Telia stängde port 25 för inkommande trafik, så att ingen kunde leverera e-post till din (eventuella) server.
Det som BBB gör är att stänga port 25 för utgående traifk, dvs du kan inte använda en egen server för att skicka post utan du måste gå genom deras smtp-server (eller tunnla).
Det är skumt, tycker att Telias lösning är smartare, eftersom större delen av allt spam kommer från folk som har öppna relayer, vilket Telia motverkar med stop på ingående port 25. Men BBB gör så att man inte ens kommer åt sitt webbhotell, det är dåligt!
Det BBB vill förhindra är att deras kunder SPAM'ar andra, inte att ta i mot SPAM.
Det vanligaste som SPAM'ar utnyttjar är:
"open relays" vilket BBB nu hindrar i sitt eget nätverk.
Virus som sprider sig själv, vilka också hindras.
Det är relativt enkelt att ändra om så att all utgående mail skickas till smtp.bredband.net så är detta inget större problem.
Dom kommer att spärra port 25 (SMTP) för utgående trafik, ingående port 25 kommer fortfarande vara öppen, så man kan ha egna mailservrar även fortsättningsvis.
Efter att ha ställt om så fungerar det utan problem idag när porten är stängd. Dessutom tar det ca.20 sekunder att ställa om det hela om man tar det lugnt. ;)
Så som BBB gör borde ju vara så att folk kan skicka mot ens privata SMTP server och sen kan inte min SMTP server skicka det vidare så då kommer dom virus smittade mailen endå fram till min dator men inte vidaremen om man gör som telia så kan min SMTP server skicka iväg mail som jag från mitt interna nät skickar men om någon försöker skicka till min SMTP utifrån så kommer den inte ens fram till min.
Så telias lösning borde vara bättre.
Så som BBB gör borde ju vara så att folk kan skicka mot ens privata SMTP server och sen kan inte min SMTP server skicka det vidare så då kommer dom virus smittade mailen endå fram till min dator men inte vidaremen om man gör som telia så kan min SMTP server skicka iväg mail som jag från mitt interna nät skickar men om någon försöker skicka till min SMTP utifrån så kommer den inte ens fram till min.
Så telias lösning borde vara bättre.
GunnarD skrev:
Det BBB vill förhindra är att deras kunder SPAM'ar andra, inte att ta i mot SPAM.
Innebär väl att du får ha hur mycket skräp som helst i din dator men du får inte spamma andra med det.
BBB verkar tycka att det är upp till dig att skydda dig själv. Sickna ena jämrans typer. ;)
Med Telias lösning kan du inte ta emot post. Med BBB:s lösning kan du inte skicka post direkt till mottagaren utan du måste gå genom deras server.
Ingen av lösningarna förhindrar eller försvårar att du får virus. Telias lösningar gör att andra inte kan spamma direkt genom din eventuella smtp-server. Däremot finns det inget som hindrar dem från att installera en trojan som spammar. BBB:s lösning gör att att om du får något virus eller trojan som försöker använda din burk till att skicka post så kommer den att misslyckas om den skickar breven direkt (vilket är den normala eftersom den inte vet vad du ska använda för smtp-server). Tittar den istället i Outlook-inställningarna och hittar rätt smtp-server (BBB:s) så kan den skicka, men allt måste gå genom BBB:s server och där kan de ju kolla efter misstänkta saker (typ många brev i rad eller virus).
För övrigt har jag BBB och här har de inte spärrat port 25 än.
Då är ju fortfarande telias lösning bäst.
Fast som sagt om folk lärde sig att inte ha öppna SMTP servrar för alla (Open Relay) så skulle detta problem inte finnas.
Om dom nu spärrar trafiken för utgående trafik på port 25 förutom till sina egna mailservrar så kan man ju ändå spamma...
Låt säga att du kör sendmail på din server. Du har din server på open relay, någon skickar mail via din server som då skickar mailen vidare till BBB´s mailserver som då godkänner trafiken för den kommer ju inne ifrån deras eget nät eller jag har kanske fel?
Med telia var det ju inte lönt att köra egen mailserver för ingen kunde ju maila till den via port 25.... dock kunde man ju skicka mail via den egna servern....
SMTP server är ju den servern som skickar mailen.
pop3 är den som sparar mailen.
så länge man kan skicka ut med sin smtp så kan man använda den själv och inte få många och pop3 mailen är ju port 110
så då kan man ha en hel mail server själv som man själv använder men man kan ju iofs inte skicka via sin egen server från en polare men från sin privata dator och till vem som helst går hur bra som helst med Telias lösning och det går ju inte ha en SMTP alls med BBBs lösning om va inte tunnlar den vidare ännu mer via deras serverar.
SMTP server är ju den servern som skickar mailen.
pop3 är den som sparar mailen.
så länge man kan skicka ut med sin smtp så kan man använda den själv och inte få många och pop3 mailen är ju port 110
så då kan man ha en hel mail server själv som man själv använder men man kan ju iofs inte skicka via sin egen server från en polare men från sin privata dator och till vem som helst går hur bra som helst med Telias lösning och det går ju inte ha en SMTP alls med BBBs lösning om va inte tunnlar den vidare ännu mer via deras serverar.
Men jag kanske är helt fel ute.
Mjo lite ;)
Se pop3 som ett hjälpmedel för dej att hämta din mail från en mailserver.
Två mailservrar pratar alltid med varandra på port 25. Blanda inte in pop3 då.
Alltså kan du inte ta emot mail på din mailserver om port 25 är spärrad.
Det här med att pop3 är inkommande server och smtp utgående stämmer bara för "vanliga" användare som inte har någon egen server och inte behöver veta hur det funkar.
I själva verket så är det smtp som används för att skicka e-post, på båda sidor.
När en mailserver skickar ett brev går det till så att den kollar vad som står efter @-tecknet. Det som står där slår den upp i DNS:en och plockar fram den del som heter MX (Mail eXchange). Den delen talar om vilken smtp-server som har hand om posten till den adressen. Smtp-servern kontaktar sedan den andra smtp-servern och skickar över brevet. Den mottagande smtp-servern tar emot brevet och sparar det på den plats som stämmer överens med det som står framför @-tecknet.
Hade du haft en egen mailserver (smtp) så hade din IP-adress stått i DNS:en och du hade fått brevet levererat direkt till dig. Med Telias lösning satte man stopp för det.
Normalfallet är alltså att man har ett konto på en mailserver, oftast ett pop-konto, där breven lagras. Ditt e-postprogram kan snacka pop och ansluter till mailservern. Smtp kan bara skicka och ta emot brev, men pop är lite flexiblare. Här kan du radera brev, titta på brev och slutligen även hämta hem breven. Jag har gjort ett program som heter Poputil där man har lite mer frihet än i exempelvis Outlook. I Poputil kan du läsa och radera breven utan att först ladda hem dem: http://www.tydal.nu/se/poputil/