webForumDet fria alternativet

bra 19" vs hyfsad 21"

Datorhårdvara

31 svar · 987 visningar · startad av Aleph_One

Medlem sedan juni 2003372 inlägg
Frågan#1

Finns många skärmar att välja på, men jag ska köpa en 19" eller större. Jag har kikat runt på en hel del skärmar och om jag ska köpa en 19" så ska det vara ganska hyfsad kvalitet. Köper jag däremot en 21" så rusar priset iväg ganska snabbt. Frågan är då om det är bättre att satsa på en 19" som har lite bättre kvalitet jämfört med en 21" som är något dyrare men å andra sidan kan ha lite högre upplösning utan att det blir för smått.
En 21" med 1600x1200 är ju inte helt fel.
Det är absolut ingen spelskärm jag är ute efter utan snarare åt hållet med ytor för bildbehandling och utvecklingsmiljöer och CAD.

Och så är det ju det här med platta bildrör. Verkar finnas en hel del olika tekniker som försöker framstå som det, men är dom verkligen det?

De jag har siktat in mig på är:

Samsung 959NF 19"
1280x1024@101Hz
1600x1200@87Hz
1920x1440@73Hz
Pris (ca): 2800 kr

Samsung 1100DF 21"
1600x1200@95Hz
2048x1536@75Hz
Pris (ca): 4300 kr

Nån som har erfarenhet av skärmarna eller har några andra förslag i samma prisklass (motivera gärna)?

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Jaha. Vad vil du ha skärmen till? "ytor för bildbehandling och utvecklingsmiljöer och CAD" - Vill du ha en kvalitetsskärm som är lätt att kalibrera f trycksaker osv, eller vill du ha en skärm f kvasiproduktion, läs enbart webb (i såfall, lycka till med korrekt färgåtergivning på tft-skärmar..)? :e

För att förtydliga - pga den uschliga kvaliteten hos en hel del bärbara datorer så upplevs/är inte den tänkte färgen den som ses. Vad gäller stationära skärmar så finns det å ena sidan riktigt trevliga konsumentskärmar, exvis Samsungs olika modeller - men dessa är inget du kan arbeta med professionellt - inte om du tänkt dig göra trycksaker lr dyl, för att undvika "relativt" obefintliga kalibreringsmöjligheter osv - då måste du upp ett antal tusenlappar, tyvärr.

Vad innebär "lätt att kalibrera för trycksaker"?
Jag gör en del trycksaker men det är inte speciellt mycket nån broschyr då och då, så det kan jag väl inte säga är direkt viktigt. Det mesta jag gör i bildbehandling är för att ses på datorer.. tex webben ja.

Vad jag menar med kalibrering f tryck osv är att det man ser på skärmen inte alltid är det man får ut på den tryckta produkten.
En cmyk-färg som bra ut på skärmen behöver inte nödvändigtvis vara den färg som du tänkt dig - ska du trycka på bestruket/icke-bestruket papper exvis, ska ni ha en spot-färg osv? Det finns många faktorer som spelar in.
Med en "bra" skärm finns det fler vertyg att kalibrera dylika avvikelser - köper man en "konsumentskärm" så måste man köra "happy go lucky"-varianten oftast - tyvärr. Jag har en "normal" 19" f att kolla den vanliga "kalla blåskalan" som de flesta skärmar är inställda på, sen har jag en kalibrerad 19" som jag jobbar på men även har f tryckproduktion.

Okej, det här med kalibrering verkar ju vara ett helt kapitel för sig. :)
Jag vet att det kan variera från vad man ser på skärmen och vad det blir på tryck, men just själva "proffs-kalibreringen" har jag inte så mycket koll på hur det går till. Hur som helst så ska jag inte ha den till proffs-tryck så det är räcker nog med dom vanliga inställningarna som man brukar ha tillgång till på skärmen.

Oki. :)
Bra pris/prestanda får du med flera av Samsungs 19", Philips o Sony är också bra märken.
Platt bildrör - JA. köp inget annat
På en 19" så är 1280x1024" bekvämast upplösning, @ så högt som möjligt, 101 e riktigt bra, högre upplösning isf större skärm men - enligt mig iaf - är det sällan värt det(glatt öppen för andra åsikter på den punkten).

Samsung 959NF 19" har ett platt bildrör. Samsung 1100DF 21" har inget platt bildrör men däremot så har dom nåt som dom kallar DynaFlat och det är i princip en platt glasskiva som sitter framför för att ge intrycket av ett platt bildrör. Svårt att avgöra om DynaFlat är nåt att ha eller inte.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Pellefant skrev:

http://www.devasp.com/store/shop5329/pdB00004Z9FF/Books_and_Software/Video_Games/Mac_Games/

http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/14256/

http://www.modfactor.com/reviews/monitors/samsung syncmaster 753df/samsung syncmaster 753df.html

Vassego. :)

Tack för tipsen.
Det lutar nog åt en 959NF för tillfället. 1100DF verkar inte vara lika skarp och återger inte färger lika bra.

