Ska inom några dagar beställa en bärbar PC och har kollat runt lite på olika tillverkare. Men är osäker på vad jag ska välja och behöver lite förslag/tankar från er (muskot ;) ).
Datorn ska användas till surf, skriva, koda och möjligen kolla på film. Som ni kanske kan se så ska priset ligga runt 8-9000kr.
Mac förslag undanbedes, är inte intressant §e
Min rekomendation är att inte köpa en celeron processor eftersom den ekonomiska vinsten jämfört med prestandaförlusten inte är försvarbar.
Så bland dom som du har postat så föreslår jag asus A2536DC.
Men jag har även spannat på ny bärbar den senaste tiden och tänkte posta ett alternativ jag har kollat på som ligger under 10.000 :- som jag själv hellre hade valt än några av dom du postat.
Det första vi gör är som sagt att stryka Celeron-burkarna. Packard Bell-burken känns lite dyr, så den stryker vi också.
De två kvarvarande känns ju inte heller så jättespännande. Det som talar för Asus är grafikkortet och att den är något smidigare (300 gram lättare). Acer-burken har dock dubbelt så mycket minne, högre skärmupplösning och ett lite lägre pris.
Personligen tycker jag att alla bärbara maskiner under 10 000 är extremt osexiga. Tunga, klumpiga, dålig batteritid och ruttna skärmar. Synd att det bara är Intel som har en vettig processor för mobilt bruk. Dock har jag för mig att jag sett nån Pentium-M-burk runt 9000 kr, då blir i alla fall batteritiden lite bättre. Min rekommendation blir annars att nöja sig med havregrynsgröt under julhelgen och sedan inhandla en några tusenlappar dyrare maskin :).
Det första vi gör är som sagt att stryka Celeron-burkarna. Packard Bell-burken känns lite dyr, så den stryker vi också.
De två kvarvarande känns ju inte heller så jättespännande. Det som talar för Asus är grafikkortet och att den är något smidigare (300 gram lättare). Acer-burken har dock dubbelt så mycket minne, högre skärmupplösning och ett lite lägre pris.
Personligen tycker jag att alla bärbara maskiner under 10 000 är extremt osexiga. Tunga, klumpiga, dålig batteritid och ruttna skärmar. Synd att det bara är Intel som har en vettig processor för mobilt bruk. Dock har jag för mig att jag sett nån Pentium-M-burk runt 9000 kr, då blir i alla fall batteritiden lite bättre. Min rekommendation blir annars att nöja sig med havregrynsgröt under julhelgen och sedan inhandla en några tusenlappar dyrare maskin :).
Om man säger såhär, för mig är inte batteritid och tyngd av avgörande. Den ska mest användas för hemmabruk mot vårt kära elnät. Skulle gärna vilja höra lite mer på vilket sett dessa burkar runt 10k har skitskärmar? Ska man lägga några mer lappar på en bärbar så lär man la snacka runt 14, och det känns inte alls aktuellt just nu.
Vet inte vad han menar med kassa skärmar men dom har ju inte direkt imponerande upplösningar på skärmarna, men kollar man på hp datorn så har den 1200*800 och det räcker nog väll till en 15" skärm.
Själv kör jag 1600*1200 på min stationära dator men inte mer än 1024*768 på min bärbara dator och det fungerar. Ibland önskar man dock att man hade några extra pixlar, men det går att lösa på andra sätt.
Det jag menade var givetvis att XGA-upplösning på en 15"-skärm är lite fånigt, eftersom en sådan upplösning gör sig bättre på mindre skärmar (där även hela datorn blir smidigare). Titta in i nån butik och jämför en 15" XGA med en SXGA+ eller UXGA så ser du vad jag menar :).
Det jag menade var givetvis att XGA-upplösning på en 15"-skärm är lite fånigt, eftersom en sådan upplösning gör sig bättre på mindre skärmar (där även hela datorn blir smidigare). Titta in i nån butik och jämför en 15" XGA med en SXGA+ eller UXGA så ser du vad jag menar :).
Har testat Acer och är riktigt imponerad, hade tidigare en lite billigare variant med en centrino cpu på 1600, den piskade min andra bärbara som va en p4 på 2,6ghz, dont ask me how ;)
Just nu kör jag ingen alls i väntan på lite nyare tekniker.
Har testat Acer och är riktigt imponerad, hade tidigare en lite billigare variant med en centrino cpu på 1600, den piskade min andra bärbara som va en p4 på 2,6ghz, dont ask me how ;)
Just nu kör jag ingen alls i väntan på lite nyare tekniker.
Intel® 852PM Chipset
Mobile Intel® Pentium® 4 processor 518 med Hyper-Threading (2.80 GHz, 1 MB L2 Cache, 533 MHz FSB)
15'' SXGA (1400 x 1050)
1024Mb 333MHz DDR RAM (2x512 MB)
30GB IDE
32MB DDR nVidia® GeForce™ 5200 Go AGP 4x
8x DVD-ROM med Decoder Software
Internal combo 56k modem / 10/100 network
USB 2.0 (x2), VGA, hörlurar, högtalare, RJ-11, RJ-45, S-Video, IEEE1394 (FireWire)
Det blev dell-alternativet. Får hoppas att man blir nöjd med den.
Kan säga att jag är mycket nöjd med själva datorn, men dell som företag däremot var det mest snurriga och korkade företag jag någonsin handlat ifrån (Det var första och sista ggn)
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2