JMail.Message har en trevlig sub-property logging. Om man sätter den till true så får man hela konversationen med SMTP-servern lagrad i propertyn log. Då kan man i allmänhet snabbt och enkelt se var felet ligger utan att behöva gissa.
Värdet request.form("avs") är en giltig adress. har kollat genom att skriva ut med response.write. Något annat förslag eller ska jag maila mitt webhotell och fråga om det är rätt ip.
jag maila mitt webhotell och fråga om det är rätt ip
Rätt IP till vad? Det är ju uppenbarligen en SMTP som svarar.
I vilket fall som helst så kommer du, som du ser, aldrig längre än till MAIL FROM, vilket borde innebära att servern antingen inte gillar dig (din IP) eller avsändaradressen.
Är avsändaradressen en giltig adress inom den domän servern administrerar? Många servrar kräver detta. Kan du skicka samma mail via en vanlig mail-client som tex Outlook, om du anger exakt samma avsändare och mottagare och SMTP?
Av ren nyfikenhet: Varför anropar du STMP:en via ett lokalt IP-nummer (192.168.0.21) sitter du på samma nätverkssegment som SMTP:en? Den publika IP:en är 81.8.136.13.
För att återvända till huvudfrågan så ligger problemet här:
EHLO luck
Varför försöker JMailkomponenten identifiera sig som enbart "luck" utan domänsuffix? Har du uppgivit en avsändaradress i formatet user@luck? Heter din dator "luck"?
Skulle tro att din SMTP vill ha något i stil med EHLO sandaf.com. Vilket du borde få om du anger en avsändare i formatet user@sandaf.com.
Av ren nyfikenhet: Varför anropar du STMP:en via ett lokalt IP-nummer (192.168.0.21) sitter du på samma nätverkssegment som SMTP:en? Den publika IP:en är 81.8.136.13.
Han ligger på tanakawebb.com och inge här på wF kan nog hjälpa han lättast då det är hans hotell ;)
Men annars kan jag säga så här du måste använda en mail adress från din domän som avsändare. Annars släpper inte mail servern igenom dig.
Och detta vet jag då en kompis har legat på deras webhotell, samt att det var jag som rekomenderade dem att välja merakmail server. Och jag har hjälpt dem att configurera den.
Så testa att använda namn@dindomän.com som anvsändare.
Funkar inte det ta kontakt med inge här på wF
276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2