Jag har precis byggt ihop min första dator, en AMD Barton 2500+ med 512 mb minne (2 x 256 Kingston) samt ASUS A7N8X Deluxe-moderkort.
Allt fungerar fintint med uppstarter och allt, program körs finfint - men Barton-processorn snurrar inte i 1.83 ghz som den ska - utan i 1.09 ghz. Jag högerklickar på "Den här datorn" och väljer egenskaper, och där står 1.09 ghz i stället för 1.83. Efter förra uppstarten hade jag 1.10 ghz där.
Nu undrar jag vad som kan vara problemet, och hur detta åtgärdas?
Likadant med en kompis dator som vi byggde. Från början stod det XP 1800+ men efter omstart stod det 1.09 Mhz istället, men ja, det är så enkelt fixat som m_soderlund säger.
Dåligt batteri på moderkortet kanske? I övrigt är ju FSB-problemet en riktig klassiker.
Kan ju vara dålig batteri som spökar naturligtsvis. Har kört AMD baserade datorsystem länge men jag känner inte till FSB-problemet. Förklara gärna lite mer om det.
Det är väl inget problem egentigen, mer än att man måste ställa in FSB:n korrekt. Men frågan uppstår väldigt ofta bland folk som köpt ny dator och upptäcker att processorn går i en lägre hastighet än vad den är specificerad för. Alltså ett vanligt, men mycket lättavhjälpt fel som dyker upp titt som tätt på diverse hårdvaruforum.
Standardvärdet brukar vara 100 MHz. Har man då t ex ett dåligt batteri går alla BIOS-inställningar tillbaka till grundvärdet varje gång man startar datorn efter att den varit avstängd.
Aha!
Darren; jag kör Win XP Pro. I övrigt så.. Ja, moderkortet är ju helt nytt och man borde ju kunna kräva att ett batteri fungerar som det ska. I alla fall så fungerar processor, minnen, moderkort och allting som det ska nu. Vilket byte av dator jag gjorde!
Man kan behöva flasha ASUS korten, använda asusupdate för att göra det smidigt.
Om man har ASUS kort skulle man kunna göra det. ;) Skämt o sido, man bör flasha bioset på alla kort.
Martin, samma sak här. Moderkortet är inte så gammal så batteriet borde fungera. Tyngden ligger på ordet borde. ;)
Funderar på om det inte har att göra med processor drivisarna som jag laddade från windows update för någon månad sen. Låter långsökt men...
Jag skulle nog säga att flasha bios bör man bara göra när det verkligen behövs. Jag vet av egen erfarenhet att det krävs på ASUS korten som var uppe här i tråden.
Martin, samma sak här. Moderkortet är inte så gammal så batteriet borde fungera. Tyngden ligger på ordet borde. ;)
Det skulle iofs även kunna vara "CMOS-urladdningsbygeln" som sitter fel. Dvs en bygel på moderkortet som man kan använda om man behöver nollställa alla BIOS-inställningar.
En annan sak som är mysko här är att det endast är FSB:n som nollställs. Alla andra inställningar som jag gjort i bioset är kvar. Även detta får mig att tvivla på betteriet.
Samma gäller för bygeln. När man använder den så nollställs alla värden i bioset, inte bara FSB:n.
Det hände en gång för ca. en vecka sen. När jag såg det åteställde jag frekvensen och allting var frid och fröjd tills igår då jag igen upptäckte att det var fel.
Idag fungerar den som det ska (?). Moderkortet är en MSI 745 Ultra (billig skit).
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2