webForumDet fria alternativet

Installation

Datorhårdvara

16 svar · 1 569 visningar · startad av Poffe

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg
Frågan#1

Hej

Nu har jag äntligen fått min Asus Pundit men nu kommer det jag fasar mest för.. installation av hårddisk och DVD.

Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra :l

Kan ju börja med att säga att jag inte vet vad kaplarna i lådan heter så jag försöker beskriva dessa istället.

Det finns ju en bred kabel men en svart och en grå kontakt och lika så en kabel med 4 ledare även den med två kontakter märkta P5 och P4. Både HDD och DVD passar ju på dessa så ska jag sätta en kontakt från varje kabel i varje, alltså en i HDD och en i DVD? Sen finns det en liten kabel som passar i DVD, kan tänka mig att det är ström-kabel?

Är det bara att plugga i och köra eller ska jag tänka på nått?

Väldigt tacksam för alla svar, speciellt snabba ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Den breda grå kabeln är en IDE-kabel. Vanligtvis brukar dessa ha tre kontakter, varav en (av de som sitter i ändarna) är blå. Den blå kontakten sätter du i moderkortet och resten i dina IDE-enheter (så som hårddiskar och DVD-läsare).

De öviga kablarna kan jag inte säga vad de är utifrån din beskrivning. Beskriv bättre (färger på kablar, hur kontakterna ser ut, var sladdarna kommer i från, grovlek etc) eller ta foton.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

P5 och P4 är strömkablar som passar i dina enheter.
Den lilla kabeln som du skrev om kan vara antingen en strömkabel för diskett eller ljudkabel till cd-enhet. Det beror på hur den ser ut och var den sitter fast.

Kort är på G, ska bara installera digitalkameran på denna dator

här kommer bild 1

pict0010.jpg

bild 2

pict0011.jpg

Bild 1 är strömkontakter.
Bild 2 är ljud från cd/dvd till ljudkortet.

okej, så det är bara att sätta in kontakterna och trycka på ON?

Jupp. ;)

Bild 1 är, som SirPeter skrev, strömkablage. Misstänkte det jag också, men blev osäker när du pratade om flera kontakter per kabel och märkningen P4 och P5.

Bild 2 är en kabel för cd-ljud, som du kopplar från CD/DVD-spelare till ljudkortet (eller moderkortet om du har integrerat ljud). Har du en hyfsat modern läsare kan du dock skita i denna kabel och köra ljudet digitalt istället.

/r
Lite långsam...

Tack för hjälpen! Smidigt det här med bilderna, köpte kameran igår så den vart genast ett bra köp ;)

läsaren är en NEC 1300 DVD+-R/RW ska jag köpra på kontakten då? Ljudet är integrerat.

Det är ju någon liten pin man ska flytta på HDD'n har jag hört i vilket läge ska den stå?

Om du enbart skall ha den hårddisken så skall den stå som Master och sitta på Primary-kabeln.

Okej, och det rä alltså den svarta kontakten? vill bara vara säker :)

Tack för all snabb hjälp!!! Ni är verkligen oumbärliga!!

Sitter de på samma kabel bör du bygla hårddisken som master och DVD-brännaren som slav. Vilken av kontakterna du använder spelar ingen roll annat än om du kör cable select (vilket du inte gör om du byglar master/slave).

Jag har en gammal CD-brännare (2x, från 1997) som klarar att föra över ljudet digitalt, så det ska nog inte vara några problem med din nya DVD-brännare.

Då struntar jag i ljud-kabeln då.

Nått tips på hur man får ut bygeln? :)

Pincett, liten skruvmejsel eller något annat långsmalt?

Jepp, fick ut den med en pincett :)

Tack 1 miljon gånger för hjälpen!!

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)