webForumDet fria alternativet

Rikard vs. SJ

Politik & samhälle

35 svar · 1 815 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

Rikard, i brev till SJ skrev:

Hej bäste SJ-representant!

Efter att nyligen ha avhandlat ett samtal med er telefonbokningstjänst och en synnerligen trevlig och sympatisk säljerska med namnet Madeleine, så känner jag ett behov av att få ett par frågetecken uträtade. Bokningsprocessen för nästkommande veckas resor skedde som följer.

Jag knappade in adressen https://www.sj.se, bokade upp en resa från Norrköping till Malmö (ToR) på X2000. När beställning är nästan klar noterar jag att det går att boka ytterligare biljetter och klickar därför på knappen ”Boka mer”. Ytterligare en bokning genomförs, denna gång från Malmö till Göteborg (ToR) på Linx. I båda fallen fallen försöker jag mig på bravaden att få PC-plats. Det går tydligen alldeles utmärkt på X2000 men är uppenbarligen svårare på Linx. Det kanske inte finns några där? Nåväl, när jag inte kan få PC-plats på Linx anger jag istället platsegenskapen ”Telefonfri zon”. Inte heller det verkar finnas? Oavsett vilket, avsaknaden av dessa platsegenskaper är inte särskilt stor så länge jag slipper de förhatliga platserna med egenskapen ”Plats med bord”. De senare har en förmåga näst intill omöjliggöra arbete med en bärbar dator då bordshöjden är totalt fel i förhållande till sitthöjden. När jag slutligen ska kontrollera min beställning noterar jag att jag lik förbenat har fått en sträcka med denna så oönskade platsegenskap.
Mer bord till barnfamiljerna och sociala lirare, färre bord till oss asociala jävlar som ser restid som ren arbetstid.

Efter ett par misslyckade försök fram och tillbaka så beställs slutligen biljetterna i alla fall. Direkt därefter ringer jag er kundtjänst i tron att det inte är några problem att byta plats. Men hoppsan. Här stöter jag på patrull. Madeleine upplyser mig synnerligen vänligt att "nej, det är inte möjligt att byta plats med mindre än att jag antingen avbeställer biljetten helt och bokar en ny eller alternativt" – och här kunde jag inte låta bli att skratta till – "hämtar ut biljetterna". Ni får ursäkta en vanlig affärsresenär, men jag skulle vilja rikta en fråga till de som har knackat ihop ert bokningssystem: Hur har ni tänkt?

Nåväl, den så förstående Madeleine ska inte behöva belastas med min nu frivilligt och medvetet framkallade irritation mot ogenomtänkta lösningar. Istället ber jag henne om hjälp att avboka biljetten och därefter boka en ny denna gång med den platsegenskapen som inte finns - ”Plats utan bord”. Köpet genomförs och Madeleine meddelar mig urskuldande att biljettkostnaden kommer att krediteras mitt kort med undantag av bokningsavgiften á c:a 70 kr. Strax därefter urskuldar hon sig än mer när hon informerar mig om att det är 12% bokningsavgiftspåslag när man nyttjar telefonbokningstjänsten. Då jag redan har orienterat mig runt på er webbsida kom inte detta som en nyhet utan snarare som ett brev på posten – det kommer för eller senare, det är bara en tidsfråga.

Så, med denna något långa genomgång ska jag så äntligen komma till de frågeställningar jag önskar få svar på:

1. Anser ni att det är rimligt att belasta kunderna med en bokningsavgift på 7% trots att vi själva gör jobbet? I det här fallet talar vi om en total summa à 284 kr (innan ombokningar).Och jag betackar mig standardsvar som inbegriper ”ökade utvecklingskostnader”. En vettig ROI-kalkyl innefattar utvecklingskostnader som en viktig faktor i arbetet att ta fram en ny IT-lösning.

2. I just detta fall, anser ni att det är rimligt att jag som resenär dels ska stå för bokningsavgiften på en biljett jag inte ens ville ha och dessutom få betala nästan dubbla utgiften en gång till, då platsegenskapen ”Plats utan bord” uppenbarligen inte går att frambringa? I detta fall rör det sig totalt om en bokningsutgift på c:a 190 kr för en av mina fyra biljetter.

