Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Hur noga måste man vara med att göra "säker borttagning av maskinvara" av USB enheter och minneskort (från Kamera) ?
Man kan ju välja att "Mata ut" enheten, men då "enheten" (i detta fallet USB minne eller minneskort) finns den ju kvar som symbol och syns även i "säker borttagning av maskinvara". Förvirrande.
Har varit med om att då man bara rycker dom ur datorn att en varning kommer upp, men kanske jag minns fel ?
Det betyder ju inte att det är rätt men jag drar bara ut kort eller minnessticka utan någon säker borttagning och har gjort så i flera år. Jag kollar iof så att det inte blinkar och indikerar att det skrivs eller läses när jag gör det. Har aldrig råkat ut för något problem.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Om man bara läser ska det inte vara någon fara, men när man skriver så är det så att det inte skrivs direkt till minneskortet, utan det mellanlagras i en buffert i dator. Det som sker när man väljer säker borttagning är att den kontrollerar så att bufferten är tom, dvs att allt verkligen har lagrats, och ser till att den "flushas" (skrivs till minneskortet) om den inte vore tom innan den visar att allt är klart.
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Det värsta som kan hända är alltså, om jag förstår er rätt, att man får korrupta filer. Och dom enda filer som kan bli korrupta är dom man just då i "utryckandes stund" håller på att spara ner till mediat. Har jag förstått det rätt då ?l
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Mr T skrev:
Det värsta som kan hända är alltså, om jag förstår er rätt, att man får korrupta filer. Och dom enda filer som kan bli korrupta är dom man just då i "utryckandes stund" håller på att spara ner till mediat. Har jag förstått det rätt då ?l
..eller tvärtom givetvis, korrupta filer på datorn. Är det en flyttningsmanöver (till skillnad från kopiering) riskerar du att få trasiga filer på bägge håll.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Och om detta görs med t.ex. en mp3-spelare inkopplad kan den bli obrukbar (två ipods har fått möta det ödet).
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Om dioden blinkar, låt den vara!
PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg Jag säger som Niconsoft ;)
Jag har alltid bara dragit kortet rakt ut utan att fundera men givetvis får man se till att inget skrivs till eller från kortet just då.
Har fungerat utan problem så länge jag har haft digitalkamera, åtminstone 8 år.
Jag har råkat gjort detta med ett USB-minne, det blev skrivskyddat :)
Kunde inte radera det och skapa en ny partion på den.
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Hur jag gör, vilket funkat bra.
Jag stänger helt av datorn, tar ut dom enheter, minnen etc som används, innan jag sätter på datorn igen, inget korrupt, inga fel de senaste 8 åren.
Enda typ av dator som krånglat var en HP, min nemesis, men det är helt OT. ;)
M@gnusMedlem sedan jan. 20061 808 inlägg Brukar klicka på USB-ikonen nere vid klockan och välja "Safely Remove USB Mass Storage Device".
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Istället för att behöva gå in i "Safely Remove USB Mass Storage Device"/"säker borttagning av maskinvara", finns det någon smidig liten applikation som fixar detta med bara ETT KLICK utan att behöva välja och sedan klicka på stoppa osv. ?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Anledningen till att du måste gå i flera steg är ju att det kan vara flera enheter anslutna samtidigt.
om du vet vad enheten har för beteckning räcker det ju med två vänsterklick..
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg
Mr T skrev:
Istället för att behöva gå in i "Safely Remove USB Mass Storage Device"/"säker borttagning av maskinvara", finns det någon smidig liten applikation som fixar detta med bara ETT KLICK utan att behöva välja och sedan klicka på stoppa osv. ?
Vänsterklicka på ikonen nere vid klockan, välj enhet, klart.