Jag är 100%ig rookie på hårdvaruområdet men tänkte trots det försöka installera en ny hårdisk till min dator, med hjälp av wF dvs! ;)
Hårdisken kommer från min gamla compaq och ska in i min Dell. Anledningen till att hårdisken ska in i datorn är endast för att installera ett OS i den, för att sedan lägga tillbaka den i gamla datorn. Då kan man fråga sig varför jag gör det? Jo, jag finner ingen annan lösning utan en fungerande cdrom enhet i compaqen.
Jag ser att den nuvarande hårdisken ligger längst ner i högra delen av datorn, dit den breda kabeln är kopplad. Jag tänkte om man kunde lägga den nya under där, men frågan är isåfall var jag kopplar in den breda kabeln, hittar inga fler sådana uttag, däremot verkar det finnas eluttag till den (P3 och P5) om det är det jag tror det är dvs...Kan någon hjälpa mig att utveckla lite... ;) :)
Hårdisken kommer från min gamla compaq och ska in i min Dell. Anledningen till att hårdisken ska in i datorn är endast för att installera ett OS i den, för att sedan lägga tillbaka den i gamla datorn. Då kan man fråga sig varför jag gör det? Jo, jag finner ingen annan lösning utan en fungerande cdrom enhet i compaqen.
Det där låter som en dum idé. Flytta istället över en CD-läsare till Compaqen eller kopiera över installationsskivan till Compaqens hårddisk.
Problemet är ju att när jag börjat med installationen av nya programmet hittar den inte skivan, och då kan man inte välja var den ska ladda skivan, det problemet lär ju uppstå igen!
Nu hänger jag inte med? Men det enklaste är ju att kopiera över Windows-skivan till en mapp på Compaq-hårddisken och sedan installera operativsystemet därifrån.
Att installera systemet på en helt annat dator fungerar inte, det kommer att strula när du sätter tillbaka disken i Compaq-datorn.
Okej, men grejen är att jag tänkte formatera hårdisken genom installationen, men efter första steget när datorn startar datorn om och då hittar den inte skivan, hur ska den då veta att skivans innehåll egentligen ligger i en mapp i datorn som jag strax ska blåsa?
Jag skulle iof kunna installera operativsystemet på D:/ och sedan blåsa C:/ för att sedan installera det på c:/ och efter det blåsa D:/ Men det tar tid, kanske den ända lösningen. :e
Ska du installera från HDD får du formatera och partionera innan installationen.
Installationsprogrammet startar du sedan från hårddisken.
/r
Har du redan två partioner är det ju enklast om du lägger installationsskivan i en mapp på D: och sedan formaterar och installerar till C: under installationen.