webForumDet fria alternativet

Disk damaged

Datorhårdvara

11 svar · 376 visningar · startad av Erik Juhlin

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg
Frågan#1

Hallå, jag har strul med min nya Seagate hårddisk.
Vid inkopplande efter ominstallation så ville den inte visas så jag fick välja nånting med Dynamic Drive under Disc Management.
Funka bra tills jag boota i morse då jag inte fick upp disken igen. Men då fanns inte alternativet Dynamical Drive utan bara Revert to Basic disc, men det alternativet verkade inte trevligt eftersom att då skulle allt på disken försvinna.

Så har ni någon lösning på mitt problem? Vill inte gärna bli av med allt på den...

Nu funkar det efter att ha plockat ur en annan HDD. Men ska man inte köra diskar som Dynamical Drives?

Medlem sedan juli 200338 inlägg

jo om du ska köra RAID så ska du göra det.

Det gör jag inte...

Alltså, allvarligt. Vad ska man göra för att det ska fungera. Var tredje gång får jag meddelande om att disken är skadad, varannan av de gångerna så funkar det ändå. Sen var tredje gång visas inte disken alls och var tredje gång fungerar det utan problem.

Vad ska jag göra? :x

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vilket program är det som rapporterar den som skadad? Seatools, eller?

Nej, jag får en inkonsekvenskoll när jag startar datorn och ibland får jag upp meddelande i Utforskaren om att disken är skadad...

Ajdå, det har jag aldrig sett tidigare. Jag skulle nog i alla fall prova att köra disken i Seatools.

Okej, var kan man ladda ner det?
Det verkar ju på något sätt ha något med Dynamical Drives. Eller det ska fungera även där?

Har aldrig hållit på att joxa med Dynamical drives så jag vet ärligt talat inte. Men eftersom datorn hävdar att disken är skadad kan det ju vara vettigt - för att vara på den säkra sidan - att köra den en runda i Seatools.

http://www.seagate.com/support/seatools/

Medlem sedan juli 2000297 inlägg

Du kan ju alltid sätta i disken i en annan dator, och såvida du inte får några felmeddelanden där, säkerhetskopiera. Sen fortsätta joxa :}.

Jag kan ju komma åt den och ta backup. Ska väl göra det. Har redan tagit backup på det allra viktigaste. Men är i.o.f.s. inte så kul att bli av med några gig MP3.
Tack för tipset muskot. Ska testa när jag kommer hem. Kanske blir så att jag får skicka tillbaka till den. Nu ångrar man att man smällt det mesta av den där plasten! :OO ;)

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
136 ms — ändringar (db)