webForumDet fria alternativet

XML och XHMTL har det något gemensamt

XML

36 svar · 1 101 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hej

XHTML är ju ett språk som är utvecklat ur SGML precis som HTML. Men vad har XML med XHML att göra. Vad jag har läst så är det två helt olika saker och har inget tin med varandra att göra.

Skulle jag kunna få en liten förklaring?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Enkelt förklarat; Xhtml är en "hybrid" mellan html och xml(eller en vidareutveckling av html om du så vill)
XHTML skriv efter samma "regler" som xml doch med html-taggar.
Detta var kanske lite väl förenklad, men tror det duger som förstasvar.

Dessvärre skulle jag behöva ett långt uttömmande svar. Då jag själv fått frågan av en elev och lovat att återkomma med ett svar.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

XML är en delmängd av SGML.

HTML är baserat på DTD-regler skrivna i SGML
HTML är alltså en "applikation av SGML"

XHTML är baserat på DTD-regler skrivna i XML
XHTML är alltså en "applikation av XML"

Alla giltiga XML-dokument är också giltiga SGML-dokument...

Alltså är även XHTML en "Applikation av SGML" om man vill - men det är få som gör den kopplingen ;)

Alltså:
XML - delmängd av SGML
XHTML - applikation av XML (och därför också en applikation av SGML)

Hoppas det klarnade lite...
Om det är någon tröst så snurrade det en del under min tofs också innan jag fick kläm på alla detaljer en gång i tiden :e

Re: XML och XHMTL har det något gemensamt

Addeladde skrev:

Skulle jag kunna få en liten förklaring?

Du bad om en liten förklaring ;)
Kollat inom w3c? http://www.w3.org/MarkUp/
Ämnet är gigantiskt, beror lite på hur mycket man vill fördjupa sig.

Frankof - Din "hybrid"-förklaring är lite ute och cyklar är jag rädd... Det är lite som att säga att Svea Rikes Lag översatt till engelska skulle vara en hybrid mellan Svea Rikes lag och engelska ;)

XML och XHTML är två helt skilda saker!
XML är ett "meta"-språk som man skapar "taggspråk" med.
XHTML är ett taggspråk som är skapat med "regelverket för taggspråk" ("meta-språket") XML

Inget "hybrid"-mässigt med detta... lika lite som HTML skulle vara en "hybrid" pga dess relation med "meta-språket" SGML...

Red:
Hmm Hade väl för mig att jag orerat om detta tidigare här på wF :e

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=381626#post381626
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=450214#post450214

Jo, och det är mina termer det är fel på, har inte orkat att gå så djupt att jag har "skådat ljuset", alldeles för omfattande för en hobbyknackare som mig.
Jag menade med "hybrid" att xhtml i mångt och mycket påminner om html, men med xml i basen, medan xml inte påminner såvärst mycket om html (annat än att båda "härstammar" från sgml)

Och i ärlighetens namn, jag "gav upp" att hänga med någon stans runt html 4.x :r
Så det som har tillkomit sedan har jag bara skummat genom.

Jag förstår dig frankof!
Det här kan kännas *mycket* akademiskt om man börjar gräva i detaljerna...
Inlägget var iaf inte menat att vara något personligt påhopp på något sätt...
Jag kände bara att jag ville förekomma att folk citerar din "hybrid"-teori framöver eftersom jag kände att den var lite väl enkel.

Ledsen om jag tog i lite - men du vet ju hur jag kan vara när jag blir sådan :bire

Japp, och ingen fara, jag vet att "hybriden" var tunn, och väntade bara på ett klargörande från dig :e

Är inte XML ett serverspråk som först exeveras av servern och XHTML ett klientspråk som tolkas i webbläsaren?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Nej.

XHMTL är väl ett klientspråk i alla fall?

Så alla kan alltså se den xml kod jag skriver på en sida eller används xml i exempelvis asp så att det dölj på det sättet?

Addeladde skrev:

Så alla kan alltså se den xml kod jag skriver på en sida eller används xml i exempelvis asp så att det dölj på det sättet?

Vad menar du? källkoden döljs väl inte med asp heller?
Skriv några xmlsidor och kolla vet jag ;)
Och det är väl det samma med både html, xhtml och xml, inga körs på servern. (vad jag vet är det bara div. script som körs på servern och presenterar resultatet ut i från förfrågan från klienten).

