Kanske var exkl.moms ? Postförskottsavgiften är väl på 60:- eller nåt och sen frakten, brukar vara 79:- totalt för mindre brev, hursomhelst lyckas inte jag få summan att överstiga 230:-
Testat ringa dom och fråga ?
15 svar · 1 090 visningar · startad av Peeer
För ett tag sedan så trillade en av "tassarna" (typ vanliga möbeltassar) som sitter under min iBook av. Då det var svindyrt att beställa nya direkt från apple så vände jag mig till macforum i göteborg. De sa att de kunde skicka tassarna för 20kr/styck + porto och postförskott, så jag beställde 4 st (se bifogad mailkonversation, börja läsa nedifrån).
Hej!
Ja då gör jag väl det då;Beställer härmed 4 st "tassar" (á 20:-) till en ibook G4 (dvs. vita tassar) + porto + postförskott (~50:-). Varorna skickas med fördel till adressen nedan.
Mvh Per Andersson,
<Adress>-----Original Message-----
From: MacForum Info <info@macforum.se>
Sent: Fri, 12 November 2004 14:49:59
To: <per@domän.se>
Subject: Re: "Skyddstassar" till ibook?Hej Per
Du kan beställa via mail till info@macforum.se
Vi skickar varorna via postförskotthälsningar
Tony
MacForum
2004-11-11 kl. 21.42 skrev Per Andersson:> Hej!
> Hittar det ingenstans på er hemsida, hur gör jag för att beställa 2st?
> Hur sker betalningen? Frakt?
>
> Mvh Per Andersson
>
> -----Original Message-----
> From: MacForum Info
> Sent: Thu, 11 November 2004 11:11:50
> To: <per@domän.se>
> Subject: Re: "Skyddstassar" till ibook?
>
> Hej Per
>
> Du kan beställa det från oss
>
> Pris 20:- st
>
> Hälsningar
>
> Tony Skoglund
> MacForum AB> 2004-11-11 kl. 10.48 skrev Per Andersson:
>
>> Har mailet försvunnit på vägen, eller är det helt enkelt så att ni har
>> som policy att inte svara på alla mail?
>>
>> Mvh Per
>>
>> -----Original Message-----
>> From: Per Andersson
>> Sent: Thu, 28 October 2004 18:37:28
>> To: info@macforum.se
>> Subject: "Skyddstassar" till ibook?
>>
>> Hej!
>> Har ett jobbigt problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Det
>> är så att en av de fyra gummipluttarna som sitter under min ibook (g4)
>> har trillat bort. Finns det någon möjlighet att man skulle kunna få
>> tag i en sådan genom er?
>>
>> Mvh Per Andersson, Jönköping
På avin som jag då fick idag står det "belopp: 313.00", vilket jag verkligen inte har någon lust att betala. Frågan är därför om jag på något sätt kan häva det här köpet (har inte hämtat ut paketet än), mha ex. distansavtalslagen. Och hur gör jag då? Vad händer om jag helt enkelt struntar i att hämta ut paketet? Summan jag räknade fram (i mitt sista mail) är ju inte ens i närheten av den summan de vill att jag ska betala...
All konversation jag haft med företaget är det som är inklistrat ovan, fick alltså inte ens någon form av orderbekräftelse!
Kanske var exkl.moms ? Postförskottsavgiften är väl på 60:- eller nåt och sen frakten, brukar vara 79:- totalt för mindre brev, hursomhelst lyckas inte jag få summan att överstiga 230:-
Testat ringa dom och fråga ?
Jag kollade in på posten.se och använde mig av deras brev & paketguide. Eftersom tassarna är väldigt små så utgick jag från att de skulle skicka ett vanligt 1:a-klassbrev mot postförskott (räknar man på vikten 100g (vilket det enligt avin väger) så hamnar du frakt + postförskott på 56 kr (11:- i porto och 45:- för postförskottet)). Ringde till mitt postkontor för att få reda på hur stort brevet/paketet va, men vänliga som de var så sa de bara att de var upptagna och slängde därefter luren i örat på mig....
Ska ringa dem under morgondagen, men ville ha lite kött på benen först. Tänker verkligen inte betala den summan de vill ha!
Skicka ett mail till dom och bjud in dom till denna diskussion ;)
Hade jag varit i ditt ställe, hade jag köpt tassar någon annanstans. Det är ju inte precis som att det skulle krävas speciella MacOS-kompatibla tassar.
Det här är ett klassikt problem. Idag har en del företag fattat att man kan skicka 4 tassar i ett kuvert tillsammans med en faktura.
