webForumDet fria alternativet

Skillnaden mellan mySQL och Acess databaser.

15 svar · 774 visningar · startad av Rinaldo

RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg

Hej.

Jag är en nybörjare på ASP men har lyckats knåda ihop ett forum. Jag ska lägga up det på ett webhotell, fast detta stöder inte acess, det stöder mySQL. Vad är skillnaden. har man itne databaser i mySQL också eller kan någon förklara vad skillnaderna är.

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Mysql är gratis, det är inte access. MySQL är kraftfullare. De har olika SQLvarianter har jag för mig oxå

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Access är en desktop databas. Alltså inte menat för större applikationer och klarar inte jättemånga användare samtidigt.. man kan anropa en access databas via sql precis som man kan anropa mysql.. men visa kommandon är inte samma, eller lite annorlunda..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Access har begränsningar för antalet samtidiga användare, många databasfrågor hamnar därför i en kö, och kan ta längre tid.

Access är förutom en ren databasmotor, även en hel utvecklingsmiljö, där man kan skapa fristående databasapplikationer med formulär och fönster mm.

MySql, är en ren databasmotor, och kan därför uppfattas som lite svårarbetad av nybörjare, fast det finns mycket hjälp om detta på webben.

/T

------------------
WRITE_PORT_ULONG(devExt->Mymessage,SMART_WRITE_ACK);

centretMedlem sedan apr. 200150 inlägg

Erka du sa att mysql är gratis. Var får man isåfall tag på program som man kan skapa databaser i mysql?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

sök, sök, sök...
det har varit uppe ungefär 230987024032702304 gånger, och det finns ett mysql-forum här på wF. :)

------------------