webForumDet fria alternativet

ta patent på dokusåpa

Företagande

14 svar · 642 visningar · startad av eriks

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg
Frågan#1

Hej!

Eftersom jag har en bra idé så har jag en bra fråga =) Hur tar man patent på en dokusåpa? Jag menar, det verkar ju som om det går... Världen över har folk anammat robinsson, och sverige köper in vissa dokusåpor. Jag har dessutom hört att man inte får ändra allt för mycket i program-innehållet (då eftersom upphovsmannen förmodligen har beståmt så). Vet någon vad som gäller?

MVH Erik

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tv bolagen köper in ett så kallat Format.
Där finns allt beskrivet och upphovsmannen har all rätt.
En förläggare är kanske den närmsta vägen?
Eller varför inte ringa (eposta) något bolag om hur man gör?
Men fråga inte Bert Karlsson va!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Du kan inte ta patent på en dokusåpa. Patent ges på tekniska nyskapelser, inte på allmänna ideér.

Däremot äger du som upphovsman upphovsrätten till program-formatet. Men inget hindrar då mig från att komma på samma eller en liknande idé och själv sälja detta format, du kan inte hävda patentintrång.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

sgtpepper:
mjaee, ingen kan ta å göra Robinsson (med två ss ;)) och exakt samma idé och komma undan med det, det är intrång på upphovsrätten.

Jymdis skrev:

sgtpepper:
mjaee, ingen kan ta å göra Robinsson (med två ss ;)) och exakt samma idé och komma undan med det, det är intrång på upphovsrätten.

Nej, men jag kan producera en dokusåpa där de tävlande bor på en söderhavsö och deltar i olika typer av fysiska tävlingar och får lite mat utan att inkräkta på upphovsrätten.

Hade det däremot gått att ta patent på ett dokusåpaformat så hade ovanstående varit intrång i patenträtten. Ett patent ger en exklusiv rätt till uppfinningen (eller i detta fallet dokusåpan).

sgtpepper, du verkar säker på din sak, är du det? Sverige kopierar ju Big Brother, det vore väl billigare att göra en "egen"? USAs Survivor är ju inte exakt som Robinsson, men de säger ju ändå att tävlingen kommer från Sverige (jag vet ju visserligen inte om de betalar några pengar till upphovsmännen)... Det kallas säkert inte patent, men någon sorts upphovsrättsligt skydd borde man väl kunna ta?

Lasp, vad för slags förlag är det du pratar om?

jag måste nog hålla med eriks här också, man kan skydda en programidé..
finns företag, som strix, som inte gör nåt annat än å åker på mässor och säljer programidéer!

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg

Robinson är väl något Strix var först med att köpa in. Vad jag har hört såg de denna programidé på någon av de stora mässorna, och köpte in formatet. Att sedan survivor kom till efter, var endel av robinson framgångar.

Dock är det nog troligt att man ej kan ta och skydda en programidé helt. Många av dessa dukumentär såpor bygger på en otrolig kunskap. För att starta ett program som robinson krävs ett otroligt kontaktnät, idé om hur allt kan filmas, hur det bäst filmas etc. Då är det nog oftast lättast att köpa in konceptet.
Sen kan det säkert hända att namnen är skyddade som varumärken, men det är en annan historia.
Alla musiksåpor bygger ju på samma idé, i stort sett.

Andreas

Nej jag har för mig robinson är Strix idé.
Går ni in på http://www.strix.se/ så ser ni att dom försöker sälja en massa "formats", alltså färdiga format på tv-serier.

Vad är det för mässor vi pratar om? Någon som vet något namn?

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Jymdis skrev:

Nej jag har för mig robinson är Strix idé.
Går ni in på http://www.strix.se/ så ser ni att dom försöker sälja en massa "formats", alltså färdiga format på tv-serier.

Nä, jag tror faktiskt att AG har rätt. Robinson är inget Strix har kommit på och heller inte en svensk idé. 80 % säker...

eriks skrev:

sgtpepper, du verkar säker på din sak, är du det?

Jag är väldigt säker på min sak när det gäller patent. Patent ges för tekniska uppfinningar, inte TV-programidéer.

Jag är även hyffsat säker på min sak när det gäller upphovsrätten. Det är nog precis som AG skriver, det man köper när man köper ett format är inte bara ett löst format uppslag till ett TV-program, man köper en detaljplan, beprövade uppslag, varumärke, support, kontaktnär och så vidare, det är det som går att sälja och även skydda.

Men att det skulle gå att hävda exklusiv äganderätt till en enkel idé, "vi sätter 15 socialt missanpassade babianer i ett hus/på en ö/på en lantgård och ger dom olika uppdrag", det har jag svårt att hitta något lagrum som skulle kunna stödja...

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Kan efter lite forskning på Strix:s hemsida kan jag nu konstatera att det är http://www.planet24.com som ligger bakom formatet Survivor. Eller som vi valt att kalla det på svenska; Expedition: Robinson

exakt var på sidan läste du det sorhh?

ang patent så tror jag det är rätt svårt ja, det har jag aldrig sagt nånting om, men jag tror upphovsrätten skyddar en programidé.

Jo, patent är inte riktigt vad jag menar, men jag tycker det är konstigt om man inte skulle kunna skydda idén på något vis...

295 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
145 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)