webForumDet fria alternativet

Svenska kyrkan

Politik & samhälle

53 svar · 1 512 visningar · startad av Vide

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Frågan#1

Tjenare,

Hur vet man vilken församling man är med i?
För och nackdelar med att vara med i Svenska kyrkan?

Jag funderar helt enkelt på att gå ur...

Mvh, Vide

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Medlem sedan okt. 2004636 inlägg

Du tittar dig runt omkring och tar reda på var den närmaste kyrkan ligger :h

Nä skämt åsido, även om det ligger lite sanning i det så kan det vara en början att ringa till den församlingsexpedition som ligger i ditt område.

Vad du vinner om du går ur? hmm...jag vet inte hur mkt skatt det är som går till kyrkan, men tänk dig för, skulle det hända ngt med dig så får du själv betala begravningskostnaderna, är du ung och vill gifta dig får du inte göra det i kyrkan (om inte bruden fortf är medlem) å andra sidan är det väl ingen risk att du gifter dig i kyrkan om du vill gå ur ;)

edit: nu hann ju SirP före juh :p /edit

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Fördelen är väl att du får nyttja kyrkans lokaler, bröllop, dop, begravning och liknande.
Nackdelen är att det kostar pengar, och du stödjer en organisation som du tydligen inte delar verderingar med, som att vara inbiten gaisare och stödja ÖIS ekonomiskt ;)

SirPeter skrev:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,553515,00.html

Läste den artikeln, därav mina frågor. ;)

Jag måste fortfarande veta hur man får reda på om vart man är medlem... jag har ingen aning. Har det t.ex med vart man är folkbokförd att göra?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

kaxigt skrev:

men tänk dig för, skulle det hända ngt med dig så får du själv betala begravningskostnaderna

BS. man betalar fortfarande en begravningsavgift även om man inte är med i kyrkan, och det är inte gratis att bli begravd även om man är med i kyrkan.

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg

ta reda på vilket område du bor i, det har ett namn, vet du inte slå upp telekatalogen och kika på kartona där brukar namnen på områdena vara utsatta. Ja, det handlar om var du är folkbokförd.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Tillhör man inte den församling man döptes i?

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg

det står din försämling i ditt personbevis.

jag är intresserad av att veta för- och nackdelar av att bli medlem i svenska kyrkan.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Gein skrev:

Inte nödvändigtvis. Man kan flytta, och då byter man oftast församling.

Vilken församling du tillhör brukar bland annat stå på ditt röstkort när du röstar.

Då borde jag alltså vara medlem i Härnösands Domkyrkoförsamling då, dom har fått ett brev nu. ;)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Enligt humanisterna.org är det den församling där man är folkbokförd man ska prata med. Vad gäller begravning får man fortfarande begravas på kyrkogård, men man får inte en kristen begravning.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Re: Svenska kyrkan

Vide skrev:

Mvh, Vide

Fördelarna är många:

Jag mår väldigt bra av att besöka våra vackra kyrkolokaler ensam mitt på dagen för en stunds meditation. Det skulle kännas svårt om jag inte vore medlem.

I Täby har Kyrkan en fantastisk fritidsverksamhet för barn och gamla samt en uppskattad sångkör.

Svenska Kyrkan har en Ärkebiskop som håller på av avdramatisera allt hokus-pokus med jungfrufödslar och vattenpromenader med mera. Han kanske lyckas göra Kyrkan till en förening för alla svaga och utsatta som behöver moraliskt stöd under livets svåra stunder.

Det finns en rad präster som i KG Hammars anda, är lite mera som Pastor Jansson än som gamla svartrockar.

Annika Borg, Owe Wikström, Lars Hillås är bara några exempel på präster som mera predikar människovärde än religiös fundamentalism.

Därför och av många andra skäl, är jag medlem i Svenska Kyrkan.

Det finns nästan ingen upplevelse som slår ett besök i Storkyrkan under Julaftonens midnattsmässa.

Du kanske ska gå i Domkyrkan nästa julafton Vide :birp

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Gislaved.net skrev:

Gein skrev:

Inte nödvändigtvis. Man kan flytta, och då byter man oftast församling.

Jag kan även tillfoga att man inte ens behöver vara döpt för att tillhöra en församling.

Re: Re: Svenska kyrkan

Theon skrev:

Vide skrev:

Mvh, Vide

Fördelarna är många:

Jag mår väldigt bra av att besöka våra vackra kyrkolokaler ensam mitt på dagen för en stunds meditation. Det skulle kännas svårt om jag inte vore medlem.

I Täby har Kyrkan en fantastisk fritidsverksamhet för barn och gamla samt en uppskattad sångkör.

Svenska Kyrkan har en Ärkebiskop som håller på av avdramatisera allt hokus-pokus med jungfrufödslar och vattenpromenader med mera. Han kanske lyckas göra Kyrkan till en förening för alla svaga och utsatta som behöver moraliskt stöd under livets svåra stunder.

Det finns en rad präster som i KG Hammars anda, är lite mera som Pastor Jansson än som gamla svartrockar.

Annika Borg, Owe Wikström, Lars Hillås är bara några exempel på präster som mera predikar människovärde än religiös fundamentalism.

Därför och av många andra skäl, är jag medlem i Svenska Kyrkan.

Det finns nästan ingen upplevelse som slår ett besök i Storkyrkan under Julaftonens midnattsmässa.

Du kanske ska gå i Domkyrkan nästa julafton Vide :birp

De ända gångerna jag är i kyrkan är för att kolla på någon konsert, kanske tre gånger om året, och dessa gånger brukar jag betala för mig. Jag lägger också gärna en slant vad gäller barn- och ungdomsverksamhet, men då inte gärna genom skatt (påtvingande) utan av personliga donationer (som känns mer i hjärtat än skatt).

Jag har själv uppträtt i domkyrkan och tycker att det är ett trevligt ställe, trots att jag inte är religös på något sätt.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Vad du vinner om du går ur? hmm...jag vet inte hur mkt skatt det är som går till kyrkan, men tänk dig för, skulle det hända ngt med dig så får du själv betala begravningskostnaderna,

Man räknar kallt med att dom som är med i kyrkan och dör, betalar sin begravnig tre gånger om.

Först betalar du den via kyrkoskatten, sedan betalar du den via komunalskatten och en sista gång till begravningsbyrån (tror jag det var).

Har du inga pengar när du dör, så går det på dödsboet, och finns det inga pengar där försöker dom få anhöriga att betala för kistan och allt, men det behöver man inte, det tar kommunen hand om.

Använd pengarna medans du lever, du har mer nytta av dom då. ;)

Tack för all feedback, jag bestämde mig för att gå ur (vilket jag iofs tänkt länge) och gjorde det i fredags... :)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Vide skrev:

Tack för all feedback, jag bestämde mig för att gå ur (vilket jag iofs tänkt länge) och gjorde det i fredags... :)

:birp

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag har aldrig varit med i Svenska kyrkan och än så länge känner jag inte att jag missat något. Kanske ångrar jag mig när jag har dött?

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Gick ur Svenska Kyrkan förra veckan. Varför betala pengar för något man inte tror på?

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)