webForumDet fria alternativet

Konstakt brusade högtalare

Datorhårdvara

18 svar · 671 visningar · startad av erka

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg
Frågan#1

Hej!

Fick precis min nya dator, dock brusar mina högtalare konstant, ett surrande ljud kommer från dem från den stunden jag slår på datorn.

Det är en athlon xp med asus a7v333 moderkort, ljudkortet är ett pissigt pci creative sb vibra 128. Jag har provat allt, installerat om drivisar men då de surrar från det att datorn startats antar jag att det inte är drivisarna.

Vad i hela friden kan det vara, de fungerar perfekt (högtalarna alltså) på alla andra datorer jag har i huset, på samma ställe.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Strömen.... Koppla in högtalarnas nätkabel i ett annat uttag i ett annat rum & helst på en annan fas för att se om det är det felet..

Blir det bättre så rekommenderar jag dig att köra allt i jordat uttag, förutom högtalarna.. Alt tvärtom.

Mycket vanligt att jorden ger brus/sus/brum, etc...

Har provat å satt dem så...men om jag inte kopplar inte själva sladden i datorn så surrar de inte om jag slår på dem.

Då är det jorden som strular i datorn... Lyft bort jorden o testa.

tack...
kehh menar du jord den smuttsiga blomjorden jag stoppade in för dämpa ljudet ;)

Vad menar du med jorden, eller skämta du

Jord = MINUS i 12v-sammanhang...
Jorden = de små metallplattor som sitter på kanten på en jordad 220v kontakt.. Bryt bort dom o testa!

Ok tack för hjälpen, skulle man kunna prova det på en stickkontakt så jag slipper göra det i väggutaget, för det är väll där du menar..jag är nollad på el

Men jag blir så förbryllad, vad är det med den nya dator som gör att det uppkommer brus eftersom det inte fanns något brus när jag körde samma högtalare, på samma plats på min tidigare dator.

Medlem sedan sep. 2002127 inlägg

Kan det vara någon ljudkanal som strular?
Fast då tror jag inte det märks direkt när datorn startar.. men iaf.

Jag får ibland ett brus i högtalarna om Mikrofoningången är på (för högt). Du kan ju testa att stänga av kanal för kanal i mixern (den borde finnas under Audio HQ) och se om det hjälper.
Jag brukar ha onödiga kanaler avstängda när jag inte använder dom.

Klicka på Avancerade kontroller under Alternativ-menyn i mixern så får du kanske fram lite mer kanaler/kontroller.

Har du tittat närmare på ljudkortet? Testat i en annan dator om du har möjlighet? Hm, använder du samma kablar när du testar?

Nu har jag gjort på följande sätt med hjälp från fv

Byglat om moderkortet å tatt ut ljudkortet, kört på det inbyggda ljudkortet å det är lika mycket brus konstant...Alltså är det inte ljudkortet som strular, utan något annat...

Men varför just när man fått ny dator, det funkade ju med desas högtalare på min förra burk

Det är i vägguttaget eller stickkontakten jag menar. ;)

I väggen sitter det metallplattor på sidan & på stickkontakten sitter det metallplattor som skall passa mot vägguttagets.
Beroende på hur det ser ut så kan du pilla bort antingen i väggen eller på stickkontakten...

Ett "billigare" och enklare sätt är att ta en ojordad skarvsladd & tälja ut de spår som enbart en jordad kontakt har så att den passar i vägguttaget! Så är iaf jag tvungen att ha hela skiten kopplat om jag ska få ljudet att funka utan brus & brum...

Ok Bire Tack för hjälpen, ska experimentera senare idag. Men har du någon aning om varför det funkade på min förra dator men inte den nya

erka skrev:

Ok Bire Tack för hjälpen, ska experimentera senare idag. Men har du någon aning om varför det funkade på min förra dator men inte den nya

Inte den blekaste, men strömmens vägar äro lika oumkullrunkneliga som herrens, ibland...

När man, som jag gjort, jobbar med live-ljud så lär man sig att ström låter mer än man ibland önskar & det är till 99% jorden som är bekymret.. Beroende på lokal/anläggning.

Nu har jag köpt ett par sony hörlurar, det blir inget brus i dem...Så alltså är det något som stör ut mina högtalare.

Fick tippset på claes ohlsson att ta å bygga om en data strömkabel och skita i att ta med jorden ? enligt dem fanns det inga risker med att göra så, finns det några risker ?

http://www.elsak.se/vanlfrag/privatpersoner/svar/installation/mitten.htm#1

Om jag bygger om en sladd och skiter och ta med jorden och isolerar den med tape, då ansluter jag ju datorn till ett jordat uttag, eller ?

tack för hjälpen Bire!

erka skrev:

Fick tippset på claes ohlsson att ta å bygga om en data strömkabel och skita i att ta med jorden ? enligt dem fanns det inga risker med att göra så, finns det några risker ?

Om jag bygger om en sladd och skiter och ta med jorden och isolerar den med tape, då ansluter jag ju datorn till ett jordat uttag, eller ?

Det finns alltid (ALLTID) en risk att pilla med ström, men om du inte tänkt hälla i en 1.5liters Jolt-cola i ojordade strömförande delar så är det lika buslungt som att du dör om du dricker 10 liter svavelsyra! :e

Jag har gjort liknande kopplingar utomhus i spöregn på 16A säkrade ledningar & inget hände.. Händer nått så blir metallen i apparaten strömförande & det känner du genom att det kittlar lite i fingrarna när du tar i den.. ;)

Friskt kopplat - hälften brunnet!!!

(Skall tillägga att en sån koppling inte är laglig, såvida du inte anser dig själv ha bra kunskaper om det du gör, & det har du nu iom denna tråd, anser jag.) :)

OK ska undersöka vidare, har en polare som är elektriker men puckot är ju på semester eller nått för han svarar inte på de typ 100 nummer jag ringt..

Friskt kopplat - hälften brunnet!!! he he he, minns när min trafor på amiga 1200 brann på ett demoparty, he he he nice lukt å skräck i mina ögon och ben..samt att hela lokalen vart mörk...

Återkommer, tack

Då har du aldrig eldat upp ett 16-kanals mixerbord på en Djurgårdsfärja mitt framför ett finare slutet sällskap...

(DET har jag..) :e

Nej men jag har spillt en stor kanna folköl över vår vestax cd11 (tror den hette så), samt tappat en denon2000f i golvet så den typ sprack vid tiden då det var state of the art :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)