Jag vil läsa en in en txtfil som lagrar data från ett webmailform till excel för att göra diverse beräkningar/databashanteringar. Jag vill bara få ut viss data samt lägga upp det i exel/access som enligt nedan:
Filen ser ut som följer:
xx-xx-xx sparade vi information från xxxx blablabl
namn: xet1 xsson emial:xet1@xetson.com
datum
namn: xet2 xsson emial:xet2@xetson.com
datum
namn: xet3 xsson emial:xet3@xetson.com
datum
Hmmmm... kanske skall köra det i asp trots allt... läsa in det som jag vill ha lagrat i en array och sedan pytsa ut det i en textfil som jag kan importera till excel...? Eller?
Om filen är så strukturerad så du beskriver kan du köra det hela via excel/vba. Kan man vba så är det det enklaste sättet och snabbaste sättet att lösa problemet, om än kanske inte det snyggaste.
Annars kan man köra en vbs fil med, använda filesystemobject och läsa rad för rad och hugga upp strängarna med vbas strängfunktioner på önskat sätt.
Tycker inte du skall blanda in ASP i det hela, eftersom det känns onödigt att blanda in i IIS.
PS Det finns egentligen inga asp-script. DS ASp är en teknik som används med antingen vbscript eller jscript.
Hinta mig gärna ur jag gör... eller var jag hittar mer info om hur jag skall göra. Är "hyffsat" van enkel asp, databashantering, men inte läsa txtfiler med vb.
Please!
Lägge till: alltså mer info om hur jag gör detta:
"Annars kan man köra en vbs fil med, använda filesystemobject och läsa rad för rad och hugga upp strängarna med vbas strängfunktioner på önskat sätt"
-vilka funktioner jag kan använda etcetera...
I asp skriver man
Server.CreateObject("Bla.Bla")
när man vill skapa ett object men i övriga COM vb-varianter (vb6, vba, vbs) skriver man bara
CreateObject("Bla.Bla")
Sedan kan du söka i microsofts vbahjälp (finns i excel)
på följande funktioner:
instr
mid
left
right
len
Du kan göra detta i notepad, men en en riktig utvecklingsmiljö är mycket lättare. Typ VS.NET, VS 6 eller excels VBA. Testa att starta excels vba via Tools>Macro>Visual Basic Editor.
Public Sub ReadMyFileOrGoToHell()
Const ForReading = 1 'Open the file for reading only
Const TristateFalse = 0 'Open the file as ASCII
Dim fso, fil, Content, filename
'Create a FileSystemObject
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
'Set the name of the file to read
filename = "c:\testfile.txt"
'Open the textfile for reading
Set fil = fso.OpenTextFile(filename, ForReading, False, TristateFalse)
'read the first line of the textfile
'OBS Det finns olika metoder för att läsa innehållet.
'Kolla i hjälpen, sök på "textstream"
Content = fil.readline
'Close the file
fil.Close
'Release the objects
Set fso = Nothing
Set fil = Nothing
End Sub