Måste det just vara ett mellanslag?
Om du skriver tree katalog /f /A > fil.txt så får du en fin txt-fil med alla filer strukturerat.
r) Missade att skriva att du ska göra detta i kommandoprompten.
15 svar · 571 visningar · startad av caze
Låt säga att jag vill ha ner alla mp3 filer i en mapp i ett textdokument i ett notepad dokument med ett mellanslag mellan varje låt, skulle det gå? vore så himla bra...
Tack på förhand...
Måste det just vara ett mellanslag?
Om du skriver tree katalog /f /A > fil.txt så får du en fin txt-fil med alla filer strukturerat.
r) Missade att skriva att du ska göra detta i kommandoprompten.
Bättre tips:
Skriv:
dir/b/o %1\*.*>%1\fillista.txt
I en textfil som du döper till tex fillista.bat, lägg den i mappen: "SendTo"
Vips har du ett nytt alternativ när du högerklickar på en mapp och väljer "skicka till" / "send to"
Du får en textfil med mappens innehåll.
r/ fast det var ju iofs inte vad du sökte ser jag när jag lyfter på blicken...
Jaja, kanske någon kan använda det till något.
okej, skrev fel menade ett radbyte, hehe ;)
Tree ger ju snyggare resultat om man vill ha med undermappar. Vill du använda solbulles tips men ändå ha med undermappar så lägger du bara till /s som parameter.
Gein: Då bollar vi vidare, vet du hur man skriver för att få "tree"-varianten i en textfil typ som mitt förslag.? (Utan sökvägarna som /s gav)
caze skrev:
du ska göra detta i kommandoprompten
Är det den man får fram om man klickar på kör i startmenyn?
Najj, Start>Kör>cmd
Där har du kommandoprompten.
solbulle skrev:
Gein: Då bollar vi vidare, vet du hur man skriver för att få "tree"-varianten i en textfil typ som mitt förslag.? (Utan sökvägarna som /s gav)
Förstår inte riktigt hur du vill ha det ens.
mjo, som jag skrev. Tree kan bara ta två olika parametrar.
Kan inte om sådana här saker... om mp3 mappen är:
D:\Mp3 o DivX\ hur ska jag då skriva för att det ska skapas ett txt dokument med filern i med ett radmellanrum mellan varje i dokumentet...
Skriver jag så här i kommandetolken:
tree katalog d:/ mp3 o divx/ f / a / > fil.txt så står det så här i txt dokumentet bara:
F”r m†nga parametrar - d:/mp3
:q
Ge mig ett svar till tråden före! :q
Ni har liksom redan svarat men jag förstod inte riktigt exakt vad jag skulle göra.... :(
Du måste nog ha citationstecken runt sökvägen när en innehåller mellanslag, samt att du har satt / på fel sida om växlarna.
Testa denna:
tree "d:/ mp3 o divx/" /f /a > fil.txt
Filen lär hamna i den mapp du står i.
Personligen tycker jag att det är bra mycket smidigare med en bat-fil, men det är ju upp till var o en samt beroende på vad man ska ha det till.
solbulle skrev:
Typ så här tror jag blir bra:
tree /f /A %1 >%1\fil.txt
Gein skrev:
mjo, som jag skrev. Tree kan bara ta två olika parametrar.
Jo, iofs, men när jag kör det som en bat-fil så står väl resten för sökvägen så att säga. (Fattade ens jag det där?)
När jag kör denna får jag detta resultat i en fil:
C:\TESTMAPP
| mapplista.txt
| vcdgear.exe
|
\---manual
| batch_processing.html
| batch_processing_dist.html
| configuration.html
|
\---images
batch-1.jpg