webForumDet fria alternativet

Problem med utgående mailserver hos Home.se

Webbservrar

31 svar · 1 311 visningar · startad av dho

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg
Frågan#1

Hej!

Använder mig av Home.se som e-postleverantör och helt plötsligt så har jag fått problem med att kunna skicka e-post via deras mailserver. Jag använder mig inte av en internetuppkoppling via Home.se/Tiscali vilket innebär att jag måste autenticera mig med användarnamn och lösenord för att kunna skicka e-post via dem. Det konstiga är att jag använder mig av exakt samma inställningar nu som tidigare, då det fungerade utan några som helst problem.

Någon fler med samma problem?

Edit: Kan tilläggas att jag varit i kontakt med supporten hos Home.se och de har inte gjort några förändringar kring detta.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jaaa, äntligen nån med samma problem som jag! :bire

Ta emot fungerar utmärkt, medan när jag försöker skicka ett mail går det inte och Operas mailfunktion uppmanar mig att kontrollera inställningarna på smtp-servern... :OO
Jag kör en Sunetuppkoppling, har kollat inställningarna flertalet gånger och supporten skyller på allt från min brandvägg till viruset som härjar...

Loggar jag in via deras webmail går det däremot utmärkt att skicka mail.

Det här dök upp från en dag till en annan och jag begriper ingenting... :l

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det finns en funktion som heter nåt i stil med "verifiera vid utgående e-post" eller nåt liknande. Kolla i era e-postprogram var den finns och ställ in samma uppgifter där som när ni hämtar e-post.

Det enda i den stilen jag har hittat är en bockruta där man skriver in smtp-servern som heter TLS, men jag har inte lyckats lista ut än vad den betyder eller innebär.
Samma ruta finns vid pop3-rutan, men det blir ingen skillnad om man bockar för den.

/red

Den som söker, han finner. :e

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Använd eran ISPs SMTP-server då.

Då är jag ju inte ensam åtminstone. För mig spelar det ingen roll om jag låter e-postprogrammet eller Mercury sköta skickandet av e-posten. Samma problem. Använder mig också av en Sunetuppkoppling, om det kan vara någon gemensam nämnare där. Har mailat supporten igen nu, får se vad de säger den här gången.

Erik Juhlin skrev:

För min del så har jag ingen sån. Använder mig av en uppkoppling via skolan och där har vi tyvärr inte tillgång till någon sådan server.

Erik Juhlin skrev:

Nope, då måste jag använda mig av Högskolans mailadress för att komma åt den och jag vill hålla mig till EN mailadress när jag mailar.
Om jag använder HJs utgående mail skickar jag mail från en adress, men tar emot på en annan. ;)

dho: Jag påtalade i min första påstötning till supporten att jag körde Sunet, men det var ingen reaktion på det.
Det vore oerhört skumt om det beror på det...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Använd IMAP mot home.se istället.. rockar!

SirPeter skrev:

Det finns en funktion som heter nåt i stil med "verifiera vid utgående e-post" eller nåt liknande. Kolla i era e-postprogram var den finns och ställ in samma uppgifter där som när ni hämtar e-post.

Precis det jag har gjort. Jag verifierar mig med de användaruppgifter jag har för att hämta e-posten hos dem. Som jag skrev tidigare så är inställningarna exakt samma som tidigare, då det fungerade utmärkt.

:stefan: Nä, jag tror inte heller på att det beror på uppkopplingen via Sunet.

stoffe-2k: Men även om jag kör IMAP så måste jag kunna skicka mailen på något sätt. Eller är det jag som missat någonting? :)

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Jag har precis samma problem. Har sunetuppkoppling och kan inte skicka mail via Homes SMTP.

Använder nu skolans smtp istället.

Jag har lite brådis, men någon kan ju hänvisa Home.se's support till den här tråden - det verkar ju som om det är nåt med Sunet <-> Home.se som bråkar.

Såvida inte nån annan sitter och trycker som har problem, men inte har Sunet. ;)

Medlem sedan sep. 2001788 inlägg

Jepp, jag har det problemet till och från.
Jag har även kryssat i att den ska verifiera när den skickar oxå. Blir ändå problem lite då och då.

Sitter med BoStream.

På ett annat forum finns det också folk som har samma problem som vi och med Sunetuppkoppling...

Vad är detta för skumt fel? :q

Då kanske det har någonting med uppkopplingen att göra ändå, men jag tycker det känns aningen långsökt faktiskt.

Långsökt värre.

Jag har försökt komma i kontakt med Home via deras chatgränssnitt, men det är aldrig nån där som kan hjälpa till. Ska man verkligen behöva ringa?? ;)

Jag fick svar från supporten alldeles nyss. Har svarat och skickat länken till den här tråden. Har du någon tråd i det andra forumet som du kan posta?

Medlem sedan sep. 2001788 inlägg

Var e länken? :q

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)