webForumDet fria alternativet

Ändra på storleken på en bild med vbskript?

ASP

27 svar · 1 517 visningar · startad av mattiasnordin

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg
Frågan#1

Är det möjligt att modifiera storleken på en bild med vbskript eller någt asp plugin?

Någon som vet?

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Det är cool men verkar inte var gratis. :l

Jag är enbart ute efter att ändra storleken till en viss storlek. Är det någon som känner till någon lösning som är gratis/shareware? :OO

Jag hittar hur många komponenter som helst som jag kan köra till min Internet Information Server men INGEN är gratis. Hur kan det komma sig?
Det måste finnas någon komponent som är gratis. :l

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag letar delar till min bil. Hur kommer det sig att ingen vill ge bort sina reservdelar gratis? ;)

På skroten hittar du massor som är "gratis" ;)

Jag vill inte att programmet ska göra något annat än att kunna ändra den "fysiska" storleken på en bild. Alltså ta bort 90% av koden i alla betallösningar. Jag kan tänka mig att betala 10% av vad tex SmartImage kostar.

Jag förstår varför det är som det är men jag önskar att någon kunde vara en hjälte och skriva ett program för detta endamål.

Information wants to be free (and i want to be rich:)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Höll inte Toonster på med en sådan komponent..?
Skulle väl vara ganska obloatad sak. :)

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Erik: Har för mej med det med.. :e

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Jo, jag grejade lite med det, men "annat" tog över. Det finns en grundläggande orsak till att dessa komponenter inte är gratis, nämligen royalties. GIF formatet är patenterat, och man kan inte göra ett program som använder detta format hur som helst. För eget bruk kanske, men ska det spridas måste man betala royalties.
Det går jättebra att fixa detta med ret VBscript, dvs ingen komponent, nackdelen är att det tar lite extra tid. (nästan allt man kan göra i komponenter kan man göra i VBscript)

Hursomhelst, jag gjorde både en komponent och en ren VBscripts klass, som kollar typ av bild (gif/jpg/png), och kollar bildens storlek. Sen påbörjade jag skalning av GIF bilder, men tappade lite intresse, eftersom algoritmen är patenterad.
Skalning är ganska enkelt, men att ändra bredd resp höjd (stretch) blir lite lurigare...

Få se om jag orkar ta tag i detta, just nu är det mycket på jobbet, mäter olika G krafter från givare på JAS 37 C ;)

Jag misstänkte att det hade med royalties att göra.
Hur är det med PNG? Har för mig att det formatet var gratis att använda. Jag konverterar gladligen över bilderna till det formatet om det skulle vara en lösning...

Toonster:
Löser du skalning av jpg bilder till png formatet så är du min stora hjälte och jag ska personligen försöka få med dig på listan över tänkbara kandidater till nästa års nobelpris :e

Jag har också ett stort intresse av detta och har sökt som en tok på nätet. Det som lockar mig mest är att kunna skapa sig "en egen" komponent så att säga.
Ser här att Toonster kan en del, samt att även Override har skrivit något om det har jag för mig.

Någon som kan peka en i rätt riktning? Kod? Länkar?

Det tråkiga i sammanhanget är att GIF kompressionen är enklare än JPG/PNG. Dessutom så är det bästa om alla tre formaten stöds, dvs inte bara ett.

Egna komponenter gör man som nybörjare enklast i Visual Basic.
Det finns information om detta i Wrox boken Active Server Pages och ASP 3.0

Jo, at t få till en enkel komponent klarar jag i tex just visual basic.
Men det jag söker mest är då hur bilderna (bildformaten) är uppbyggda. (Främst jpg o sen gif)
För det står väl inte i de böcker du hänvisar till?

Nej, det finns på internet, sök!!!

Ok, jag fortsätter sökandet.

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

hittade nagot, har inte kollat sa mycket, men sa har star det pa hemsidan:

AspImage allows you to create or modify images "on the fly". Features include:

Create animated GIFs
Works with GIF* (RLE only) JPG, PNG and BMP formats
Create new or modify existing images
Add text and images transparently
Create gradient fills
Draw methods such as rectangle, arc and circle
Crop, flip, resize and rotate images
Button, darken, lighten and other effects
Load images from OLE variants or other AspImage objects
Supports Response.BinaryWrite
Compatible with: Win9x, WinNT 4 & Win2K

och ladda ner den gratis har fran mig, http://w1.319.telia.com/~u31925531/aspimag2.zip

Vart ett forsok kanske? :e

hmmm...

Jag har tittat på deras websida och där står det;

Evaluation and Purchase of AspImage
Download AspImage 2.x (expires 28 November 2002)

Verkar alltså vara ytterligare en i mängden av betalvarianter. :(

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

varfor inte testa demot da?

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

mattiasnordin skrev:

Jag hittar hur många komponenter som helst som jag kan köra till min Internet Information Server men INGEN är gratis. Hur kan det komma sig?
Det måste finnas någon komponent som är gratis. :l

Det är därför jag bytade upp mig till PHP. Så fort man behöver något vettigt till ASP/VB kostar det skjortan, t ex uppladdningskomponenter och bildkomponenter. I PHP finns det bara där. :D

Medlem sedan juli 200181 inlägg

Äntligen GRATIS lösning !

Microsoft produkter i all ära, men när man ska ha tag på enkla tilläggskomponenter blir det lätt dyrt för den med liten eller befintlig budget.

Som nu har jag letat efter en komponent som klarar att ändra bildstorlek i x och y. Här på Webforum, på IRC och i princip överallt har man enbart fått negativa besked som "köp eller byt till php", visst det verkar vara så.

Men...

Jag hittade en gammal kär vän som heter ImageMagick ( http://www.imagemagick.org ), detta är förvisso ingen direkt IIS Komponent, men ändå har den en ActiveX API (även stöd för Perl, C++ osv) och därmed kan man faktiskt köra denna inifrån ASP med VBScript.

Jag är i alla fall lycklig nu och den fungerar som en dröm, betydligt bättre än samtliga komponenter jag hittills har hittat för liknande syfte och den är GRATIS !

Jag kanske borde tillägga dess stöd för att skapa PDF ;)

Mvh
/Roberth

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)