webForumDet fria alternativet

Mystiska moln

Småprat

3 svar · 582 visningar · startad av flat-eric

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg
Frågan#1

Kom att tänka på ett konstigt moln som uppenbarade sig här för ungefär ett år sedan (början av december).
Knäppte några bilder men sedan föll det i glömska. Såg det när jag satt i bussen på väg hem från skolan och då var det ännu starkare.
Om jag minns rätt så var det som det skulle ha tunnats ut tills det jag kunde fotografera det.

Så är det någon som vet vad sjutton det är för nåt? Ser ju inte alls ut som vanliga moln och som ni ser så var det redan mörkt ute, ungefär 17.00 i december.
Men det lyser ju ganska ordentligt från molnet, och som sagt lyste det ännu starkare tidigare och var mera än mer sammanhängande avlång flytande massa. :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Ljuset kommer sig av reflektioner från solen. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Påminner om fenomenet alpen glow, också känt som alpen glühen: http://www.dramainnature.com/photograph_of_grand_teton.htm
Uppstår när solen står så lågt att det är mörkt i omgivningen runt omkring, men fortfarande tillräckligt högt för att kunna belysa höga berg.

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Aha, de förklaringarna låter väldigt vettiga då molnet syntes i riktning väster. Tackar så mycket för svaren! :)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)