webForumDet fria alternativet

omöjligt problem - räknare på en vanlig cell!

ASP

40 svar · 1 212 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Denna koden...

INSERT INTO subscribers (intUserID, intCommunityID, dteCreated, strUser, strPassword)
VALUES (277 , 1, #2003-09-15#, 'XYZ' , 'XYZ');

Är inte speciellt märkvärdig. Men nu har jag slit hela eftermiddagen för strUserID envisas att uppträda som en räknare!

Kolla den bifogade bilden. 1-16, sen 19,19, sen 20, 21...

[r]
http://www.syscare.se/files/intUser.gif

Kan man inte ladda upp bilder!?

Medlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Bild? :OO
/red Man tackar! ;)

Förstår inte riktigt vad du menar med att den ska uppträda som en räknare?

Ja... file upload på wf verkar fungera lika bra som min kod...

För den funkar inte alls! Hur kan man få en vanlig tabell att bli räknare!? Varför "fastnar" inte siffran för intUserID??

Allt annat fastnar, d<atum, intCommunityID, user och password... Så om det vore fel på koden borde inget fungera!

Sebbe skrev:

Förstår inte riktigt vad du menar med att den ska uppträda som en räknare?

Det är det den gör (till synes) och det är det som är felet! Hur f-n blir man av med det...

Kanske starta om IIS??

Ser märkligt ut, eftersom värderna i intID ser ut som det du sätter in i intUserID i din SQL-sats! Är det verkligen exakt sådär SQL-satsen ser ut, ser som sagt väldigt märkligt ut!

Suck! Ja, nu är det inget som fungerar!

Jag laddade upp hela webbpalatsen till hotellet och helt plötsligt fungerar inte sökvägen till databasen.

Vilket den gjorde förra veckan....

Jag tror att jag har löst problemet...

Jag tror det var nån slags kryprisk error i tabellen. Jag gjorde om tabellen och det verkar fungera bättre nu.

OK, skönt... Jag har aldrig varit med om något liknande, men händer det bara under utvecklingsfasen är det kanske okej...

Jag har inte riktigt smält detta ännu! Jag tycker jag är tillräckligt haj på asp för att hålla på med sånt här!

Webservern vet jag inte. Det återstår.

Hmm...

Nu fungerar det på webbservern!

Det var ännu märkligare... !!

Ja, jag fattar ingenting. Om inte detta återkomer trivs jag jättebra med att inte fatta nånting!

Tydligen får man inte använda underscore i filnamn på Access databaser(!!).

Ja, nu fungerar det inte igen, men det har nog med sessionen att göra så med lite tur går det över.

När dör en application och varför kan jag ha olika applikations på min server fast inte hos webbhotellet?

Båda kör vi IIS 5.0.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

En application lever så länge webbtjänsten / webbplatsen är igång.

Vad menar du med att du inte kan ha olika applications på hotellet?

Mvh

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Ett par frågor / påståenden:

• Varför vill du göra intUserId till räknare, när du har intId som fungerar väldigt bra till samma ändamål? Det är väl inte någon direkt smart idé att generera ett userId när du kan låta databasen sköta det? Det är ju det räknaren är till för. Dessutom kan du inte föra in data i ett räknarfält.
  • Anledningen till dubletter är gissningsvis för att du har testat och sedan tryckt CTRL-R för att testa igen, och då upprepas givetvis resultatet / INSERTen, vilket ger dig en dubblett i kolumnen intUserId, då det antagligen inte finns någon dublettkoll och då kolumnen inte ännu är räknare. (Vilket den inte behöver vara heller, enligt ovan)
  • Du pratar om en kolumn; 'strUserId'. Jag ser bara 'intUserId'. Jag antar att det är samma kolumn du pratar om som jag menar.

@nders skrev:

En application lever så länge webbtjänsten / webbplatsen är igång.

Vad menar du med att du inte kan ha olika applications på hotellet?

Mvh

'## SELECT SERVER
	IF Request.ServerVariables("SERVER_NAME") = "192.168.1.44" THEN
		' ## LOCALHOST
		application("databasePath") = Server.MapPath("\Databas\syscare.mdb")
	ELSE
		' ## WEBSERVER
		application("databasePath") = Server.MapPath("..\Data\Databas\syscare.mdb")
	END IF

Igår fungerade det men det fungerar inte idag....

Finns det olika versioner av IIS 5.0? Har det med Service Pack att göra?

OveRRidE skrev:

Ett par frågor / påståenden:

• Varför vill du göra intUserId till räknare, när du har intId som fungerar väldigt bra till samma ändamål? Det är väl inte någon direkt smart idé att generera ett userId när du kan låta databasen sköta det? Det är ju det räknaren är till för. Dessutom kan du inte föra in data i ett räknarfält.
  • Anledningen till dubletter är gissningsvis för att du har testat och sedan tryckt CTRL-R för att testa igen, och då upprepas givetvis resultatet / INSERTen, vilket ger dig en dubblett i kolumnen intUserId, då det antagligen inte finns någon dublettkoll och då kolumnen inte ännu är räknare. (Vilket den inte behöver vara heller, enligt ovan)
  • Du pratar om en kolumn; 'strUserId'. Jag ser bara 'intUserId'. Jag antar att det är samma kolumn du pratar om som jag menar.

1. Nej.
2. Nej.
3. Läs tråden.

Eclipse skrev:

Igår fungerade det men det fungerar inte idag....

Finns det olika versioner av IIS 5.0? Har det med Service Pack att göra?

Det enda jag kan tänka mig är faktumet att innehållet i servervariabeln server_name innehåller det som står i adressraden, så ansluter du med ett dns-namn istället så går if-satsen in i else-satsen.

Mvh

Äh, jag har ju testat och det fungerar ju!

Men det fungerar inte *just nu*. Det fungerade tidigare och det fungerade igår. Men fasen... Det är säkert jag som skrivit fel någonstanns...

Men hur kan det fungera på min server men inte på webbhotellets!?

Ja... jag ska kolla lite mer. Man får väl börja med att ta bort kod och se vad som fungerar... Problemet med application är att det hänger kvar en tid...

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

Vart sker tilldelningen av Application-variablerna?

cya,
/PatrikB

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Funderar på en sak....

vilken av columnerna är det som är räknaren??

Om du inte har satt någon till att vara räknare så blir första columnen räknare, har jag för mig!

En tabell måste ha en räknare och en primary key!

Jag tar det som att du vill inte att "Intblabla..." inte ska vara räknare men är det ändå?? :q

PatrikB skrev:

Vart sker tilldelningen av Application-variablerna?

cya,
/PatrikB

global.asa

SUB Session_OnStart

'## SELECT SERVER
	IF Request.ServerVariables("SERVER_NAME") = "192.168.1.44" THEN
		' ## LOCALHOST
		application("databasePath") = Server.MapPath("\Databas\syscare.mdb")
	ELSE
		' ## WEBSERVER
		application("databasePath") = Server.MapPath("..\Data\Databas\syscare.mdb")
		session("databasePath") = Server.MapPath("..\Data\Databas\syscare.mdb")
	END IF
END SUB

session fungerar, application fungerar inte! Invalid path!

Snälla, skippa tabellsnacket. Det var något annat, det fungerar nu. Ni får mig att framstå som dum... i all välmening!

intUserID hänvisar givetvis till räknaren i tabellen [users], precis som man kan föärvänta sig.

Lägg inte application-tilldelningen i session_onstart. Lägg den i Application_onstart istället. Det finns ingen anledning att skriva om värdet på den då en ny besökare kommer.

Mvh

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)