webForumDet fria alternativet

Favicon + tk domain

9 svar · 428 visningar · startad av Ymer

YmerMedlem sedan dec. 2001104 inlägg

Jag har läst igenom de trådar här på wf som handlar om favicon men jag har inte hittat svaret på min fråga.

Favicon är ju den lilla iconen bredvid webbadressen i addressfältet på webbläsaren. Den iconen är 16x16 och har formatet .ico... Det finns flera program att göra dessa filer med och jag har gjort en själv. Sedan spara man sin icon som favicon.ico i sin serverroot och ie ska hitta den automatiskt när man surfar in på sidan. Så långt fungerar det för mig också. Men det fungerar inte om man redirectar sin sida till tex .tk domainer, då syns inte logot längre. Felet består även om man lägger till denna rad inom <head> taggen:

<link rel="SHORTCUT ICON" href="url.till.iconen">

Undrar bara om det är någon som har en lösning på det, som vet hur man får favicon att funka med .tk domainer.

Tack

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Är inte riktigt säkeer, men tk använder frames för redirect eller?
Då blir det problem om du inte kan lägga in det i framesetets <head>

vet inte vad tk använder :S

en annan grej om favicons:
jag har läst på flera ställen att man måste adda till favoriter innan de funkar, finns det nåt sätt runtt detta? jag har surfat till många sidor där den funkat direkt...

jag har surfat till många sidor där den funkat direkt...

Varför inte kolla hur dom har gjort det :q
Tror också det är lite webläsarberoende, vissa är "bättre" än andra.
I moz fungerar det i regel direkt, i IE6 lite sådär.

R: skriver fortfarande som en kratta. :r

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

jag har läst på flera ställen att man måste adda till favoriter innan de funkar, finns det nåt sätt runtt detta? jag har surfat till många sidor där den funkat direkt...

Använd Mozilla eller NN6+ ;)

Skämt åsido - MSIE är, som du säger, enligt ett antal olika dokument byggd så att den bara kollar efter favikonen om man lägger till webbsidan i favoriter (och vid alla "återbesök" efter det till ikonen "trillar ur" cachen).

Kolla nästa gång du kommer till en webbplats med MSIE där ikonen visas. Om sidan inte är med nånstans i dina favoriter, så posta en länk till sidan här så är vi flera här som kan nagelfara koden för att ta reda på hur det funkar och vad den sidan använder för teknik att komma runt detta ;)

okej
först, frakof hur ska man ta reda på det då? ^^

och jarvklon, du kanske har rätt, kommer plötsligt inte på alla sidor :P

frankof skrev:

Varför inte kolla hur dom har gjort det :q

ymer skrev:

hur ska man ta reda på det då?

§e "Read the source Luke" - gammal StarWarstravesti :e

joo, men var? :S

Som "jarvklo" påpekar, läs källan till sidan, svensk IE >högerklick>visa källa. Leta mellan <head></head> efter något med "favicon".

Ah - var det så du menade Ymer :r - Ursäkta mig men jag fattade inte att det var *det* som var problemet. :r

Tillbaka till ursprungsfrågan ett tag nu:

De .tk-domäner (verkar ha varit "TK-FREEDOMAINS" allihop att döma av vad jag kunnat se ;) ) jag har kollat kodningen på under min tid här på wF har såvitt jag kommer ihåg alltid bestått av en frameset-sida som ligger på någon ".tk"-server. I en frame på denna framesida laddas sedan ägarens verkliga webbplats in från brinkster, passagen, en egen IP-adress eller var den nu kan tänkas ligga.

Detta gör att de <meta>-taggar osv som finns på ägarens verkliga server inte syns utåt eftersom gframeset-sidan blockerar dessa effektivt

I Framesetsidan finns <meta>-taggar för keywords och description, samt en title - och jag antar att dessa fält läggs in där man administrerar sin -.tk-domän - men övriga <meta>-taggar "flyter" alltså inte "med upp" igenom frame-systemet.

Därav troligen dina problem med att få det att funka till att börja med.

Återigen - du får verkligen ursäkta att jag missuppfattade dig tidigare :r

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)