Hmm...
Utan att slå någon på fingrarna för en gångs skull då - men med min osvikliga förmåga att svamla i onödan emellanåt istället :e
Addeladde - du kan även se det såhär:
XML är en standard som beskriver hur du skapar en mängd taggar och sedan använder dessa taggar för att ge rena textdokument en struktur.
XML är alltså inget man "exekverar" på något sätt, utan ett sätt att skapa en struktur i textdokument eller textströmmar med hjälp av taggar.
XML-standarden innehåller dels regler för hur taggar får se ut, och dels hur man kan skapa "applikationer av XML" (dvs taggspråk) genom att deklarera vilka taggar som får finnas och i vilken ordning dessa får förekomma med hjälp av s.k. DTD:er (står för DokumentTypDefinitioner eller DokumenTypDeklarationer)
(XML Scheman är en tilläggsstandard - jag tar mig friheten att inte blanda in dessa här ;) )
Så - Har du en textfil som är formaterad med taggar som är "korrekta" enligt XML-standardens taggregler och som följer reglerna i en viss, angiven, DTD så har du ett "giltigt XML-dokument".
Ett XHTML-dokument med en giltig <!DOCTYPE som går igenom validering är t.ex. ett sådant giltigt XML-dokument.
Man kan alltså kalla ett sådant dokument både för ett XML-dokument och för ett XHTML-dokument, beroende på humör och avsikt ;)
Även dokument som skapas och uppfyller andra DTD:er får kallas för XML-dokument - vilket bara gör det grötigt enligt min mening - men det får man leva med!.
(HTML-dokument med giltig <!DOCTYPE som validerar är också "SGML"-dokument på samma sätt - men du hör knappast särskilt många kalla dessa för SGML-dokument idag ;) )
Alltså: XML == textformat för strukturerade textfiler. Inget annat!
Sedan finns det ett *gäng* programvaror som kan tolka XML och omvandla den formaterade texten till interna datastrukturer automatiskt. Sådana brukar vanligen kallas "XML-tolkar" ("XML Parsers") och de finns inbyggda på fler ställen än man anar.
XML Parsers brukar följa XML-standarden och dessutom ge tillgång till något standardiserat API för åtkomst av datastrukturen (t.ex. DOM som faktiskt ger en samma funktioner gentemot XML-data oavsett om man kör Javascript mot ett MSXMLDOM-objekt i MSIE6 eller XMLDOM från PHP på en webbserver ;) )
XML Parsers finns alltså både för serversidan (för användning från asp, php, perl, c/c++, python osv) och för klientsidan (Mozilla har en, likaså MSIE) om vi pratar webben...
Hmm..
Undrar om det verkligen blev lättare nu egentligen :l