Förlänga USB-kabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dryden
    Medlem
    • 2002-08-03
    • 12245

Förlänga USB-kabel

Far har datorn i källaren och en trådlös WLAN-dongel som går mot modemet/routern som står några betongväggar/betonggolv bort. Signalstyrkan är dock väldigt låg men om WLAN-dongeln skulle kunna sitta fem-sju meter bort från datorn så vore det ju bra. Då är frågan; hur långt kan man förlänga en USB-kabel? Går det skarva dem? Har själv aldrig testat, tips mottages tacksamt som vanligt.
    resebloggen # twitter # instagram
  • GunnarD
    Medlem
    • 2001-06-03
    • 4250

Wikipedia har som alltid svaret.

Varje USB2 kabel kan vara max 5 meter men man kan ha upp till 5 USB hubbar i rad så max längden blir 30 meter.
    So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Comment

• Quid
      Medlem
      • 2000-06-30
      • 4270

5 meter är vad standarden garanterar, men det kan mycket väl fungera med längre kablar, jag har t.ex. sett skrivare fungera med både 7 och 10m. Så man får helt enkelt prova.
      Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
      söker trevligt sällskap för matresa till USA!

Comment

• Zaiman
        Forumvärd
        • 2001-12-06
        • 2439

Det finns aktiva förlängare för usb.

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

Comment

• jofawe
          Medlem
          • 2006-03-29
          • 1329

Vi brukar köra 25 meter utan förstärkare (dock går den då till en usb-hub)
          .. och med vi menar jag mitt jobb, där vi installerar "interaktiva" bordsbrunnar i konferensrum.
          Där är de ibland bestyckade med usb-port.. så .. max 25m
          Patric

www.bejbi.se
          | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

Comment

• Vatos Locos
            Medlem
            • 2005-03-22
            • 1063

Borde gå att köra en bra bit, när vi byggde nätverk i hus så brukade man kunna köra upp till ca 90 m innan du behöver förstärka signalen, nu var detta visserligen i början på 2000-talet men standarden borde ha gått åt rätt håll.
            Har själv i min egna lägenhet 20m CAT 5 kabel och har inga signalproblem trots att jag bara har tjocka betongväggar i lägenheten.

Comment

• Dryden
              Medlem
              • 2002-08-03
              • 12245

Vatos Locos, det är inte nätverkskabel som avses.

Comment

• GunnarD
                Medlem
                • 2001-06-03
                • 4250

Originally posted by jofawe
                Där är de ibland bestyckade med usb-port.. så .. max 25m
                Standarden säger max 5 meter för att garantera överföringshastigheten, därefter får man lägre hastighet så 25 meter utan förstärkning låter väldigt långt och man får nog dålig överföringshastighet med den längden.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Comment

• Danny
                  Medlem
                  • 2004-07-04
                  • 8477

Byt ut donglen till en bredbandsrouter för 299 kr. Då kan du ansluta med nätverkskabel på några hundra meter. T ex D-Link DIR-600
                  dannesholk.se

Comment

• Dryden
                    Medlem
                    • 2002-08-03
                    • 12245

Vi kan ansluta med kabel redan idag men det blir omständigt och mycket kabeldragning på mindre fina ställen, därför är det trådlöst som gäller.

Comment

• nitro2k01
                      Forumvärd
                      • 2003-08-26
                      • 7630

Ser man på. Kjell&co har tydligen dessa aktiva USB-kablar med förstärkare. Men smakar det så kostar det... 399 spänn vill de ha för 20 meter kabel.
                      Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
                      Internklippning:
                      1) Snaggning av fångar.
                      2) Klippning frisörer emellan.

Comment

• GunnarD
                        Medlem
                        • 2001-06-03
                        • 4250

Originally posted by Dryden
                        Vi kan ansluta med kabel redan idag men det blir omständigt och mycket kabeldragning på mindre fina ställen, därför är det trådlöst som gäller.
                        Ett alternativ är att sätta up en AP till på lämpligt ställe som täcker in bättre där dator står.

Visst det blir tråddragning till AP men det kanske blir enklare än att dra en kabel till datorn.

Comment

• fiddler
                          Medlem
                          • 2002-07-15
                          • 2464

HomePlug kanske...
                          Recursion - See recursion.
                          Nej, Gagnef är inte en flod i Indien.

Comment

• Danny
                            Medlem
                            • 2004-07-04
                            • 8477

Originally posted by Dryden
                            nu missförstod du nåt. En trådlös router menade jag ju. Sedan en nätverkskabel till datorn i källaren. Eller var det jag som missförstod nåt, ville du ha trådlöst mellan dongeln och datorn också?
                            dannesholk.se

Comment

• jofawe
                              Medlem
                              • 2006-03-29
                              • 1329

Originally posted by GunnarD
                              Standarden säger max 5 meter för att garantera överföringshastigheten, därefter får man lägre hastighet så 25 meter utan förstärkning låter väldigt långt och man får nog dålig överföringshastighet med den längden.
                              Fast .. att vara paragrafryttare och försöka leva upp till standarder är ju bara löjligt.
                              Funkar det så funkar det.
                              Det enda som kopplas in på dem där är tangentbord och möss, och i extremt sällsynta fall usb-stickor.

Föressten, Dryden, du vet väl att de flesta USB-modem har möjlighet till extern antenn?
                              Patric

www.bejbi.se
                              | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

Comment

Working...