Medlem sedan apr. 2001425 inlägg

Jag har en Samsung 959NF 19" !
Skarp med många inställningsmöjligheter men den är inte superstabil i inställningarna. Kör 1280x1024, 1600x1200 @ 85 funkar men inget som jag använder blir så himla smått. Så för högre upplösning köp 21"

Annars ganska nöjd med skärmen...

mvh

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Jag har en 959NF. Jag kör den i 1600x1200 men jag upplever bilden som otydlig speciellt i det övre vänstra hörnet där texten glider ihop. Sen så upplever jag ingen skillnad mellan 75hz och 85hz på den @1600x1200, vilket jag gör i lägre upplösningar (bilden fladdrar lika mycket). Har även problemet att den flyttar runt bilden så att man får sitta och justera den ofta :l

Alpha II skrev:

Jag har en 959NF. Jag kör den i 1600x1200 men jag upplever bilden som otydlig speciellt i det övre vänstra hörnet där texten glider ihop. Sen så upplever jag ingen skillnad mellan 75hz och 85hz på den @1600x1200, vilket jag gör i lägre upplösningar (bilden fladdrar lika mycket). Har även problemet att den flyttar runt bilden så att man får sitta och justera den ofta :l

Har du gjort inställningarna när den stått på ett tag så den hunnit bli varm?
Vad jag har läst om den så är det viktigt att låter den bli varm innan man gör sina inställningar, annars kommer dom inte att bli rätt.

edit:
Att du inte upplever nån skillnad mellan 75hz och 85hz i 1600x1200 kanske har med grafikkortet att göra (gissning)?

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Aleph_One skrev:

Alpha II skrev:

Har du gjort inställningarna när den stått på ett tag så den hunnit bli varm?
Vad jag har läst om den så är det viktigt att låter den bli varm innan man gör sina inställningar, annars kommer dom inte att bli rätt.

edit:
Att du inte upplever nån skillnad mellan 75hz och 85hz i 1600x1200 kanske har med grafikkortet att göra (gissning)?

Ja det beror på att den inte blivit varm. Men det är endå irriterande att den varierar 0.5 cm eftersom det tar ett tag för den att bli varm, och under de 15-30 minuterna har man isf bilden utanför kanten.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ett förslag i samma prisklass är Philips 109P40. Har inte provat, men den verkar bra (vann bland annat testen av 19"-skärmar i DMZ för några månader sedan). Priset ligger runt 3500 kr. Personligen tycker jag att 1600x1200 eller 1400x1050 fungerar bäst på 19", 1280x1024 blir lite för stort och har dessutom fel proportioner.

Vill man ha tag i en stor och bra skärm billigt kan man ju annars kika efter begagnade skärmar (finns bland annat en Eizo FlexScan T966 21" för 5000 kr på Blocket).

Efter mycket letande så blev det till slut en Philips 202P40 22"
http://www.pba.philips.com/product_details.asp?product_id=89
http://datorbutiken.com/se/default.php?artId=PH202P40

Vad tycker du om den (om du hunnit testa ännu)? Tycker den verkar bra, men läste detta i en review:

http://www.tweak3d.net/reviews/philips/202P40/202P40/page4.shtml skrev:

An only complaint is that the lower right corner of the screen is somewhat slightly skewed upwards thus being higher by around 2-3mm than the left. Despite many attempts there is no way to overcome this error however hard we tried. To fix such a short coming it would require opening up the monitor and fine tuning its electronics, something far beyond an end users reach and something that should not even be considered nor attempted due to safety reasons. The good news is that while this erratum exists it only ever does show its signs at higher resolutions. Running at 1024x768 and below almost entirely removes this issue from the end user's sight.

2-3 mm är ju rätt mycket och ingen kör väl normalt 1024x768 eller lägre på en 22"-skärm.

muskot skrev:

Vad tycker du om den (om du hunnit testa ännu)? Tycker den verkar bra, men läste detta i en review:

http://www.tweak3d.net/reviews/philips/202P40/202P40/page4.shtml skrev:

An only complaint is that the lower right corner of the screen is somewhat slightly skewed upwards thus being higher by around 2-3mm than the left. Despite many attempts there is no way to overcome this error however hard we tried. To fix such a short coming it would require opening up the monitor and fine tuning its electronics, something far beyond an end users reach and something that should not even be considered nor attempted due to safety reasons. The good news is that while this erratum exists it only ever does show its signs at higher resolutions. Running at 1024x768 and below almost entirely removes this issue from the end user's sight.

2-3 mm är ju rätt mycket och ingen kör väl normalt 1024x768 eller lägre på en 22"-skärm.

Jag har inte fått den än. Efter strul med en datorbutik avbröt jag ordern och beställde från Dustin istället så nu är den på väg iallafall. :)

Jo den där reviewen är nog den enda "professionella" som jag har fått tag på. Sen har jag läst specar och på forum vad folk tycker om skärmen.
I reviewn skriver han också "Great geometry with only 1 minor error noted " och "It provides the performance expected at this price and class with minimum distortion making it definitely one of the best 22 inch monitor available on the market today."

Det jag har läst runtomkring är att folk är nöjda med den och att den presterar bra för sin prisklass.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

muskot skrev:

1280x1024 blir lite för stort och har dessutom fel proportioner.

Därför kör man ju med 1280x960...

Erik Juhlin skrev:

muskot skrev:

1280x1024 blir lite för stort och har dessutom fel proportioner.

Därför kör man ju med 1280x960...

Blir ju ännu större, även om proportionerna blir korrekta. Tror dock att fler sitter med 1280x1024 än 1280x960.

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)