webForumDet fria alternativet

Skärmen krånglar

Program & appar

16 svar · 405 visningar · startad av alj

Medlem sedan sep. 2002538 inlägg
Frågan#1

Hej, min skärm envisas med att visa gröna färger istället för röda.
Jag har haft problemet innan och löst det genom att jag har dammsugit skärmen, skärmen är trots allt inte så gammal 2000 någonting.
Det är en CRT skärm, nämare bestämt Compaq MV740.
Kan det vara så att någon kondensator har torkat ut?
Brukar det inte krävas riktigt gamla skärmar för att det skall hända?

Någon som vet vad man möjligtvis kan göra?
MVH. Adam

Hmm? Nu startade jag skärmen igen efter att jag har haft den avstängd en stund, och nu fungerar det som vanligt?

Kan det ha med uppdateringsfrekvensen att göra såg att den var ganska låg på 75 hz när skärmen klara 85 hz?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Glappande kabel!

Bah, jag upptäckte nyss att när jag rörde på datorn så flimmrade skärmen tillbaks.
O nu ser jag Lasps inläg :p

Jaja det är en glappande kabel, i datorn verkar den sitta bra, hur åtgärdar man prolbemet om det är i skärmen problemet finns?

Medlem sedan aug. 2001969 inlägg

lättast

är att gå in hos närmaste näthandlare och beställa en ny. Kostar väll inte så mycket längre (CRT alltså)..

Enkelt, billigt och du har skärmen imorgon, enda du behöver göra är att stiga upp och ta emot den när posten kommer !!!!

Det skulle jag gjort, passar mig perfekt...

Mvh

Beställa en helt ny skärm när skärmkabeln sitter lite löst?
Aldrig, om jag skulle varit rik så kanske jag skulle löst det så men det är jag absolut inte.

:)

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Köpa ny skärm för att kablen glappar? Lite overkill...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

eddy1 skrev:

Enkelt, billigt och du har skärmen imorgon, enda du behöver göra är att stiga upp och ta emot den när posten kommer !!!!

Rätta mig gärna om jag har fel, men Posten har väl inte utkörning på så stora och tunga saker som CRT-skärmar?

alj:
Såvida kabeln inte är av fast typ är det ju bara att köpa en ny sådan. Annars får du skruva upp skärmen och skruva eller löda fast den del av kabeln som eventuellt sitter löst.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Rätta mig gärna om jag har fel, men Posten har väl inte utkörning på så stora och tunga saker som CRT-skärmar?

Jag rättar dig, du har fel.

muskot skrev:

Såvida kabeln inte är av fast typ är det ju bara att köpa en ny sådan. Annars får du skruva upp skärmen och skruva eller löda fast den del av kabeln som eventuellt sitter löst.

Den sitter fast i skärmen, jo jag måste nog få av kabeln på något sätt (löda, skruva, svära) och köpa en ny och sätta dit.

Lite svårt att veta vad man ska göra bara i manualen står det: "Felsökning... Om något av dessa alternativ inte stämmer in på problemet så kontakta Compaqs support avdelning. Öppna aldrig under några omständigheter skärmen själv.."
Jippie tack för hjälpen Compaq, ja garantin har gått ut.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Ingen garanti kvar på skärmen? :)

/r såg att den kanske var 4 år gammal (sen år 2000), men kolla upp!

Hrmmmpffff: ett par centimeter ovanför dig kan man läsa "Jippie tack för hjälpen Compaq, ja garantin har gått ut."
:)

alj skrev:

Den sitter fast i skärmen, jo jag måste nog få av kabeln på något sätt (löda, skruva, svära) och köpa en ny och sätta dit.

Trist. Det kan inte vara så att glappet sitter precis där kabeln är ditlödd eller ditskruvad på kretskortet?

alj skrev:

Lite svårt att veta vad man ska göra bara i manualen står det: "Felsökning... Om något av dessa alternativ inte stämmer in på problemet så kontakta Compaqs support avdelning. Öppna aldrig under några omständigheter skärmen själv.."

Hur ofta har en felsökningsguide hjälpt andra än de som glömt stoppa sladden i vägguttaget?

muskot skrev:

alj skrev:

Trist. Det kan inte vara så att glappet sitter precis där kabeln är ditlödd eller ditskruvad på kretskortet?

alj skrev:

Hur ofta har en felsökningsguide hjälpt andra än de som glömt stoppa sladden i vägguttaget?

Ska öppna skärmen när jag har tid, för närvarande behöver jag bara röra lite på kabeln för att det skall bli bra igen :p

Ja men de kunde endå ha skrivit lite om vad som ingår i skärmen, olika komponenter vad som är vad osv.
Ett kretschema vore bra.
Men de är väl ena skojjare Compaq :/

Inte för att jag vill försvara Compaq - men jag tror att få tillverkare har kretsscheman och dylikt i manualerna till sina bildskärmar.

muskot skrev:

Inte för att jag vill försvara Compaq - men jag tror att få tillverkare har kretsscheman och dylikt i manualerna till sina bildskärmar.

Jo kanske, förresten finns det på nätet kanske? Måste söka lite..

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

ca ska du med krets skema till ?

skaffa ett vanligt mätinstrument o mät vafan tar 20min max

samt antagligen är de vid kontakten den är klapp
bara o kapa o skarva

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)