Då jag ska flytta till lägenhet i Uppsala 1 sept. (wee!) så kommer jag bli tvungen att införskaffa en hel del prylar. Däribland en trådlös router. Här hemma har vi för tillfället en DI-604 och en Netgear-accesspunkt kopplad till den. Men jag är inte alls nöjd med routern. Den är allt som oftast otroligt seg (om inte helt död) när man loggar in i webbgränssnittet och det är dessutom extremt buggigt. Klockan går helt fel och även då man sätter om den så ändrar den tillbaka, Special Applications går inte att sätta utan att den nollställs efter omstart m.m! (Ja jag har uppdaterat firmware). Är därför lite osäker på om jag ska köpa en router av märke Dlink då jag har stött på så mycke problem med den jag redan har.
Bakom routern ska det finnas ett par laptops, en arbetsstation och en server. Vilken router rekommenderar ni? Runt tusenlappen (exkl) är rimligt. Jag vill ha en router med bra, lättsamt webbgränssnitt men som ändå är relativt avancerad.
3Com, D-Link, Linksys, Netgear, ...? Modell? Hjälp mej! :)
Vill rekommendera ett alternativ: NetGears WGR614. Har haft väldigt lite problem med NetGears produkter och de har en överlag bra support (de få gånger jag behövt ringa till dem). Har inte kört just denna produkten dock.
Jag hade mer än gärna velat testa att sätta upp en egen router. Men då jag är beroende av trådlöst nätverk så blev det en hel del bekymmer. WRAP:en har visserligen en plats för ett mini-PC-kort. Det måste ju dock vara ett kort som stödjs av FreeBSD och då är det främst kort med PRISM-chip om jag förstår det rätt. Hittar dock _ingen_ som säljer ett sådant kort i Sverige.
Synd, för det hade varit väldigt roligt.
Jag har haft min Netgear WTG624 ett par månader och inte haft några problem. Tillräcklig räckvidd på wanporten är det också. Bra pris.
/red/ Jag har en testserver, en arbetsstation/allround, en bärbar och en Kiss-dp500 DVDspelare inkopplad på routern. Webbgränssnittet är ganska lättbegripligt tog ett par dagar för mig som inte är proffs att lära mig routern men, det skall väl gå fortare kan man tänka :/ \red\
Btw, Vet inte om trådskaparen tycker att vi skenar iväg åt fel håll nu. Isåfall får diskussionen om "eget bygge" gärna fortsätta här.
**red/**Jag misstog mej för att det skulle finnas stöd för trådlöst nätverk i WRAP:en, men det var väl fel av mej...
Isåfall känns det ju tämligen värdelöst för mej som kräver trådlöst nätverk om jag ska behöva skaffa en accesspunkt och eventuellt en switch vid sidan om det "egna bygget".
Soekris har annars ett kort med både mini-PCI och PCI, net4801 - dock har jag inte sett information om någon lyckats köra en sådan Soekris-låda tillsammans med ett PCI-kort och m0n0wall. Är du fortfarande intresserad föreslår jag att du vänder dig till den officiella mailinglistan och reder ut WLAN-frågan innan du gör några investeringar.
Tittade lite på Soekris men den skäppas från USA och är mycket dyrare än WRAP som skäppas inom EU. Vad jag förstår så måste jag då leta efter ett trådlöst nätverkskort med PRISM 2.5-chipset. I FreeBSD finns det stöd för detta chipset som även klarar av att agera accesspunkt. Har letat som en tok men inte hittat något sådant mini-pci-kort i Sverige. Däremot har jag hittat ett i UK för en vettig penning. Pratade med PC Engines och det kortet ska fyiskt iaf gå bra men jag måste tydligen borra ett hål i chassit för "SAM connector"?
Frågan är hur kortet fungerar med FreeBSD och tillsammans med m0n0wall och om det klarar av att agera accesspunkt.
Hittade en del positiv information gällande Senao EL-2511MP+ och m0n0wall när jag sökte i mailinglistans arkiv.
Jag har faktiskt grävt där. Iofs inte på just det kortet eftersom det inte är allt för många minutrar sedan jag hittade det på internet. Jag går genast till arkivet :)
Ja, jag har en kortläsare som läser CF-kort. Provade att köra in m0n0wall i ett SD-kort och det verkar fungera bra (kunde ju inte direkt kontrollera det men fick iaf inget fel).
Ja har en Netgear FR114P Firewall/Printserver.
Den bytar ibland lokala ip-adresser mellan datorerna men det är inte så farligt. Syftar då främst att man har regler på visa ip:n så bytas ip ut så fungerar det inte. Men det är endast vad jag tror för att routern tilldelar ip:ena själv.
Jahaja, då har jag visst beställt lite prylar.
Från PC Engines: WRAP+box+CF-kort 1561kr
Från Solwise: Trådlöst nätverkskort ~670kr
Sen ska en batterieliminator till detta också. Någon som klarar att leverera 700mA (12V) bör duga bra. Kostar väl under 400kr gissar jag.
Ska bli spännande att se hur detta fungerar :)
I morse ringde någon från arlanda och sa att dom hade ett paket från schweiz till mej. Undrade om jag som privat person eller företagare skulle ha det. Idag fick jag även paketet från UK. Så snart kan jag börja mecka. :)