webForumDet fria alternativet

Förminska flera bilder samtidigt

Design & grafik

5 svar · 440 visningar · startad av NETwork

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag undrar om det finns något program där man kan förminska/beskära flera bilder samtidigt. Alltså, om jag exempelvis har 10 bilder som jag tagit med min digitalkamera och som är för stora för webbpublicering (ex 2048*1600 a 2mb/st) så vill jag bara kunna markera bildfilerna och förminska dem alla till exempelvis 640*480 på en gång. Går det? Det är så jobbigt att behöva öppna varje fil för sig och förminska dem en och en...

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Det är jue iof rätt så smidigt att göra i Photoshop.....

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Nja, inte om man har 300 bilder... man måste ju fortfarande sitta och förminska en bild i taget. Eller har jag fel?

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Kolla under automatisera i Arkivmenyn.
Automate>Batch har jag för mig att funktionen heter.

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

det går med fireworks oxå...

Om någon använder fireworks från macromedia, så kan man göra väldigt avancerade batchkörningar där man kan exportera ut massor med bilder efter mönster etc. Man kan byta ut en färgnyans i samtliga bilder i en mapp utan att öppna mer än en.

Har ni sådana saker som skall göras kan det vara värt ett försök.

mvh
Hoppis

Medlem sedan jan. 2002133 inlägg

Man kan ju använda funktionsmakrot. Det gör vi mycket på jobbet. Spela in den "händelse" du vill ha och välj "automatisera och "gruppera" under arkivmenyn. Går tääämligen snabbt!

r) och läser man noga så ser man att det var precis vad Del Pero föreslog. Sorry för min upprepning! :)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)