3. Med tanke på ovanstående frågeställning, tycker ni att det är ett rimligt krav att jag begär att få skiljesumman à c:a 120 kr krediterad?

Och så en liten bonusfråga som vore trevligt att få svar på men som jag full förståelse om ni bara förbiser:

4. Till utvecklarna av systemet: Hur tänkte ni när ni omöjliggjorde en ombokning på en innestående bokning med mindre att den avbokas eller först hämtas ut?

Jag sticker inte under stol med att den tid jag nu har lagt ner på detta förmodligen värderas högre än 120 kr, men så har det ju blivit en principsak också...

Med vänliga hälsningar

Rikard Ståhl

PS. Jag avser att publicera detta e-brev på nätet och skulle uppskatta om ett eventuellt svar också får publiceras. Önskar ni vet var ska jag gladeligen skicka länken. DS.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Lite gnällig idag Rikard, det är ju trots allt DATASYSTEM vi pratar om här....

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

mrblonde skrev:

Lite gnällig idag Rikard, det är ju trots allt DATASYSTEM vi pratar om här....

Datasystem är byggda av människor, precis som bilar, hus eller stkepannor, och kan därmed innehålla fel eller vara mer eller mindre bra.
Dessutom ska ju systemen även användas av människort, så det är ju inte BARA datasystem vi pratar om...

Rikard skrev:

Mer bord till barnfamiljerna och sociala lirare, färre bord till oss asociala jävlar som ser restid som ren arbetstid.

Den fläcken i detta brev, när klagan övergår i tja... vad kallas det...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

SJ är fullständigt hopplösa.

Det känns som att de har ett nytt "smart" påhitt varje gång man reser. Senaste finnessen är att de slopat ungdoms- och studentrabatten, iaf. på de sträckor jag reser. De är inte direkt förvånande att SJ är ett blödande sår som ständigt går med förlust. Det är alldeles för krångligt och dyrt att åka tåg.

/r
Och Rikard, räkna inte med att få något vettigt svar.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag bara ler.. :e

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

muskot, jag är rädd att man lika gärna kan stryka vettigt ur din inredigerade mening. :l

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Gosh! Är det du, pappa!? :e

Ni kanske kan bilda en klubb för välskrivna klagobrev.

Nåväl, då jag själv fått det sagt för mig att man skall klaga om något är fel kan jag inte göra annat än att ge en tumme upp. Bra brev. :)

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

SJ är bedrövliga, SL är inte mycket bättre när man mailar, fick på ett ungefär till svar "Autosvar, det kommer ta upp till 10 arbetsdagar innan din fråga blir besvarad." Nu har det väl gått en månad eller så, inte hört röken från dom :e

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Stryk ska'rom ha!

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Som om att våld skulle göra det bättre. :OO

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Femstjärnig verbal misshandel! :birp

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Rikard, välskrivet och ärligt brev, en fröjd att läsa :)

Men du bör nog akta dig, en dag kanske du fastnar i en rättshaveripsykos och blir Norrköpings svar på Lunds Stellan "Skyltmannen" ;)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Re: Rikard vs. SJ

Rikard skrev:

Direkt därefter ringer jag er kundtjänst i tron att det inte är några problem att byta plats.

Du gjorde naturligtvis rätt, problemet är bara att det inte funkar så bra den vägen i praktiken. Det du istället borde ha gjort är att prata med konduktören när du kliver på tåget. De har listor på vilka platser som är bokade och finns det någon ledig plats utan bord så får du den direkt. Finns det inte är det ju bara att du tar någon tom plats och sedan ber personen som har den platsen (när han/hon kommer) att ta din ordinarie plats istället om det går bra.

Det brukar sällan vara några problem att lösa saker när man är på plats och de flesta konduktörer är hjälpsamma. Att fixa det via kundtjänst/biljettexpeditionerna brukar vara mycket krångligare eftersom de har sina regler och avgifter att gå efter och allt de gör loggas.

