webForumDet fria alternativet

Polis anmäld nu så enkelt avslöjades den hemliga bolagsinformationen

Datasäkerhet

16 svar · 674 visningar · startad av Pellefant

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Frågan#1

Kan detta verkligen stämma...?

"Reuters har enligt Intentia hackat sig in i bolagets datasystem och i förväg avslöjats företagets kvartalsrapport."

"Utredningen visar enligt Intentia att dataintrånget skett via dator som tillhör Reuters. Det kan enligt bolaget bevisas med datorns unika så kallade IP-adress."

http://www.svd.se/dynamiskt/Naringsliv/did_2880897.asp

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Hi hi, Reuters gissade helt enkelt vad URL:en var baserat på URL:en till den förra rapporten :e

http://yro.slashdot.org/yro/02/10/29/0023241.shtml?tid=123

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

LOL. Intentia -- snacka om noll koll. "Internal Investigation " -- ha, ha. :e

Medlem sedan apr. 200277 inlägg

Intentia anklagar Reuters för dataintrång

Kolla denna... http://www.salon.com/tech/wire/2002/10/28/reuters/index.html?x

och denna... http://www.intentia.com/w2000.nsf/pages/PR_5BBD3A

Intentias kvartalsrapport låg alltså ute på deras hemsidan (dock inte länkad) innan släppet. Detta gjorde den tillgänglig för vem som helst som kunde gissa den rätta adresen och knappa in den i sin webbläsare. Detta gjorde Reuters och Intentia blev lite sura och tycker att Reuters har hackat deras site. :P

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Kolla denna ;)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Å herregud, tar jag bort alla länkar på min sajt och någon råkat spara en favorit till en viss sida kan jag alltså stämma dem. Suveränt, kan behöva lite pengar i dessa mörka tider! :birp

Eller om man har en bildserie vars filnamn är 1.html, 2.html etc och skriver "del tre kommer nästa vecka!". Den som "chansar" på 3.html gör därmed intrång. :e :e

Medlem sedan aug. 2001458 inlägg

Pace skrev:

Å herregud, tar jag bort alla länkar på min sajt och någon råkat spara en favorit till en viss sida kan jag alltså stämma dem.

Att de "gissat" länken och kommit åt rapporten är i min mening en liten sak i sammanhanget. Det stora problemet är att ju Reuters i förtid gått ut med information som Intentia måste släppa på ett enligt lag kontrollerat sätt, eftersom den annars kan påverka börskursen (användas för insiderhandel och kursmanipulation).

Det är väl inget tvivel om att det är en miss av Intentia att den fanns tillgänglig. Men frågan är hur lagligt och moraliskt riktigt det var av Reuters att utnyttja informationen. Om du lämnar din bil öppen tycker jag det rätta är att berätta det för dig så du får möjligheten att låsa den.

Pace skrev:

Suveränt, kan behöva lite pengar i dessa mörka tider! :birp

Vad menar du? Tror du Intentia är ute efter pengar?

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Och Intentia skall vara ett IT-bolag, vilka jävla amatörer!
Kan aldrig tänka mig att det kan vara olagligt. Omoraliskt? Nu snackar vi finansbranschen där pengar styr, inte moral. Och nej, jag är inte vänsterpartist, jag har en msc i finansiell ekonomi...

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Men frågan är hur lagligt och moraliskt riktigt det var av Reuters att utnyttja informationen.

Jo, men det är ju en annan juridisk diskussion. Det komiska här (för alla utom Intentia) är ju att Intentia polisanmält Reuters för dataintrång.

Medlem sedan sep. 2000498 inlägg

Så enkelt avslöjades den hemliga bolagsinformationen

Vad säger man inte mycket
källa

http://www.expressen.se/article.asp?id=127576

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

developer skrev:

Pace skrev:

Å herregud, tar jag bort alla länkar på min sajt och någon råkat spara en favorit till en viss sida kan jag alltså stämma dem.

Att de "gissat" länken och kommit åt rapporten är i min mening en liten sak i sammanhanget. Det stora problemet är att ju Reuters i förtid gått ut med information som Intentia måste släppa på ett enligt lag kontrollerat sätt, eftersom den annars kan påverka börskursen (användas för insiderhandel och kursmanipulation).

Det är väl inget tvivel om att det är en miss av Intentia att den fanns tillgänglig. Men frågan är hur lagligt och moraliskt riktigt det var av Reuters att utnyttja informationen. Om du lämnar din bil öppen tycker jag det rätta är att berätta det för dig så du får möjligheten att låsa den.

Javisst, och de får helt enkelt skylla sig själva. Att sno en delåsrapport två timmar för tidigt från ett företag respektive en bil från en privatperson ser jag däremot som två olika saker.

Pace skrev:

Suveränt, kan behöva lite pengar i dessa mörka tider! :birp

Vad menar du? Tror du Intentia är ute efter pengar?

Nej, det var ett skämt om att jag skulle inkassera lite pengar via stämningar.

Medlem sedan sep. 2000498 inlägg

Polis anmäld nu så enkelt avslöjades den hemliga bolagsinformationen

Ja vad säger man nu om man hittar en sida som inte är publik men som ligger i rooten
åker man då in i finkan

Källa
http://www.idg.se/ArticlePages/200211/19/20021119164420_CS/20021119164420_CS.dbp.asp

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Ja. Ungefär som att bli åttalad för att ha läst ett kapitel i en bok som inte finns med i innehållsförteckningen. :l

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

postad i fel tråd.
kan men moderator ta bort mitt inlägg?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

magnusfernstrom skrev:

postad i fel tråd.

Om du redigerar ditt inlägg så ser du att det finns en kryssruta och en knapp som heter 'Radera inlägget' högst upp.

Däremot, om du nu raderar ditt inlägg, så kommer ju folk undra vad jag citerar egentligen, så jag föreslår att du låter det ligga kvar. ;)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

OveRRidE skrev:

magnusfernstrom skrev:

postad i fel tråd.

Om du redigerar ditt inlägg så ser du att det finns en kryssruta och en knapp som heter 'Radera inlägget' högst upp.

Medlemmar kan inte radera sina inlägg.

- - - -

Rätt sätt är snarare att klicka på "Rapportera till moderatorn". ;)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Kan inte medlemmar radera sin egna inlägg? :o

Där ser man. :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)