärde land med mindre fungerande rättsväsen. Ett annat tecken på att det är skumt är att det verkar vara så fasligt bråttom. Dessa faktum tillsammans med det övriga inlägg kommenterat gör att du kan vara säker på att det rör sig om oseriösa anbud.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tack för att du sätter ut detta case.
Visst verkar det att vara riktigt skumt. Tur att du inte behöver svar på det ens.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Deras brev går att använda som svar till valfri produkt. Det kan ha varit en annons med en tekanna och svaret hade ändå passat in. Alltså en sorts malltext som förmodligen kan användas för att både plocka dig på varan och få din e-postadress på köpet.

Dessa produkter lär med all säkerhet finnas i köparens hemland också, så den valutahandeln känns onödigt krånglig för att vara en seriös person.

Så för att sammanfatta det som alla redan har genomskådat: Nej, nej, nej.

muskot skrev:

Skulle du/någon kunna förklara det där lite mer ingående?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det fungerar så att köparen lobbar för att ni ska använda någon form av escrowtjänst. Officiellt ska det gå till så här:

1. Köparen betalar in pengar till escrowfirman.
2. Säljaren meddelas att pengarna är insatta.
3. Säljaren skickar varan.
4. Köparen tar emot varan och godkänner den.
5. Escrowfirman betalar ut pengarna till säljaren.

Vid bedrägerier är det dock inte seriösa firmor som används, vilket gör att man som säljare aldrig kommer att få se röken av några pengar.

Här kan du läsa en underhållande historia om hur en sådan bluffare blir själv blåst:
http://www.zug.com/pranks/powerbook/

muskot skrev:

Det fungerar så att köparen lobbar för att ni ska använda någon form av escrowtjänst. Officiellt ska det gå till så här:

1. Köparen betalar in pengar till escrowfirman.
2. Säljaren meddelas att pengarna är insatta.
3. Säljaren skickar varan.
4. Köparen tar emot varan och godkänner den.
5. Escrowfirman betalar ut pengarna till säljaren.

Vid bedrägerier är det dock inte seriösa firmor som används, vilket gör att man som säljare aldrig kommer att få se röken av några pengar.

Här kan du läsa en underhållande historia om hur en sådan bluffare blir själv blåst:

Oh, I see.... :stud

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

muskot skrev:

Klart intressant läsning. Alltid kul när de faller i gropen de själva gräver. ;)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Om mailen/annonserna är skrivna på dålig engelska, knappt avhandlar varan alls utan mer fokuserar på betalning och frakt, köparen/säljaren säger sig bo i t.ex Tyskland men inte verkar vara tysk (James Larry != tysk) och om Western Union är inblandad på något sätt så är det ALLTID ett scam.

Förekommer rikligt i motorcykelvärlden där annonser med hojar dyker upp som är så inihelvete billiga att folk slutar tänka, eller så blir säljare av hojar kontaktade (som du blivit) med ett "offer they cant refuse".

Det här är en vidareutveckling, eller avknoppning, av de gamla hederliga Nigeriabreven.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)