webForumDet fria alternativet

Skillnaden mellan mySQL och Acess databaser.

15 svar · 774 visningar · startad av Rinaldo

RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg

Hej.

Jag är en nybörjare på ASP men har lyckats knåda ihop ett forum. Jag ska lägga up det på ett webhotell, fast detta stöder inte acess, det stöder mySQL. Vad är skillnaden. har man itne databaser i mySQL också eller kan någon förklara vad skillnaderna är.

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Mysql är gratis, det är inte access. MySQL är kraftfullare. De har olika SQLvarianter har jag för mig oxå

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Access är en desktop databas. Alltså inte menat för större applikationer och klarar inte jättemånga användare samtidigt.. man kan anropa en access databas via sql precis som man kan anropa mysql.. men visa kommandon är inte samma, eller lite annorlunda..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Access har begränsningar för antalet samtidiga användare, många databasfrågor hamnar därför i en kö, och kan ta längre tid.

Access är förutom en ren databasmotor, även en hel utvecklingsmiljö, där man kan skapa fristående databasapplikationer med formulär och fönster mm.

MySql, är en ren databasmotor, och kan därför uppfattas som lite svårarbetad av nybörjare, fast det finns mycket hjälp om detta på webben.

/T

------------------
WRITE_PORT_ULONG(devExt->Mymessage,SMART_WRITE_ACK);

centretMedlem sedan apr. 200150 inlägg

Erka du sa att mysql är gratis. Var får man isåfall tag på program som man kan skapa databaser i mysql?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

sök, sök, sök...
det har varit uppe ungefär 230987024032702304 gånger, och det finns ett mysql-forum här på wF. :)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Som jag fattat det efter en lite större efterforskning inom ämnet med diverse programmerare så klarar access mer än många säger.

Mycket av access begränsningar bestämmer programmeraren. Som jag fattde det fanns kunde man på ett effektivt sätt med något kommado i SQL låsa databasen för bråkdelen av någon sekund så att inte flera läsningar/skrivningar kunde ske precis samtidigt vilket ökade prestandan på access avsevärt.

Det är bara saker jag läst och frågan runt om och har därmed ingen egen erfarenhet av access kontra mySQL. Jag kör access för mySQL är för djävla jobbigt att komma igång med så jag gav upp.

mvh Jörgen

------------------
*** Var går gränsen mellan långa kortbyxor och korta långbyxor? ***

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

mySQL är för djävla jobbigt att komma igång med så jag gav upp.

Svårt? Bah, bara för att det är en kommandorad involverad... ;)
Och... om man ska ha mycket trafik, varför inte satsa blod svett och tårar på en välanpassad MySQL-databas i stället för att lägga ner lika mycket tid på att anpassa en Access-db?

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Jag har sökt rundor både här och på forumet för mysql och det finns hur många som helst som förespråkar mysql, liksom du. Men inte en enda som kan ge ett konkret tips på hur man kommer igång med skräpet. Alltså lägger jag hellre ner den tiden på access som går att administrera på ett vettigt sätt än att lägga tid på mysql och aldrig komma någon vart.

Smaken är som baken...som tur är.

vänligen jörgen

------------------
*** Var går gränsen mellan långa kortbyxor och korta långbyxor? ***

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Varför inte köra MS SQL? :)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Kanske för den är lika dyr som en bättre begagnad ferrari

------------------

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Mysql är gratis,

Har du läst igenom deras "licenser"?
mySQL är inte alltid gratis.

[r]
mySQL Support
[/r]

cya,
PatrikB

------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*

[Redigerat av PatrikB den 19 jun 2001]

för mig att det i alla fall är gratis för att leka med hemma på en privat burk. För enklare versioner som kanske inte har alla de fetaste möjligheterna

------------------

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

ja, att labba med hemma.
Det kan du göra gratis mot en Access .mdb-fil oxå. Du behöver ju inte ha Office programmet för det.

När du sedan behöver/vill sälja det du gjort ... då går det inte utan att lösa en licens för mySQL. Och ska de som sedan köper din applikation använda det kommersiellt så måste oxå de köpa en licens av mySQL ... eller det är så jag tolkar detta:
citat från mySQL Support sida, Policy:

For normal internal use, MySQL costs nothing. You do not have to pay us if you do not want to.

A license is required if:

You link a part of the of MySQL that has a GPL Copyright to a program that is not free software (embedded usage of the MySQL server). In this case your application would also become GPL through the clause in the GPL license that acts as a virus. By licensing MySQL from us under a commercial license you will avoid this problem.
You have a commercial application that ONLY works with MySQL and ships the application with the MySQL server. This is because we view this as linking even if it is done over the network.
You have a distribution of MySQL and you don't provide the source code for your copy of the MySQL server, as defined in the GPL license.
A license is NOT required if:

You do not need a license to include the client code in commercial programs. The client part of MySQL licensed with the LGPL GNU Library General Public License. The mysql command-line client includes code from the readline library that is under the GPL.
If your use of MySQL does not require a license, but you like MySQL and want to encourage further development, you are certainly welcome to purchase a license or MySQL support anyway.
If you use MySQL in a commercial context such that you profit by its use, we ask that you further the development of MySQL by purchasing some level of support. We feel that if MySQL helps your business, it is reasonable to ask that you help MySQL. (Otherwise, if you ask us support questions, you are not only using for free something into which we've put a lot a work, you're asking us to provide free support, too.)

cya,
PatrikB

------------------
*Det tar sig sa han som hade eld i håret*

MacceMedlem sedan apr. 2001425 inlägg

Vad krävs det för licens för att få skicka med en *.mdb i en kundinstallation....?

Räcker det med att jag själv har licens för officepaketet ?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Flyttas från ASP

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)