Synpunkter på UF-företags webbplats önskas!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lbs129
    Medlem
    • 2008-04-18
    • 107

Synpunkter på UF-företags webbplats önskas!

Hej,

Jag hoppas att det här inte räknas som reklam, för det är inte avsikten.

Jag är en av tre personer i UF-företaget IntelliCream UF som tillverkar och säljer egen handcrème, och eftersom jag är intresserad av webbplatser/hemsidor tyckte jag det passade bra att bygga en för företaget också.

Webbplatsen har jag byggt från grunden i HTML, CSS och ASP med Access-databas. Webbutikens kundvagn lagras i cookies och ordrarna skickas med JMail till oss.

Det här är det största webbplatsprojekt jag har haft och eftersom jag inte har någon utbildning inom webbdesign ser jag gärna att ni ger era synpunkter. Jag vet att det finns en del valideringsfel och jag ska försöka åtgärda dem så fort som möjligt.

Adressen är http://www.intellicream.se

Tack på förhand!

/Johan Häggblom, webbplatsansvarig på IntelliCream UF
    IntelliCream UF
  • Gildebrand
    Medlem
    • 2009-06-06
    • 918

För nyhetssidan så skulle nog jag tycka det var trevligare att nyheterna låg löpande direkt under nyheter än att det blir ytterliggare ett klick. Annars tycker jag att hemsidan är lättnavigerad, och känns seriös. Såklart kan jag ha åsikter om designen, men sånt är ju en smaksak . Lycka till!
    Kodfabriken - Webb- & apputveckling

Comment

• lbs129
      Medlem
      • 2008-04-18
      • 107

Tack så mycket! Din synpunkt på nyhetssidan är befogad, jag har faktiskt funderat på det själv. Roligt att sidan känns seriös, det var meningen.

Det vore kul om någon mer hade några synpunkter!

Mvh Johan
      IntelliCream UF

Comment

• @nders
        Moderator
        Marsvin
        • 2000-06-30
        • 26914

Jag tycker det ser mycket bra ut! Kan inte riktigt säga något att förbättra, men jag vill önska er lycka till med projektet!

Kör hårt - forza 0155!
        @aviddevguy

Comment

• lbs129
          Medlem
          • 2008-04-18
          • 107

Tack så mycket @nders! Vi satsar på att tävla i bland annat "Bästa webbplats" på UF-mässan så därför försöker jag få sidan så bra som möjligt (eller så bra som det går med mina webbdesignskunskaper, rättare sagt).

Mvh Johan
          IntelliCream UF

Comment

• b242569
            Medlem
            • 2005-09-18
            • 748

Som det är nu är det ju bara 2 nyheter, men det står "Visar de fem senaste:". Det vore om det går mer naturligt om det stod "Visar de x senaste:", där x ökar med 1 tills x är 5. Ett exempel på det är profiler på webForum. Jag har fått fler än 10 besökare, därför står det i min profil "Senaste 10 besökare:", men klickar du på senaste medlemmen (syns till vänster på startsidan) står det ett lägre antal än 10, vilket det när detta skrivs även gör i din profil (med reservation för att många andra klickar på ditt användarnamn just med anledning av detta innan du kommer tillbaka). Alltså, folk kan som det är nu tro att du inte kan räkna, men om det inte går så låt det vara eller bara "Visar de senaste:".

I övrigt är sidan bra, men varför står copyrightinformationen längst till höger i sidfoten? Jag tycker det är mer naturligt centralt eller möjligen till vänster.

Comment

• lbs129
              Medlem
              • 2008-04-18
              • 107

Du har faktiskt rätt i att det ser lite konstigt ut att det står "fem senaste" och att det bara är två. Jag tänkte nog att det snart kommer bli fem nyheter som ligger uppe, och då spelar det ju ingen roll längre, men jag kanske ändrar det.

Copyrightinformationen har jag själv alltid tyckt passar bra att ha högerjusterat i sidfoten. Eventuellt kommer det hamna en inloggningslänk till administrationsgränssnittet till vänster och då är det bra att ha lite plats.

Fler synpunkter mottages tacksamt!

Mvh Johan
              IntelliCream UF

Comment

• Lawyer
                Medlem
                • 2009-10-03
                • 63

Jag har lite CSS-synpunkter:
                - Ser inte målet med att svarta meny-raden går hela vägen, vore bra om den ser ut som footern, samma bred.
                - Lägg kontaktinfo i footern där det står Copyright. Och padding neråt så att sidan inte slutar direkt efter footer.
                - För lite avstånd mellan spalterna, kotakt-sidan är ett bra exempel då det finns tre spaleter (två i innehåll och sidebar)
                - Lite backgrundsfärg på sidebar så att den skiljer sig från content-delen.

För övrigt, snygg Lycka till
                Returno.se - Hittegods på nätet
                Senaste: The iWallet - Den stiliga iPhoneplanboken

Comment

• @nders
                  Moderator
                  Marsvin
                  • 2000-06-30
                  • 26914

Grattis till utmärkelsen för bästa webb!

@aviddevguy

Comment

• devotion
                    Medlem
                    • 2001-01-20
                    • 2711

Originally posted by @nders

http://www.sn.se/nyheter/sormland/1.1392400
                    +1

Mvh
                    Henrik
                    I'm not a slave to a god that doesn't exist...

Comment

• lbs129
                      Medlem
                      • 2008-04-18
                      • 107

Originally posted by Lawyer
                      Jag har lite CSS-synpunkter:
                      - Ser inte målet med att svarta meny-raden går hela vägen, vore bra om den ser ut som footern, samma bred.
                      - Lägg kontaktinfo i footern där det står Copyright. Och padding neråt så att sidan inte slutar direkt efter footer.
                      - För lite avstånd mellan spalterna, kotakt-sidan är ett bra exempel då det finns tre spaleter (två i innehåll och sidebar)
                      - Lite backgrundsfärg på sidebar så att den skiljer sig från content-delen.

För övrigt, snygg Lycka till
                      Själv tycker jag att det är snyggt att menyraden går över hela sidan, men vi tycker väl olika. Kontaktinfo i footern är nog en bra idé, ska lägga in det! Ser kolumnavståndet på kontaktsidan bra ut nu? Högerkolumnen (sidebar) har faktiskt en egen bakgrundsfärg, kanske borde göra den tydligare...

Originally posted by @nders

http://www.sn.se/nyheter/sormland/1.1392400
                      Tack så mycket! Det var ju visserligen tredjepriset, men ändå väldigt kul eftersom jag bara har webbplatsbyggandet som en hobby och aldrig utbildat mig inom det!

Originally posted by devotion
                      +1

Mvh
                      Henrik
                      Tackar tackar!

Mvh Johan
                      IntelliCream UF

Comment

Working...