hoppas ni är gladare än vad jag är en dag som denna. Själv är jag trött som en zombie.
Jag väcktes jag av kommunens gatsopare, 1 st. lastbil med slangar å skit, 1 st. ledbil med borste fram samt en gubbjävel med lövblåsare på ryggen, kl. 04:40 i morse!!?
Förbannad som jag var så gick jag ner och pratade med gubbarna som bara sa "ibland börjar vi tidigt" samt att jag borde ringa kommunens tekniska förvaltning, vilket gjorde mig mer förbannad. Talar om att jag kommer ringa polisen.
Går hem, ringer polisen som säger att "de ska se om de kan skicka någon" samt hämtar papper och penna och går tillbaka till gubbarna och ber att få deras samt deras chefs namn. De vägrar själklart att lämna ut sina egna namn, men chefens ger de gärna ut.
Går hem igen och försöker somna om, men det går inte. Bestämmer mig för att sticka till jobbet då jag ändå inte kan somna om. Erinrar mig dock att jag sett en annons från kommunen där de informerar om gatsopningen. Ringet ett av numrena i annonsen och pratar med en Christer på kommunens tekniska förvaltning som inte verkar se några problem att gatsoparna lever rövare kl. 04:40 på tisdagmorgonen.
I annonsen står bara vilka områden i stan som ska sopas samt att maskinerna kör i 2-skift (vad det nu innebär).
Nu vill jag sätta åt de här gubbarna, deras chef samt Christer så bra det går. Det måste finnas någon lag som säger när man får och inte får föra oväsen.
Förstår din ilska, mer än väl. Jag hade blivit minst lika vansinnig. Men du kan troligen inte göra ett skvatt, i alla fall inte den juridiska vägen.
Vi har stat, landsting och kommuner som vi gett i uppdrag att sköta om bl.a. sånt här och annat för det allmännas bästa. Det innebär att enskilda individer ofta får ta lite stryk för den "goda saken". Om kommunen dessutom kungjort att dom ska blåsa löv i svinottan så har dom sannolikt gjort precis som dom ska.
Men däremot kan du ju, om du orkar, göra en politisk grej av det via lokaltidningar, lokal-TV och lokalradio. Varken "Christer" eller nån anställd kommer att råka illa ut, men den politiker som är ansvarig kommer kanske att få det besvärligt. Eventuellt. I vart fall kanske det kommer att rädda en massa andra kommuninnevånares nattsömn, och det är ju inte så dumt det heller.
3 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksam- heten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik.
7 § /Träder i kraft I:2007-01-01/ Kraven i 2-5 §§ och 6 § första stycket gäller i den utsträckning det inte kan anses orimligt att uppfylla dem. Vid denna bedömning skall särskilt beaktas nyttan av skyddsåtgärder och andra försiktighetsmått jämfört med kostnaderna för sådana åtgärder. När det är fråga om en totalförsvarsverksamhet eller om en åtgärd behövs för totalförsvaret, skall även detta förhållande beaktas vid avvägningen.
Avvägningen enligt första stycket får inte medföra att en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. åsidosätts. Lag (2006:1014).
Ansvar för skadad miljö /Rubriken träder i kraft I:2007-01-01/
9 § Kan en verksamhet eller åtgärd befaras föranleda skada eller olägenhet av väsentlig betydelse för människors hälsa eller miljön, även om sådana skyddsåtgärder och andra försiktighetsmått vidtas som kan krävas enligt denna balk, får verksamheten bedrivas eller åtgärden vidtas endast om regeringen finner att det finns särskilda skäl.
En verksamhet eller åtgärd får inte bedrivas eller vidtas om den medför risk för att ett stort antal människor får sina levnadsförhållanden väsentligt försämrade eller miljön försämras avsevärt.
Vad som sägs i första och andra stycket gäller inte, om regeringen har tilllåtit verksamheten enligt 17 kap. 1, 3 eller 4 §. Lag (2002:175).
Jag hade troligtvis också varit rätt pissed och jag vet att jag var det ordentligt en gång, men det var i ett annat sammanhang. Förvisso även det i ett gott syfte, nämligen när de byggde om Systembolaget jag bodde ovanpå. :OO ;) Då höll de på till elva-halvtolv på natten och borrade i betong. Outhärdligt att vara hemma, så vi gick ner och tjafsade med dem varpå de slutade. Det visade sig att ingen upplyst dem om att det faktiskt bodde folk i kåken, folk som dessutom försökte få lite lugn och ro inför tentor och annat. Nästa natt höll de på till halv tre, då hade de nämligen ordnat tillstånd. :OO
G8. Tänk dig scenariot där de inte kört med lövblåsen, du kommit ut på morgonen, halkat i de våta löven och tvingats vända in igen för att byta kläder eller rent av stukat någon kroppsdel. Jag gissar att Christer fått höra av dig även då eftersom de inte skött sina åtaganden. ;)
Jag misstänker att det är det här stycket du yrkar på?
