webForumDet fria alternativet

Nybörjarfrågor ang. webbserver/hotell (komma igång)

Webbservrar

17 svar · 611 visningar · startad av Tympanon

Medlem sedan nov. 2004302 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har nylign köpt en bok om PHP och det är några saker jag inte förstår angående "installationen/koma igång". Jag har ingen egen webbserver utan vanligt windows xp och uppringt internet..

1. Kan jag prova scripten i boken genom att på något sätt (beskriv isf) skapa en lokal server eller något på min dator. (Jag vill kuna testa utan att ringa upp internet).

2. Jag har annars tänkt hyra in mig på ett webbhotell som stödjer php och mySql. Behöver jag då inte istallera php på min dator? (förvirrad) Laddar jag bara upp kodsnuttarna som ja t.e.x skriver i anteckningar till webhotellet?

3. Måste jag isåfall (om ja skaffar webbhotell) ringa upp internet o ladda upp php filerna varje gång jag vill testa dem?

4. Hur skapar jag en ny databas på hotellet? Enligt min php bok så ska man skriva massa kommandon, o det funkar ju bara om man har det hela på sin egen dator?

5. Om min databas med kanske viktiga uppgifter om medlemmar ligger på webhotellet, går det då att säkerhetskopiera dem till min dator?

Tack på förhand, känner mig förvirrad :) Svara gärna fråga för fråga eller allt sammanbakat.

/Jon

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

1. Du kan installera IIS med PHP på din egna dator om det är Pro-versionen av WinXP du har.

2. Då behöver du inte installera något men det är enklare om du vill kunna testa innan du skickar upp det till ditt hotell.

3. Ja det måste du.

4. Enklast är även här att du skapar allt på din lokala dator där du har installerat det du vill köra och sedan skickar upp det när du ser att det fungerar.

5. Ja det kan du men seriösa hotell har backup på allt som finns på deras servrar så det är enklare att låta hotellet sköta det.

Välkommen till webForum

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

1. Ja, du kan ex. installera apache & php på din dator och testa lokalt.

2. Om du skaffar dig ett webbhotell behöver du inte installera apache/php nej, dock måste du vara ansluten mot servern för att kunna ladda upp dina php-filer (dvs. "kodsnuttarna du skriver i anteckningar") på den.

3. Ja!

4. Det brukar finnas en kontrollpanel eller liknande på de flesta webbhotell, genom den kan du med största sannolikhet skapa databasen. Annars får du fråga dem, de hjälper dig säkert gärna.

5. Ja det går fint det!

Btw, välkommen till wF :)

/r Har sagt det förut och kommer säga det igen, fan vad långsamt man skriver när man ser på film samtidigt :D

Vill börja med att tacka för de snabba och bra svaren!

Jag förstår nu ganska bra hur det fungerar med webbhotellet, och att man kan prova sina php-script på sin egen dator utan att vara ansluten mot internet.

Hmm, ni svarar "ja" på fråga 3, men även om ja har ett webhotell måste jag väll kunna testa alltsammans som ni säger på min egen dator utan o ansluta mot internet?

Slutligen, tror inte jag har pro versionen av xp utan vanligt xp home edition.. spricker allt nu eller kan ja få tag i IIS endå o få de o funka? :( sen har jag ju ingen webbserver heller, jag har en vanlig hemdator...

återigen tack på förhand!

/Jon

Japp, du kan testa på din egna dator om du har en webbserver i den och då behöver du inte skicka upp något på nätet bara för att testa.
Om du har home-versionen så tror jag nog att du bör satsa på att installera Apache som Peeer skrev ovan. IIS går iofs att få in i en home men det är en del trixande och det blir inte så bra ändå.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

För att göra det så enkelt som möjligt för dig att komma igång så tycker jag att du ska installera t.ex Apache2Triad då får du apache, php, mysql mm installerat snabbt och enkelt.

Då kan du köra dina skript lokalt på din dator innan du skickar upp dom till ett webbhotell.

Återigen tack. Har fått reda på väldigt mycket på bara 30 min.

det där med apache2triad lät smidigt.

Fast i min vanliga hemdator finns det nog ingen Webbserver, vad göra? om enda alternativet är o köpa en webbserver för o testa lokalt, får jag väll göra det :)

Apache är en webbserver som du installerar. Dvs du behöver bara en "vanlig" dator som du installerar det på.

Där satt den. Tack sirpeter. Dom kunde gott skriva lite om det där med webbservrar i "PHP 5 Programering" av overgaard. Tur att de finns forum då. Och folk som vill hjälpa till :)

Hoppas att det löser sig för dig med allt nu. Annars får du ställa fler frågor så finns det säkert någon/några som kan hjälpa dig. :)

Yes det fanns visst ett litet avsnitt i "PHP 5 Programering" om apache o windows xp =) verkar va en riktigt bra nybörjarbok faktigst.

hehe.. nu har jag en fråga till

är det apache_2.0.52-win32-x86-no_ssl.msi eller apache_2.0.52-win32-x86-no_ssl.msi som gäller för xp home edition?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Ähum, vad är skillnaden? Exakt samma filnamn ju :)

sorry.. :D det andra namnet var utan no-ssl och med .zip på slutet. de funkar säkert me båda?

Suck... :(

har laddat ner både apache o php, ändrat i configurations för apache så den hittar php5apache2.dll, allt enligt min php bok. Hittade dock inte filen iconv.dll i php-mappen. skulle tydligen kopiera den till system-mappen.

Okn ja har gjort en test-php-fil och sparat den prgram/apache group/apache/htdocs som test.php. sen ska jag tydligen skriva
http://localhost/test.php i webbläaren o så ska de komma fram den text som ja skrev som echo i filen... men det står sidan hittas ej. öppnar jag filen där jag sparade den så kommer det upp en skylt att den inte förstår vilken format php är och vill att ja ska välja i en lista, ni vet..

det här blir kämpigt....

har även kopierat php.ini-dist till windowskatalogen o döpt om den till php.ini bara...

hoppas nån orkar hjälpa mig att få börja koda php, för ja e riktigt sugen (har hållit på med C++ ganska mycket innan)

tack på förhand

/Jon

:D:D och, fråga mig inte hur, men efter att ha kämpat med detta i massor timmar och sökt runt på detta FÖRTRÄFLIGA forum så hoppade det hela igång. jag har i stort sett mest kopierat o klistrat allt möjligt utan o veta till fullo vad jag gjort, men nui FUGERAR DET KANON!! (har gjort t.ex. en sida där man fyller i sitt namn o sen klickar okej så kommer man till en ny php sida som skriver ut namnet (stolt :D). Tillsvidare är det hela löst :) o jag kommer ägna resten av natten till o testa mig fram i php-världen

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

markera gärna tråden som löst om du tycker att du fått ordning på allt. Det hjälper andra personer som sen söker after liknande problem eller om man vill hjälpa till.

Medlem sedan nov. 2000857 inlägg

Tråden flyttas från PHP..

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)