Får följande felmeddelande:
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x718 Thread 0x7e8 DBC 0x629100c Jet'.
/gullrics/conn.asp, line 10
Koden ser ut så här:
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; dbq=C:\Inetpub\wwwroot\gullrics\databas\gullrics.mdb"
Vad gör jag för fel?
Har provat en massa olika typer av kopplingar till databasen. Men ingen fungerar. Är det något fel på filen gullrics.mdb tror ni?
Rinaldo; som jag sa så har jag kommenterat alla datbaskopplingar utom en... De kommenterade kopplingarna fick samma felmeddelande som den som jag använder nu.
LarsG; det verkar väldigt lurigt. En massa prat om "på egen risk" osv. Finns det inget annat sätt?
@anders; jag har varit inne och sökt efter detta felmeddelande och får upp en massa alternativ men inget som verkar passa. I en diskussion hittade jag dock en annan typ av koppling. Den har jag provat men den fungerar inte :-(
Jag är lite dålig på det här med inställningar på datorn men nu har jag provat att köra alla filer inkl. databasen på en annan dator så fungerar det perfekt.
Det bevisar ju att det är något med inställningarna på min dator. Jag har precis lagt in windows 2000 och det kan säkert ha något med saken att göra.
Tack snälla ni för hjälpen!
Nu återstår bara problemet med hur jag ska ändra inställningarna. Någon som är bra på att förklara så att även en okunnig kan klara av det?
Rättigheter.
Kolla vad IUSR_<datornamn> har för rättigheter på katalogen som .mdb filen ligger i och vad den har för rättigheter på själva .mdb filen
Använd utforskaren och högerklicka på mappen som databasen ligger i. Egenskaper -> Säkerhet, se till att ovanståenda användare har rätt att läsa, skriva och skapa filer där.
Mvh,
------------------
All your base are belong to me.