Utdrag ur miljöbalken 2 kap, § 9 skrev:
En verksamhet eller åtgärd får inte bedrivas eller vidtas om den medför risk för att ett stort antal människor får sina levnadsförhållanden väsentligt försämrade eller miljön försämras avsevärt.
Anses ett enstaka tillfälle med en lövblås som en "väsentligt försämrade levnadsförhållanden" eller "avsevärd försämring av miljön"? Är det "ett stort antal människor" som instämmer i din kritik?
Förstår som sagt din ilska, men jag tror knapppast att paragraferna du letat upp gäller ett par timmars förlorad nattsömn för en handfull människor. I synnerhet som det alltså är kommunen (som ju jobbar åt oss) det gäller, och eftersom dom ju annonserat ut (kungjort) vad dom ämnade göra. Som jag skrev tidigare, så är jag ganska övertygad om att du är ute i ogjort väder, tyvärr.
Kanske p.g.a. just den förlorade sömnen tror jag också att du just nu har lite svårt att att se att jag (och andra?) nog tycker att du överreagerar en aning. Vänta en dag och känn efter då....
God, give us grace to accept with serenity the things that cannot be changed, courage to change the things which should be changed, and the wisdom to distinguish the one from the other.
De vägrar själklart att lämna ut sina egna namn, men chefens ger de gärna ut.
...
Hur går jag till väga?
Du kan ju ringa hem till chefen varje natt klockan 04:40 och fråga om han skickat ut några städgubber eller om du kommer få sova i fred. :i
Jag har ett liknande problem på vintern. Jag bor bredvid ett stort torg och så fort det kommer två millimeter snö måste det tydligen köra runt en gubbe på traktor och skotta hela natten. Det spelar inte något roll att snön hinner smälta bort innan vanligt folk vaknar...
Har precis talat med ansvarig på miljö- och hälsoskyddskontoret hos kommunen som kommer påtala ny schemaläggning, inköp av tystare maskiner samt tydligare information i annonsen, där hon kraftigt såg ner på formuleringen "2-skift" istället för att skriva specifika tider samt den dåligt valda schemaläggningen.
Hon tyckte också att jag kunde gå vidare till lokala politiker och pressen, vilket jag fortafarande överväger. Ska dock låta det gå ett par timmar och tänka över saken igen.
Samtidigt så har min ilska lagt sig en smula och jag inser att jag nog överreagerat en smula.
Jag har ett liknande problem på vintern. Jag bor bredvid ett stort torg och så fort det kommer två millimeter snö måste det tydligen köra runt en gubbe på traktor och skotta hela natten. Det spelar inte något roll att snön hinner smälta bort innan vanligt folk vaknar...
Gör som jag, ring miljö- och hälsoskyddskontoret och påtala problemet så kanske de är lika behjälpliga som de var när jag ringde. Dessutom lät damen på andra sidan tråden en smula sexig ;) Du kan ju ha tur, även i Göteborg.
Alltså, gå till lokalpressen för att de kör med lövblåsare? Nej, jag ställer mig skeptisk till det och jag tror nog bara du blir ansedd som en ovanligt gnällig tyckare och några direkta sympatier tror jag inte heller på. Låt du det ligga en stund så kommer du nog på bättre tankar sedan. ;)
Lövblåsare så tidigt på morgonen låter ju hemskt. (n) De andra ser jag inget större problem med, de låter inte lika mycket och är snabbare. Bra att du tog kontakt med någon om problemet i alla fall, det fanns säkert fler stackare som inte kunde sova men som valde att inte höra av sig till någon om problemet.
Det är bara för att gubben på traktor får betalt för att han skottar. Oftast (alltid?) förhandlas det fram en grundsumma som sedan ökas ju fler gånger man faktiskt skottade. Idiotiskt, javisst.
Själv brukade jag vakna vid 3.30 på morgonen när sopgubbarna tömde returglasbehållaren i sopbilen. Hände nog bara en gång i månaden så det kunde jag leva med.
G8 skrev:
Nu vill jag sätta åt de här gubbarna, deras chef samt Christer så bra det går.
Ingen som tycker synd om lövblåsarna som måste jobba så tidigt på morgonen då? Tror inte att de har valt det själva, "don´t shot the messenger." ;)
273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e