Meddelande

Minska
No announcement yet.

Varning för b-one!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Varning för b-one!

Jag vill varna för webbhoellet b-one då jag har mycket dåliga erfarenheter av dem.

Det började med att jag av ren snålhet/dumhet nappade på deras erbjudande i början av året.
    Efter en period med mycket tekniska problem (ja, jag vet att det kan hända den bäste) och efter att ett behov av att även kunna köra en accessdatabas uppstod reggade jag istället ett konto hos Aleborg.
    Det var nu det verkliga strulet började.
    När min domän pekats om kunde jag helt plötsligt inte komma åt mitt konto hos b-one. Jag fick alltså ingen access till alla mina filer jag hade liggande på deras server. Orsaken var domänflytten. Ingen domän..ingen access.
    Deras kundsupport vägrade bestämt att hjälpa mig oavsett vad jag än föreslog. Det enda jag egentligen ville var att få ut en back-up på de filer jag hade liggande där men se det gick inte att lösa.

Nästa problem...jag ville ha Aleborg som teknisk- administrativ- och betalkontakt för min domän. Detta informerade jag b-one om i somras. Förra veckan tröttnade jag på att inget hänt ännu och mailade en skarp påminnelse. Dagen efter fick jag tillbaka ett mail där det stod att allt var ordnat. Eftersom jag inte var säker på hur lång tid det tar innan en sådan förändring slår igenom väntade jag över helgen. I måndags stod b-one fortfarande som kontakt på allt. Mailade då ytterligare en påminnelse.
    Resultatet av den fick jag se idag. Dom har pekat tillbaka domänen till sina servrar!!
    Detta innebär att alla förändringar och all utveckling jag gjort på mitt forum, vars medlemsantal fördubblats under de två senaste månaderna, nu inte syns. Istället syns den första versionen med alla de buggar som den innehåller!

Har skickat ytterligare ett mail men ännu inte fått något svar.
    ------- Sometimes I lie awake at night, and I ask, 'Where have I gone wrong?'
    Then a voice says to me, 'This is going to take more than one night.-------

Tips:
    Ta kontakt med ARN (Allmänna ReklamationsNämnden) angående detta. Hade ett liknadne problem med nämnda webbhotell och kontakten, eller rättare sagt hotet, med ARN avhjälpte alla problem ganska omgående. Ingen vill ha dålig publicitet.
    ~~~ www.fumei.net ~~~

Kommentera

[citat=SilvioF]Tips:
      Ta kontakt med ARN (Allmänna ReklamationsNämnden) angående detta. Hade ett liknadne problem med nämnda webbhotell och kontakten, eller rättare sagt hotet, med ARN avhjälpte alla problem ganska omgående. Ingen vill ha dålig publicitet. [/citat]
      /Mvh Tengblad - "A computer is only as smart as the person using it"
      Eyesx | MrFilm | WordPress Sverige

Kommentera

Skall ge dem 24 timmar att svara. Efter det blir det först information om att jag ämnar anmäla dem till ARN....därefter blir det en anmälan.
        Tack för tipset.

Kommentera

Det skadar aldrig att hota lite med att gå till pressen också eftersom de just nu kör en ganska omfattande reklamkampanj lite överallt.
          ~~~ www.fumei.net ~~~

Kommentera

Jag var inne på NIC i annat ärende och kan inte låta bli att delge följande snutt:
            Den normala rutinen för bekräftelse av ompekning är att den eller de nuvarande DNS-operatörerna i ett mail till NIC-SE:s registry bekräftar ompekningen. DNS-operatörerna ska normalt få möjlighet att bekräfta. DNS-operatörerna ska normalt få två arbetsdagar på sig att reagera. Tiden räknas från när NIC-SE i mail har informerat om att ompekning har begärts. Ifall det finns flera DNS-operatörer för en domän, så ska i princip alla bekräfta innan ompekningen utförs. Bekräftelse ska skickas som mail till NIC-SE:s registry. För att ett sådant mail ska behandlas som en bekräftelse måste det entydigt kunna kopplas till den DNS-operatör som ska bekräfta.