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Du kan använda XML som ett alternativ till databaser på serversidan, och låta PHP/ASP läsa av XML-filen, och sedan spotta ut vanlig HTML-kod. Då kommer användaren aldrig att kunna veta att informationen är hämtad ifrån ett XML-dokument. I PHP finns inbyggt stöd för att parsa XML-dokument - hur det är i ASP vet jag inte.

Annars kan du skicka med en XML-fil till klienten, och sedan presentera datan på olika sätt. T ex genom XSL, CSS, JavaScript.

Jag känner på mig att Jarvklo kommer att rätta mig :)

EDIT:
Excel-dokument har, som @nders påpekade, inget med XML att göra :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Addeladde skrev:

Ja, alltså XHTML är HTML skrivet med XML-regler, dvs alla taggar måste avslutas, alla attribut måste ha värden, alla attributvärden måste vara omslutna med citationstecken eller apostrofer, osv, osv.

red: dectgap, är det okej om jag rättar dig, trots att jag inte heter jarvklo? ;)

XSL skall det vara. :)

dectgap skrev:

Jag känner på mig att Jarvklo kommer att rätta mig :)

Welcome to the club :e

Hmm...
Utan att slå någon på fingrarna för en gångs skull då - men med min osvikliga förmåga att svamla i onödan emellanåt istället :e

Addeladde - du kan även se det såhär:

XML är en standard som beskriver hur du skapar en mängd taggar och sedan använder dessa taggar för att ge rena textdokument en struktur.

XML är alltså inget man "exekverar" på något sätt, utan ett sätt att skapa en struktur i textdokument eller textströmmar med hjälp av taggar.

XML-standarden innehåller dels regler för hur taggar får se ut, och dels hur man kan skapa "applikationer av XML" (dvs taggspråk) genom att deklarera vilka taggar som får finnas och i vilken ordning dessa får förekomma med hjälp av s.k. DTD:er (står för DokumentTypDefinitioner eller DokumenTypDeklarationer)
(XML Scheman är en tilläggsstandard - jag tar mig friheten att inte blanda in dessa här ;) )

Så - Har du en textfil som är formaterad med taggar som är "korrekta" enligt XML-standardens taggregler och som följer reglerna i en viss, angiven, DTD så har du ett "giltigt XML-dokument".

Ett XHTML-dokument med en giltig <!DOCTYPE som går igenom validering är t.ex. ett sådant giltigt XML-dokument.

Man kan alltså kalla ett sådant dokument både för ett XML-dokument och för ett XHTML-dokument, beroende på humör och avsikt ;)

Även dokument som skapas och uppfyller andra DTD:er får kallas för XML-dokument - vilket bara gör det grötigt enligt min mening - men det får man leva med!.
(HTML-dokument med giltig <!DOCTYPE som validerar är också "SGML"-dokument på samma sätt - men du hör knappast särskilt många kalla dessa för SGML-dokument idag ;) )

Alltså: XML == textformat för strukturerade textfiler. Inget annat!

Sedan finns det ett *gäng* programvaror som kan tolka XML och omvandla den formaterade texten till interna datastrukturer automatiskt. Sådana brukar vanligen kallas "XML-tolkar" ("XML Parsers") och de finns inbyggda på fler ställen än man anar.

XML Parsers brukar följa XML-standarden och dessutom ge tillgång till något standardiserat API för åtkomst av datastrukturen (t.ex. DOM som faktiskt ger en samma funktioner gentemot XML-data oavsett om man kör Javascript mot ett MSXMLDOM-objekt i MSIE6 eller XMLDOM från PHP på en webbserver ;) )

XML Parsers finns alltså både för serversidan (för användning från asp, php, perl, c/c++, python osv) och för klientsidan (Mozilla har en, likaså MSIE) om vi pratar webben...

Hmm..
Undrar om det verkligen blev lättare nu egentligen :l

Det är utläggningar som jarvklo gör här ovan som får en att gilla wF. Stor tumme upp för dig jarvklo.

Medlem sedan juli 2003303 inlägg

Tummen upp för dig Addeladde, förutsatt att du är en "webdesign"-lärare som åtminstone försöker lära dig det du sedan ska lära ut. Om dina kollegor gjorde detsamma skulle vi ha kommit långt.

Jag måste bara fråga: Vad skulle du säga att CSS är till för?

Japp Webbdesign lärare är vad jag är.

Cascading Style Sheet?
Det är till för att specificera olika formateringar som t.ex typsnitt, storlek, avstånd, ramar, pekare m.m. I xhtml finns väl överhuvudtaget inte äns någon fonttag så där är det endast css man kan använda.

Varför frågar du det?

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)