webForumDet fria alternativet

Vilken dist ska JAG välja då?

Linux & BSD

49 svar · 1 193 visningar · startad av Jon

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg
Frågan#1

Ja just det: Vilken ska jag välja?

Jag vill använda den till:
* webbserver med php, j2ee och eventuellt mono (.net)
* mysql
* lek och labb

Dator:
pIII 733, 256 mb ram, 10Gb hd, sunkgrafikkort

Slängde in RH9 eftersom det låg en (egentligen 3!) skivor här med det på men insåg att det inte var rätt. Det fick min stackars dator att bete sig som en 486:a med win2000 server på.

Vad rekommenderas? Gärna nån dist som innehåller apache, php och mysql från början om det finns :)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

FreeBSD ;)

Medlem sedan juni 2003372 inlägg

Debian ;)

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Gentoo ;)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Gentoo, säger jag också. :D

Gentoo är egentligen löjligt lätt att installera och mycket enkelt administrera. Vill du inte, så välj Slackware. Enklare att installera, men administreras och underhålls på vanligt Linux-vis.

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

Qimen skrev:

FreeBSD ;)

:)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

SPiN skrev:

Gentoo är egentligen löjligt lätt att installera...

Vad dillar du om! :o :p
Gentoo är ju en bland de svåraste distarna att installera. :o

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Re: Vilken dist ska JAG välja då?

Jon skrev:

Vad rekommenderas? Gärna nån dist som innehåller apache, php och mysql från början om det finns :)

Debian. :i

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Qimen skrev:

SPiN skrev:

Gentoo är egentligen löjligt lätt att installera...

Vad dillar du om! :o :p
Gentoo är ju en bland de svåraste distarna att installera. :o

Gentoo är ganska lätt bara man följer install-guiden.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Gentoo har jag inte testat, men slack fungerar finfint för mig ivf, så jag rekommenderar det. Något som lusar ned 'fart-intrycket' är KDE och GNOME, men det finns lättviktsalternativ som exempelvis Blackbox. Med slack + blackbox upplevdes min PII laptop som rena fartvidundret gentemot winXP på Athlon 1.4 GHz... ;)

OK. det var ju ett gäng fina förslag över en natt. Det känns nästan som det är ett litet (fask ganska trevligt) krig mellan olika dist-förespråkare i stil med win/mac-os/linux kriget. hehe :)

OK

Debian
Slack
Gentoo

Skillnader?
Inga problem att köra någon åtminstonde lite fräsig fönsterhanterare på dem?

Är det senaste versionen man ska ha på alla?

Ska surfa runt lite och kolla på Blackbox

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag väljer gentoo av den enkla anledningen "emerge" :)

Finns säkert andra distar som har samma sak med autonedladdning och installtion m.m. men när jag bytte dist så råkade jag välj gentoo och nu är man fast

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Jag tänker inte klanka ner på vare sig Slackware eller Debian för jag vet att det är riktigt bra distar.

Jag gillar Gentoo därför att...

...Jag kan kompilera upp hela systemet med de optimeringsflaggor för GCC (faktum är att man kompilerar GCC också.., Stage1) som passar mitt system som en handske. Det här är väl lite av baksidan av Gentoo också för det tar en ryslig tid att göra det. Men när man väl gjort det så infinner sig en känsla av eufori. ;) Det tar väl för min Dual PII 400 (med -j3 för att utnyttja båda processorerna) ett knappt dygn att bootstrappa och kompilera upp base.

...Portage - Gentoos "paketsystem" - är helt underbart! Fungerar på liknande sätt som Ports i FreeBSD.
Du vill installera senaste versionen av Mozilla Stable? Visst, skriv:
"emerge Mozilla" och portage kommer automagiskt kolla upp vilka dependencies som finns, ladda ner källkoden för Mozilla samt för alla dependencies, kompilera och sedan installera och städa efter sig.

...Åtminstone jag lär mig bra mycket mer på att bygga upp systemet från grunden. Installationsguiden är utmärkt och går man efter den så kan man nästan inte misslyckas (host) ;)

Vill du slippa bootstrappa (stage1) eller t.om. bygga "Base" (stage2) så finns det färdiga tarballs med det. Välj en tarball som stämmer överens med ditt system. Dock kommer du missa den där härliga känslan av eufori efter att ha väntat toklänge på kompileringen. ;) Du kommer också missa att systemet är helt optimerat efter ditt system vilket du får om du kör från stage1.

Installationshandbok finns: http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook.xml?part=0&chap=0

Och på tal om KDE, Gnome och Blackbox: http://xfce.org/index.php :bire

...Jag kan kompilera upp hela systemet med de optimeringsflaggor för GCC (faktum är att man kompilerar GCC också.., Stage1) som passar mitt system som en handske. Det här är väl lite av baksidan av Gentoo också för det tar en ryslig tid att göra det. Men när man väl gjort det så infinner sig en känsla av eufori.

Jag säger då det: IDT-människor! ;)

Hmm...
Tänkte installera Slackware. Inser att grafiska installationsgränssnitt är aningens underskattade. Nu verkar det som om jag måste göra 2 bootdisketter. Från linux eller dos...
Fan jag har ju ingen diskettstation.
Hur kan man få för sig att göra en 2 cd-skivors image av ett OS som inte går att boota från och installera?

Varför måste du göra boot-disketter? Du kan väl boota från en CD-skiva? Är det något som går fel?

jag kommer till en prompt.
Det finns lite kommandon men den säger att filsystemet inte är laddat.

HD:n är helt tom.
Det verkar inte finnas nån fdisk.

SÄg gärna att jag är dum och har missat nåt! :)

Hm, om du bara trycker Enter där, vad händer då? Jag gissar på att du är vid boot-menyn, där du får välja på olika alternativ att starta installationen...

näe.
då hoppar markören ner att steg och jag får tillbaka prompten...

Låter konstigt. Står det absolut ingenting på skärmen, utan det är bara en prompt? Vad laddade du ner för image?

299 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
153 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
136 ms — ändringar (db)