Gissning:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=790031#post790031
Så här ser mitt KT7A-kort ut numer. Notera särskilt kondensatorerna mellan AGP- och PCI-porten, som öppnat sig och dessutom börjat läcka.
5 svar · 336 visningar · startad av Gein
Häromdagen stoppade jag i en ny DVD-brännare, det gick bra. Sen hjälpte jag en granne med sin dator vilket krävde att jag temporärt var tvungen att stoppa in hans hårddisk i min dator så jag flyttade ur DVDn och stoppade i hårddisken, utförde arbetet och återställde. Efter detta startade jag aldrig datorn. Nu ett par dagar senare så skulle jag starta igång datorn och den fryser när den laddar in Windows, dvs vid processmätaren när man ser XP-loggan. Om detta har med de tidigare beskrivna händelserna att göra har jag ingen aning om.
Jag har kopplat ur de flesta sladdarna på baksidan som ej är nödvändiga, jag har även kopplat ur DVD-brännaren och CD-spelaren så jag har bara två hårddiskar (WD) ikopplade.
Datorn är aningen inkonsekvent också. Ibland fryser den direkt efter det att man får se vad som är ikopplat på IDE-bussarna. Ibland så fryser den som ovan när Windows laddas. Ibland kommer den in i Windows men fryser väl där inne. Jag har stoppat i Windows-skivan för att starta installationen men även den fryser efter att den laddat in allt tjafs. Strax före den frös tror jag det står Startar Windows eller något liknande. Alltså jag kommer inte ens in i installationsmenyn på cd-skivan.
Jag laddade ner ett diagnostikprogram för WD-diskar och kollade den disk som OS:et ligger på men hittar inget fel på den.
Kan det vara disken iaf? Moderkortet, minnena?
Moderkortet är bra gammalt, drygt 3 år.
Några tips?
Gissning:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=790031#post790031
Så här ser mitt KT7A-kort ut numer. Notera särskilt kondensatorerna mellan AGP- och PCI-porten, som öppnat sig och dessutom börjat läcka.
Okej, om moderkortet felar så kan det väl ge ifrån sej diverse olika symptom antar jag? Jag ska testa byta OS-disken till en annan burk. Då får jag ju iaf veta om det är disken eller något annat som det är fel på.
Lutar åt att jag får kapitulera och skaffa en ny burk :)
Postar en ny tråd snart där ni får kritisera min kundvagn
Gein skrev:
Okej, om moderkortet felar så kan det väl ge ifrån sej diverse olika symptom antar jag? Jag ska testa byta OS-disken till en annan burk. Då får jag ju iaf veta om det är disken eller något annat som det är fel på.
Ja, fast om systemet hänger sig när du laddar in installationsprogrammet från CD borde det inte vara disken. För att vara på den säkra sidan bör man ju dock kopplar ur hårddisken innan man provar att boota från CD-skivan.
Vanliga symptom, saxat från motherboardrepair.com:
The most common symptoms of capacitor failure are:
1. Failure to boot .
2. Must attempt booting several times before machine will start.
3. Instability , especially when graphics are complex.
4. Machine boots with a pre-Coppermine Celeron but will not boot with a PIII Coppermine.
5. Bad odor wafts about the room and this time it wasn't you or the dog.
6. Bios health alarm (hi-low siren) at boot but PC health screen shows no reason for the alarm.
7. Fans spin up, power indicator lights up and nothing else happens.
hadde exact samma fel på mitt för Mobo
va kondingarna som pyst
Testa att koppla ur den nya enheten och starta igen.