webForumDet fria alternativet

Skum känsla i högra ögonlocket. Fler som känner igen det?

Småprat

16 svar · 1 357 visningar · startad av Kristianstad

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag har de senaste veckorna ibland märkt av en skum känsla i mitt högra ögonlock. Denna känslan kommer lite då och då. Lite obehagligt ibland.

Det känns som om det sitter ett pyttelitet blodkärl i ögonlocket (bara det högra - vänstra har jag aldrig haft detta symptom på) som pumpar blod i samma tempo som min puls.

Idag höll jag i ett litet möte och var tvungen att gnugga i ögonen och kisa lite då och då för att det inte skulle irritera så mycket. När man gnuggar riktigt mycket försvinner det efter ett tag, men kommer igång igen en halv minut senare.

Vet ni vad det kan vara? Nån som känner igen sig?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Menar du den där känslan att ögonlocket liksom vibrerar spastiskt på ett mycket irriterande sätt? I så fall ja, det har jag!

Japp! Exakt! Vibrerar hela tiden.

Man känner det ibland när man tränat hårt. Då en muskel skakar.

Men inte tusan tränar jag ögat.

Är det något farligt? Vet någon vad det är? Vill få stopp på det! :)

Medlem sedan feb. 20011 198 inlägg

Inget farligt.
Det händer troligen alla.
Alla muskler kan spasma.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag har aldrig lyckats få stopp på det när det väl har börjat. Det skulle nog vara effektivt att ge dig själv en fet smocka på ögat, men då skulle nog nackdelarna överväga... ;)
Farligt är det nog inte, det har hänt då och då i mitt liv, och än så länge lever jag och är frisk.
Men det kanske egentligen är ett subtilt tecken på att man i framtiden kommer att få MS eller nån annan nervsjukdom.

Kan för övrigt tillägga att jag har haft samma känsla i en tå tror jag det var.

Men det kanske egentligen är ett subtilt tecken på att man i framtiden kommer att få MS eller nån annan nervsjukdom.

Uppfriskande! ;)

Är lite rädd för att det kan vara att jag sitter för mycket vid datorn. Sitter ibland vissa dagar mellan 13-23 nästan i streck. Vill dock påpeka att jag inte är någon spelnörd (spelar aldrig - arbetar och programmerar). Kan det vara för mycket datorskärmssittande som gör det?

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Kan tänka mig att det kan bero på t.ex. stress, nervositet, för lite sömn, för mycket wF, för lite frisk luft, för lite kaffe, för mycket kaffe... Ibland får jag ryckningar i ena ögonlocket, men det brukar gå över med sömn.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Alla har nog varit med om det. Vissa påstår att det är nervfel (typ om man sitter konstigt med ryggen), impulser som inte hanteras som de ska, medan andra säger att det beror på för lite sömn.

På tal om det där med sömn så ska jag nog ta och lägga mig nu. Ska upp halv sju imorgonbitti! ;)

Medlem sedan jan. 2000640 inlägg

oh. jag har det med ibland. :)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Samma här.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Jag med! Rätt obehagligt faktiskt :x

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

jag har hört att det är ögonlocket som är lite överansträngt (kan ju ske om du stirrar på skärmen så mycket som du gör)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag fick sådant när jag hade för låg uppdateringsfrekvens på skärmen i kombination med ett högt upplösningsläge. Så fort jag köpte en bättre skärm så försvann det.

Jag hade dock väldans problem med det där, ibland kunde det hålla på i flera dagar, vilket kunde vara sinnesjukt irriterande. ;)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Ögonlocken är en klassiker, det rycker i mina lite titt som tätt.

Själv tycker jag dock att det är värre när det är i fingrarna eller nått sånt, senaste gången spasmade sig mitt pekfinger i 2 dagar. Det är läbbigt...

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Ögonlock = 2 månader.
Trodde jag skulle bryta ihop fullständigt.
Ibland när jag trodde det var borta och kom att tänka på det
så började eländet igen!

Medlem sedan aug. 200492 inlägg

Om man sitter länge vid datorn så kan det vara bra att låta ögonen "vila" lite.
Detta då skärmen avger ganska starkt ljus, prova att kupa händerna över ögonen och blunda en kort stund.
Mina ögon är ibland grymt känsliga när man suttit lite för länge och jobbat då brukar detta hjälpa lite.
Det kan föresten vara roligt med lite ögonlocks "ticks", det kan
ju uppfattas som att man flörtar? :i

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)