webForumDet fria alternativet

Ikon i adressfältet

24 svar · 979 visningar · startad av Mc Fetto

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Hoppas det är rätt forum...

Jag undrar hur man gör för att få till en ikon i adressfältet?
Ligger det på domänen eller skapar man det i html?

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Bara lite kod som ska in på sidan. Läs mer på http://www.favicon.com/

KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Du får göra en bild i 16 x 16
Detta gör du enklast genom ett eget program, ex Icon Forge som kan testas gratis.
http://www.favicon.com/index.jsp?id=Icon+Forge

Sen får du ladda upp den i webroten sparad som "favico.ico" och länka till den genom detta:

<link rel="SHORTCUT ICON" HREF="favico.ico">

tackar

tackar för rekordsnabba svar :)

Någon som vet ett annat program än Icon Forge? Får inte tag på det! :(

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg
ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg

Sök på icon på https://www.download.com då får du en lista på en massa program. Sedan finns det en enklare men inte så bra väg att gå i Windows. Rita en bild i MS Paint, 16x16, spara som favico.bmp gå in i utforskaren och byt namn till: favico.ico det funkar i alla fall för att få ikoner till skrivbordet :)

CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg

Jag har försökt mig på det här nu, men det verkar inte gå någon vidare, eller får någon av er denna sidan att fungera?

http://www.chestud.chalmers.se/~kb00obfr/ikon.htm

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

I MozillaFirebird ser jag en ikon på tabben som innehåller sidan, men inte i url-fältet

Får ingen ikon med IE, men med NS så funkar det.

konstigt... men jag har väll gjort på rätt sätt, eller? får ni ikon på webForum? det fick jag i början men inte nu längre.

När det gäller webForum...
Ingen ikon i adressfältet eller i statusfältet. Däremot i favoriterna i IE! Verkar som att det funkar lite som det själv vill. ;)

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

WebForum fungerar alldeles utmärkt i tabben och url-fältet i MozillaFirebird

har nu gjort en omfattande test:

I IE funkar inget.
I Opera blir det svarta fyrkanter där ikonen ska vara.
I netscape och mozilla funkar det som det ska.

Finns det inget som funkar i alla läsarna? detta är rätt irriterande...

jag har ju använt mig av

<LINK REL="SHORTCUT ICON" HREF="favicon.ico">

men det kodraden hittar jag inte i wF's källkod... så jag vet inte hur de löser det...

ingen som vet någon alls om detta då? borde vara ett problem som andra har undrat?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Ledsen om jag är obekväm, men det där med att "döpa om" bmp-filer är dömt på förhand eftersom .BMP inte är samma format som .ICO...

Däremot hanterar Mozilla och dess släktingar även andra format än .ico för "favikonen" - så det kanske kan vara en förklaring till varför det funkar i den men inte i övriga...

Och eftersom du länkar rätt så återstår nog bara att misstänka bilden du använder...

Är du säker på att din ikon är en 16x16 skapad som en *ikon* och inte bara en omdöpt bmp, gif, jpg eller png-bild ?

RassoulMedlem sedan aug. 200321 inlägg

Testa med:
<link REL="SHORTCUT ICON" href="http://ettelaat.net/favicon.ico">

Ändra ettelaat.net till det du vill...

jarvklo skrev:

Är du säker på att din ikon är en 16x16 skapad som en *ikon* och inte bara en omdöpt bmp, gif, jpg eller png-bild ?

Jag blev osäker när du ställde din fråga så jag laddade ner IconForge och gjorde en riktig ico fil. Nu verkar det fungera i både Opera och Mozilla (Netscape). Att det inte funkar i IE tar jag bara som att microsoft inte har programmerat fullt stöd för det.

Tack för hjälpen!

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
I MSIE läses ikonen bara in när man lägger till sin adress i favoriter... Dvs lägger man inte till sin sida i favoriter så ser man inte ikonen... Och den verkar inte dyka upp i adressfältet förrän man startar om MSIE...

Och även om man lägger in sin adress i favoriter i MSIE så verkar det som om den inte läser in en ny ikonfil om den tycker att den redan har en ikon för adressen i sin cache...

Så jag skulle nog vilja hålla med dig om att stödet inte är "fullt" för "adressikoner" i MSIE ;)

Det verkar som det finns något annat sätt att göra det hela på oxå. Tex aftonbladet har en liten ikon, men hur mycket jag tittar i källkoden så ser jag ingen kod för detta. Hur kan man göra så? Likaså hittar jag inget i källkoden för webforum. Någon som har någon idé??

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c2d75422
129 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)