sökning på google resulterade i att det kunde bero på grafikkortet eller minnes problem. Har uppdaterat drivrutiner, via4in1, dirextX osv, men fortfarande samma problem. Oftast inträffar det om man laddar applikationer/spel som är grafik krävande. maps.google.com kan jag inte börja att flytta runt kartorna i, då låser sig datorn direkt och ovanstående fel dyker upp.
Jag har ett Asus A8V Delux, med ett Radeon (powercolor) 9800 pro, samt Corsair XMS ProSeries 2x512 minnen, och en AMD64 3500+ processor.
Är det ett nytt grafikkort eller minnen som behövs? finns det program som verkligen testar hårdvaran, så att jag kan utesluta något. Har dragit ut hårddiskar, usb enheter osv, men samma fel uppstår.
tillägg:
testade nyss 3d mark 2003, och då startade datorn om... troligen är det grafikkortet då.
Hej där! Jag har också problem med min nya dator. Har Abit AN8 jag, Amd 64 3.5k+ med Gainward PCIe grafik. Program/dator kan få tuppjuck helt plötsligt när som helst, ytterst irriterande! Jag har semester nu och ska ta tag i problemet. Innan jag börjar riva hårdvara och byta sånt jag kan för att prova så ska jag kolla upp mina felloggar jag också. Var kollade du upp dom? Ska googla lite bara jag får tid/lust. Återkommer om jag gör några fynd...
Mitt problem verkar ordnat. Jag öppnade en minidump ur mängden och läste nåt "memory fault" eller vad det nu var. Jaha tänkte jag, minnet är det som krånglar oftast har jag läst, speciellt på Athlon 64 som är extra känslig (stod det). Så jag tänkte att det kan ju vara idé att prova.
Så testade jag minnet med Memtest86 testprogram. Det hittade fel ganska snart. Jo så tänkte jag att det kanske är så att minnet får för lite spänning som jag också läst om. Höjde spänningen något men då skenade error-loggen iväg. Gjorde då tvärtom och sänkte spänningen istället. Inte ett fel hittar den då!!! Underbart! Men det där programmet är inget "stress test" så det får väl visa sig om det funkar lika bra i praktiken. Bifogar bild på en vy från programmet.
I värsta fall kan jag stoppa i mina gamla 2 x 256 333Mhz och prova, men jag har ingen lust att mecka.
Det kan ju vara intressant för dig, du skulle ju kunna prova det där programmet också, dra ner iso'n och bränn. Annars kan du, om du har nån minidump, kolla dom om det är nån fil där från grafikkortsdrivrutinen t ex.
installerade om drivrutinerna, dvs laddade ner de senaste ifrån powercolors hemsida, samt använde ati uninstall tool, så att eventuellt gamla drivrutiner togs bort. Fortfarande samma fel, får dock inte felmeddelanden, däremot så låster sig datorn, och startar om. detta verkar hända i tunga grafik applikationer som 3dmark, men det hände även idag i word...
sammanfattningsvis kan man säga att mitt problem är löst enligt ovan :) ...men... för att svara på dina inlägg.
inställningarna för att ändra spänningen till minnet kan finnas på lite olika ställen beroende på biostillverkare, jag t ex har en meny "microguru", se bild.
det verkar ju lite smått ologiskt ditt problem där, precis som för mig... hmm... men prova å ändra spänningen till minnet och se om det gör nån skillnad i memtest. igår körde jag 150 pass på test nr 5 (det som gjorde mest fel), och inget fel hittades (då har jag ställt ner lite som i bilden där)