webForumDet fria alternativet

hårddiskkrash????

Datorhårdvara

10 svar · 443 visningar · startad av baloo

Medlem sedan dec. 200315 inlägg
Frågan#1

har en western digital 80GIG hårddisk som andra disk, datorn är en amd athlon, jag kör med windows xp, i går försvann den hårddisken från datorn, den finns och snurrar men är inte tillgänglig, vad kan det vara för fel, har testat med en annan hd på samma kablar och den fungerar, är den helt kass eller finns det ngt hopp??????

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

hmm det finns möjlighet att hårddisken förlorat informationen "bara" vilken gör att windows inte identifierar den fören du kör om den i diskhanteraren! högerklicka på denhärdatorn i startmenyn ==> Hantera, sedan på Diskhantering i menyn till vänster!

Hittar du disken där? i antingen grafiska visningen eller i tabellen för enheterna!

Om inte så finns risken att den har krashat!
Men har du inte garanti kvar på den då?

MVH

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Hittas den inte ens vid POST?

Vad är POST?

Power On Self Test.

den finns med när man startar upp datorn, den finns med i enhetshanteraren, men den finns ändå inte, jag har prövat att avinstallera den och om installera den, men den hittas och installeras och det står att den ska fungera, men den finns ändå inte i den här datorn. har även prövat att sätta i xp skivan och formattera den men den kan inte skriva eller läsa den.

Provat tillverkarens diagnostikprogramvara?

nej, fattar inte vilket det ska vara, tyckte det var lite krånglig hemsida(WD)

tackar

har provat alla program som går, men får den inte att fungera ändå, när jag använder WD´d prog då hittas hd och det står att den är klar att nvändas, men funkar inte ändå, när jag startar om datorn är den borta igen, är det bara att kasta den eller?

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)