Det hade varit rätt väg att gå. Hellre förlora 80 spänn på en kund som blir nöjd en än en som blir förbannad på att betala nästan 80 spänn per tass.
Jag tycker att du skall påtala det. inte bara skita i att lösa ut det.
Va? Vad är det jag hör, ett företag som sköter sig dåligt. Tur att det inte finns några såna företag här på wF...
Passade på att skicka ett mail till konsumentvägledaren i min kommun, kanske skulle invänta hans/hennes svar innan jag går vidare!?
Decibel skrev:
Skicka ett mail till dom och bjud in dom till denna diskussion ;)
Med tanke på hur lång tid det tog för dem att svara på första mailet så känns det rätt meningslöst ;)
UlfT skrev:
Hade jag varit i ditt ställe, hade jag köpt tassar någon annanstans. Det är ju inte precis som att det skulle krävas speciella MacOS-kompatibla tassar.
Nej precis, om jag kan häva köpet så kommer jag göra det (samt köpa vanliga möbeltassar på ikea istället :P).
Lasp skrev:
Det här är ett klassikt problem. Idag har en del företag fattat att man kan skicka 4 tassar i ett kuvert tillsammans med en faktura.
Det hade varit rätt väg att gå. Hellre förlora 80 spänn på en kund som blir nöjd en än en som blir förbannad på att betala nästan 80 spänn per tass.
Jag tycker att du skall påtala det. inte bara skita i att lösa ut det.
Ja det kommer framföras i mitt samtal med dem under morgondagen (eller om jag ev. inväntar svar från konsumentvägledaren på måndag/tisdag eller liknande.)
/r
Drog iväg ett mail till macforum också
Hej!
Nu är jag rätt sur måste jag erkänna. Då jag inte fick någon som helst bekräftelse på att min beställning kommit fram eller att min uträkning (på vad jag skulle betala) tydligen var helt felaktig vill jag häva köpet med hänvisning till distansavtalslagen. Med min uträkning nedan så utgick jag ifrån att jag skulle betala för varorna (4 x 20:-) + ett 1:a klassbrev med postförskott (56:- enligt posten.se), dvs totalt 136:-Idag fick jag en postavi med er som avsändare, summan som jag skulle betala var 313:- (!!!), hur sjutton förklarar ni den mellanskillnaden? Och varför påpekade ni inte att min uträkning var helt felaktig innan ni skickade iväg varorna? Nu vill jag att ni antingen sänker priset rätt rejält, eller så vill jag häva köpet (och då undrar jag hur jag går tillväga, ska jag lösa ut brevet?).
Jag tänker inte under några som helst omständigheter betala det pris ni nu satt.
//Per Andersson
Om du går till postuthämtningsstället kanske du kan få se en följesedel som förklarar vad som ingår i kostnaden.
Äh! Jag använder möbeltassar inhandlade på ICA för ~ 10 spänn, till min lap :p
PeW skrev:
Sådan tur att du lyckades hitta drivrutiner till ica-tassarna. ;)
Nej men drivisarna låg till vänster om ostdisken på en grå hylla.
Marcus E skrev:
Om du går till postuthämtningsstället kanske du kan få se en följesedel som förklarar vad som ingår i kostnaden.
Är skeptisk, de var inte speciellt tillmötesgående när jag ringde dem.
PeW skrev:
Blir nog IKEA-tassar nu istället ja.. Inte sjutton betalar jag 80spänn styck för tassarna iaf.
Peeer skrev:
Blir nog IKEA-tassar nu istället ja.. Inte sjutton betalar jag 80spänn styck för tassarna iaf.
Det var en tass som saknades, och datorn vickar? :i ta bort en tass till, färdigvickad :i Kostnad=0:- ;)
Höh :)
Pratade just med säljaren på macforum. Tydligen så fick de inte skicka ett brev mot postförskott (vilket man ska kunna enligt postens hemsida :O), så de var tvungna att skicka det som ett paket (därav fraktkostnaden på 230:-). Enligt honom så skulle jag bara strunta i att lösa ut paketet så skulle saken vara löst sen. Det kan jag godta, men frågan är om posten gör det?
Så nu blir det till att köpa tassar på ikea. :)
Peeer skrev:
Så nu blir det till att köpa tassar på ikea. :)
Nejdu! :)
Hittade den borttappade tassen i fickan på en jacka som legat i samma väska som datorn när jag var på VM i orientering i höstas.... och inte har jag hört av vare sig posten eller macforum mer, så den saken är nog utagerad. Skam den som ger sig :)