Jag har tyvärr själv dåliga erfarenheter av biljettexpeditionerna, och då jobbar jag ju som bekant på SJ. Jag har slutat hänvisa resenärerna dit om de har problem med biljetterna som vi har förorsakat. I stället ringer jag till konduktören på tåget de ska åka med och förklarar situationen och ser till så det funkar.

Samtidigt ska väl också tilläggas att jag känner flera som jobbar på biljettexpedition som är jätteduktiga och hjälpsamma och som jag har fullt förtroende för. Men om jag inte vet att det är de som jobbar så vågar jag inte chansa. Vill inte att kunden ska behöva få problem av att vi har gjort fel.

nitro2k01 skrev:

En gnutta sarkasm?

muskot skrev:

Och Rikard, räkna inte med att få något vettigt svar.

Just nu väntar jag på ett första svar, innan detta kan skickas iväg, eftersom SJs kundtjänst på nätet inte tillåter meddelanden längre än 3000 tecken och ovanstående är c:a 3400 tecken... Vad bra. :OO

tydal skrev:

Det brukar sällan vara några problem att lösa saker när man är på plats och de flesta konduktörer är hjälpsamma. Att fixa det via kundtjänst/biljettexpeditionerna brukar vara mycket krångligare eftersom de har sina regler och avgifter att gå efter och allt de gör loggas.
...
Samtidigt ska väl också tilläggas att jag känner flera som jobbar på biljettexpedition som är jätteduktiga och hjälpsamma och som jag har fullt förtroende för.

Det är precis min erfarenhet också. Det var också anledningen till att jag sa till Madeleine att jag var medveten om att det inte var hennes fel och hon inte skulle belastas med det. (Jag tror att det var det som gjorde henne så urskuldandes; det lät nästan som att hon tyckte att systemen var pinsamt stela.)
Men det förändrar inte det faktum att det ska bli med sant nöje att eskalera frågan till någon som antingen står som ansvarig gentemot mig som kund eller i alla fall kan få glädjen att kreditera mig de onödiga utgifterna... §jr

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: Re: Rikard vs. SJ

tydal skrev:

Du gjorde naturligtvis rätt, problemet är bara att det inte funkar så bra den vägen i praktiken. Det du istället borde ha gjort är att prata med konduktören när du kliver på tåget. De har listor på vilka platser som är bokade och finns det någon ledig plats utan bord så får du den direkt. Finns det inte är det ju bara att du tar någon tom plats och sedan ber personen som har den platsen (när han/hon kommer) att ta din ordinarie plats istället om det går bra.

Kort sagt, det är krångligt att åka tåg. Eller snarare är det djungeln kring att boka, beställa och betala biljetter som är helt uppåt väggarna.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Rikard skrev:

nitro2k01 skrev:

En gnutta sarkasm?

Nja hela brevet luktar sarkasm lång vär. Bitterhet tänkte jag nog snarare på.

Bitterhet!?! :e
Låt mig då trycka på följande mening "Nåväl, den så förstående Madeleine ska inte behöva belastas med min nu frivilligt och medvetet framkallade irritation mot ogenomtänkta lösningar."
Jag är inte ett dugg sur, inte ett dugg bitter men jag ser en möjlighet att dels få någon på SJ att öppna ögonen inför ytterligare ett problem de har med biljettförsäljningssystemet likväl som att få till en förändring. :)

Medlem sedan maj 2001406 inlägg

Har man monopol på all lönsam passagerartrafik på järnväg i sverige så har man varför anstränga sig ...

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

hehe. Tyvärr tar jag hellre bilen 80 mil än sätter mig på tåget. Så långt har det gått med de upplevelser jag har :(

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Jag har pendlat med tåg mellan Landskrona och Malmö i 4 år och sällan stött på problem eller otrevlig personal. Visserligen är det Skånetrafiken, men ändå. :)

Apropå brevet så går sällan sarkastiska klagobrev hem. Vill man ha upprättelse krävs ofta ett säljande och ödmjukt tonfall.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)