Den nuvarande DNS-operatörens bekräftelse är inte bara en mekanisk operation, utan den ska göras när den nuvarande operatören har blivit informerad av innehavaren om att flytten ska utföras. Det är därför viktigt att den nya operatören medverkar till att innehavaren lämnar denna information till den nuvarande operatören.

Vägran att bekräfta
            Det är viktigt att ha i minnet att det alltid är innehavarens beslut som gäller. Ifall innehavaren och den nuvarande operatören har hamnat i konflikt, så får inte operatören försöka hålla kvar domännamnet "som pant". Den nuvarande operatören har alltså inget veto mot flyttningen, och NIC-SE accepterar inte att operatören försöker hålla kvar domännamnet. Sådana försök leder bara till irritationer och misstroende mot operatören.

Fullmakt
            Det är endast ifall nuvarande DNS-operatör inte kan eller vägrar bekräfta som fullmakt ska användas. DNS-operatören ska vara informerad av NIC-SE om den begärda ompekningen

Så det är bara att stå på dig Bendro.
            Jag tror att det är bra att sådana här saker lyfts fram.
            Livet är kort och Nu!
            Läs mera!
            !?

Kommentera

Det gäller dock en .NET domän, inte .SE
              Personal sökes: http://www.binero.se/omoss/ledigajobb

Kommentera

Regelverket borde vara lika oavsett vilken dot det än gäller.
                Att jag citerade NIC var för att jag inte såg att det gällde .Net!!
                Livet är kort och Nu!
                Läs mera!
                !?

Kommentera

Eländet fortsätter.....

Nekades transfer av min domän till Aleborg.
                  Efter att ha konstaterat att en transfer av min domän inte kan genomföras utan att jag säger upp mitt konto hos b-one (vilket dom inte informerat om tidigare) har jag skickat in en uppsägning.
                  Har fått uppsägningen bekräftad och har efter att ha ställt en direkt fråga fått bekräftat att nu går det bra att göra en transfer. Har nu fått följande information från Aleborg:

Domain Name Rejection Reason
                  -----------------------------------------------------------------------
                  bendro.net Canceled - The current registrar has rejected transfer (please contact them for details)

Efter att ha fått följade besked från supporten:
                  Ja, du kan nu be aleborg skicka en transfer!
                  Med vänlig hälsning / Best Regards
                  SUPPORTEN

vägrar dom alltså ännu en gång att genomföra en transfer.
                  Detta börjar likna stöld....dom har i princip stulit mitt domännamn i och med att dom pekat tillbaka det till sina servrar utan mitt medgivande och vägrar genomföra en begärd transfer. Enda möjligheten för mig att använda domännamnet i nuläget är alltså att lägga tillbaka min site hos dom.

Kommentera

Jag har sagt det förut och säger det igen. Ring KO (KonsumentOmbudsmannen) och några datortidningar, t.ex DatorMagazin och PC Hemma, och tala om för dem hur det går till med b-one's "hobby"-verksamhet, vilket jag tycker att det liknar. Tala gärna om för supporten på b-one att du tänker göra/har gjort detta. Det brukar sätta fart på saker och ting har jag märkt.
                    ~~~ www.fumei.net ~~~

Kommentera

KO tror jag väl inte hjälper i och med att det är ett Danskt företag. Men det börjar väl bli dags att kontakta några datortidningar till att börja med.

Jag sa i mitt senaste svar till supporten att jag överväger rättsliga åtgärder.

Kommentera

[citat=Bendro]Jag sa i mitt senaste svar till supporten att jag överväger rättsliga åtgärder. [/citat]

Det är också ett sätt. Har dom ingen svensk filial? Tänke mest p åatt de har rätt så många kunder från sverige.
                        ~~~ www.fumei.net ~~~

Kommentera

Alla kontaktuppgifter hänvisar till Danmark. Men personalen verkar i alla fall kunna skriva på svenska..

Kommentera

Hihi, dom kommer i "bra" dager på ett av sveriges största IT-forum iaf, det är en bra början!
                            www.kristerlindholm.se - Blog etc.. Bop!

Kommentera

Efter att ha läst den här tråden så vet man i alla fall att man inte skall teckna ett konto hos b-one.
                              ~~~ www.fumei.net ~~~

Kommentera

Working...
                              X