webForumDet fria alternativet

Att så ett frö!

Natur & djur

22 svar · 3 578 visningar · startad av Klös

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg
Frågan#1

Jag lyckades till slut att hitta en kärna från en Lime-frukt och jag vill nu få den att växa till ett ståtligt Lime-träd. Hur ska jag göra till att börja med?
(jag har gröna fingrar men novis på att odla från "scratch")

hmpf... jag fyllde en kruka med jord la i kärnan fyllde på med mer jord, vattnade och sträckte en plastfilm över med lite hål i. DET ÄR ERAT FEL OM JAG INTE FÅR NÅGOT LIME-TRÄD :( ;)
Skämt åsido har jag lyckats med citron med den metoden men den dog efter ett tag när den var ca 5 cm lång och hade fått ca 4 blad.
Hur ska man få dem att överleva längre?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Klös skrev:

Låt bli att påpeka hur sur den ser ut... ;) (Okej, den var dålig)

Mycket sol och ihärdigt vattnande. Och så en daglig pratstund. :)

Medlem sedan sep. 2005406 inlägg

Klös skrev:

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=42887&a=465832

Åhhh, på slutet tipsar Bengt om "Linnea planterar en kärna". Läste den när jag var liten. Blev lite nostalgisk. :)

Lycka till med lime-plantan. Se till att den får mycket ljus och fukt.

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Det är kul att plantera frön!!! Det måste jag börja göra igen. :)
En gång när jag var liten så planterade jag en kastanj. Den började växa och blev ganska så stor faktiskt, så jag började ju få stora visioner om att det skulle bli ett stort träd och om 100 år skulle nån kunna se det växa nånstans... :r hehe, men sen fick det löss och dog. :x x(
Nån som har lyckats med det?

Inte kastanj, men paprika. De är lätta att driva upp. :)

Medlem sedan sep. 2003901 inlägg

Klös skrev:

hmpf... jag fyllde en kruka med jord la i kärnan fyllde på med mer jord, vattnade och sträckte en plastfilm över med lite hål i. DET ÄR ERAT FEL OM JAG INTE FÅR NÅGOT LIME-TRÄD :( ;)
Skämt åsido har jag lyckats med citron med den metoden men den dog efter ett tag när den var ca 5 cm lång och hade fått ca 4 blad.

Nu kunde jag tyvärr inte se filmen, för att lyckas med en sådd så :
- Plantera i en plastkruka (terrakottakrukor stjäl för mycket vatten)
- Använd vanlig såjord eller kaktusjord gärna med små lekakulor i tills plantan är ca 5cm lång. Dom tål ingen näring i början. Plantera om plantan när den har fått sina riktiga kronblad, dvs mer än 2 blad per skaft, till en större kruka med vanlig blomjord och börja så smått ge näring.
- Håll plantan konstant fuktig men inte blöt. Bäst att vattna på fat så att rötterna söker sig neråt och blir kraftiga. Trä en påse över krukan med hål i, INTE plastfilm det sitter oftast för tätt på plantan, Ser man att det kommer kondens på påsen måste man öppna och lufta, kondensen kan faktisk skada plantan.
- Tänk på att en planta som kommit upp en bit, behöver ca 16 timmars dagsljus, tyvärr så är inte en vanlig glödlampa bra, den bränner mer än den ger ljus. I början behöver fröet både värme och ljus, men sen bör den stå i runt 15 graders värme och massa ljus. (mao bör man inte hoppas på för mycket om man planterar i dec ;) )

lite tips bara och som sagt var jag såg inte filmen, men att du redan har hittat ett svar, tänkte bara ge lite mer tips på varför kanske din andra planta inte överlevde.

Lycka till!

blåjeans skrev:

Det är kul att plantera frön!!! Det måste jag börja göra igen. :)
En gång när jag var liten så planterade jag en kastanj. Den började växa och blev ganska så stor faktiskt, så jag började ju få stora visioner om att det skulle bli ett stort träd och om 100 år skulle nån kunna se det växa nånstans... :r hehe, men sen fick det löss och dog. :x x(
Nån som har lyckats med det?

Då kan du komma och hjälpa mig nästa gång, om du tycker det är kul ..... :)
Satte ca 2000 frön i våras, blandad kompott!

Åh, vad kul!! :D Blev det lyckat då? Eller var det många som inte blev något av?

fridan skrev:

Inte kastanj, men paprika. De är lätta att driva upp.

Då ska jag plantera paprika!! :D Fast man kanske behöver vänta till våren.... denna eviga väntan...

blåjeans skrev:

Då ska jag plantera paprika!! :D Fast man kanske behöver vänta till våren.... denna eviga väntan...

Näe, det behöver du inte. Jag trycker ner kärnor lite titt som tätt under hela året, i mina vanliga blomkrukor. :)

fridan skrev:

Näe, det behöver du inte. Jag trycker ner kärnor lite titt som tätt under hela året, i mina vanliga blomkrukor. :)

schyy! Du får inte göra det så enkelt, nu när jag la manken till ;)

Man ska inte krångla till det i onödan! :h

Aha! Vad bra! Då har jag ett nytt projekt att börja på!! :)

Projekt påbörjat. :h

Coolt, jag trodde inte det skulle gå så fort men nu har paprika-fröna börjat gro!! :e
Var bara tvungen att säga det... :)

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Grattis :)
Efter jag läste denna tråd för några veckor sedan så inhandlade jag några avocado som jag gjorde utsökt guacamole på, och nu ligger fröna/kärnorna på tork för att sedan påbörja sin krokiga väg mot att bli ståtliga träd.

Av limen blev det inget men däremot någon annan citrusfrukt (citron/clementin/satsumas) som jag planterade för ca en månad sedan.

Aha, kul! :) Jo mina paprikor började ju växa och resultatet kanske ni sett här

Hur gick det med Kopliks avocado då?

Medlem sedan feb. 20111 inlägg

Handlat hos Frö med posten

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)