<%
Function textEncode(str)
str = Replace(str, "'", "''")
str = Replace(str, "<%","<&_#37;")
str = Replace(str, "%>","&_#37;>")
str = Replace(str, "<?","<&[b]_[/b]#63;")
str = Replace(str, "?>","&[b]_[/b]#63;>")
textEncode = str
End Function
%>
_ tecknena finns inte med i koden :)
Feltyp:
Kompileringsfel i Microsoft VBScript (0x800A0409)
Oavslutad strängkonstant
/aspkurs/admin/funktioner.asp, line 5, column 20
str = Replace(str, "
-------------------^
Kan lika gärna fortsätta på den här tråden istället för att skapa en ny eftersom jag använder just den koden som jag visar här ovan för att ta bort ASP och PHP kod som postas i ett forum. Jag vill dock att all form av HTML ska fungera men de gör de inte riktigt :(
Eller, ska rätta mig, det funkar men det blir minst sagt "buggigt".
Så blir det som ett långt mellanrum ovanför tabellen innan den visas. Om jag sedan prövar att klistra in tabellen i ett vanligt ASP / HTML / PHP dokument så funkar det prima.
Som jag ser det; ska du tillåta html så bör du tvinga användaren att skriva <br> istället för att trycka enter, dvs ta bort den replacen. Det är inte logiskt att ersätta enter till radbrytning, eftersom inte webbläsarna tolkar koden på det sättet.
Det är möjligt att det går att få till ett RegExp-mönster som klarar att göra ersättningen hyggligt, men jag har svårt att tänka mig det, med tanke på hur HTML fungerar, dvs i vissa taggar kan du ha radbrytningar, och i andra inte. Får du till ett sånt RegExp-mönster är du duktig. :)
- - - - -
Nexus: Det är dock snyggast IMHO att använda citationstecken i HTML och apostrofer i övrigt (javascript / css), även om det går att göra som man vill. Så länge man är konsekvent är det dock lugnt. ;)
Som jag ser det; ska du tillåta html så bör du tvinga användaren att skriva <br> istället för att trycka enter, dvs ta bort den replacen. Det är inte logiskt att ersätta enter till radbrytning, eftersom inte webbläsarna tolkar koden på det sättet.
Det är möjligt att det går att få till ett RegExp-mönster som klarar att göra ersättningen hyggligt, men jag har svårt att tänka mig det, med tanke på hur HTML fungerar, dvs i vissa taggar kan du ha radbrytningar, och i andra inte. Får du till ett sånt RegExp-mönster är du duktig. :)
- - - - -
Nexus: Det är dock snyggast IMHO att använda citationstecken i HTML och apostrofer i övrigt (javascript / css), även om det går att göra som man vill. Så länge man är konsekvent är det dock lugnt. ;)
Mvh
Går det inte göra ngt javascript som automatiskt skriver <br> (eller <br />) varje gång man klickar på enter i textfältet?
Går det inte göra ngt javascript som automatiskt skriver <br> (eller <br />) varje gång man klickar på enter i textfältet?
Jo, problemet är väl att det inte (vad jag lyckats lista ut i alla fall) går att göra en sådan insättning i en textarea på en viss punkt (där markören är), utan det man slänger in kommer att hamna sist i textarean.
Jo, problemet är väl att det inte (vad jag lyckats lista ut i alla fall) går att göra en sådan insättning i en textarea på en viss punkt (där markören är), utan det man slänger in kommer att hamna sist i textarean.
Mvh
OK! Då tar jag väl och slänger ihop en tråd i Javascript delen :e