Det första du ska göra är att registrera din firma hos Patent & registreringsverket (men det är inte obligatoriskt, utan att det räcker att du registrerar din firma hos RSV, men det är alltid bra att registrera firman hos PRV för att få namnskydd i länet/hela sverige.), (http://www.prv.se/)
Om det är en enskild firma du har i tankarna så kan du klicka på denna länk för att få information om hur du registrerar en enskild firma & det kostar 800 kr för tillfället. http://www.prv.se/guiden/foretagsguiden/enskildfirma.html)
Sedan så måste du skaffa dig en F-skattesedel, och vara registrerad för moms, (du gör det genom en så kallad skatte- och avgiftsanmälan som du lämnar in till skattemyndigheten.)
Sen skulle jag uppmuntra dig att gå på en Nyföretagarträff hos skattemyndigheten - (http://www.rsv.se/navigering/index_regionala_skm.html) där du får en massa nyttig information om att driva en egen firma. Sedan så skulle jag beställa dessa broschyrer gratis från skattemyndigheten:
RSV 418 Så fyller du i Skatte- och avgiftsanmälan
RSV 462 Dags att starta eget?
Jag skulle också ta och boka en tid hos ditt lokala nyföretagarcentrum - (http://www.nyforetagarcentrum.se) där du kan gå igenom din "Plan" med en rådgivare kostnadsfritt.
Här har ni ett par sidor på svenska där ni kan läsa om att starta eget.
Detta är bara en enkel guide som jag har slängt ihop till dom som inte vet så mycket om ämnet och som går i tankarna om att starta eget. Det finns en massa annat som man måste kunna, som bokföring och betala in skatter/moms till staten. jag fyller på listan med intressanta länkar och info.
Det första du ska göra är att registrera din firma hos Patent & registreringsverket...
Många verkar tro att man måste registrera sej hos PRV och detta stämmer inte.
Jag skulle säga att det första du gör är att fylla i Skatte- och avgiftsanmälan och inte registrera sej hos PRV. Att panterera ett företagsnamn kan man göra i ett senare skede.
Själv skickade jag faktiskt in en Skatte- och avgiftsanmälan idag.
Det första du ska göra är att registrera din firma hos Patent & registreringsverket...
Jag skulle säga att det första du gör är att fylla i Skatte- och avgiftsanmälan och inte registrera sej hos PRV. Att panterera ett företagsnamn kan man göra i ett senare skede.
javisst, det vet jag men det kan vara bra att göra det i alla fall.
För att vara företagare räcker det med att skaffa sig en f-skatt och momsregistrering. Då är du företaget Förnamn Efternamn med org.nr. Ditt Personnummer. Du får sedan kalla ditt företag vad du vill (förrutsatt att ingen annan har det namnet registrerat), men dina fakturor måste innehålla ditt FörNamn Efternamn och org.nr. Det PRV gör för sina 800kr (som inte är momsavdragsgilla) är att skydda ditt namn i ditt län (och Sverige!?) så ingen annan registrerar det. Aktiebolag har oftast mer att säga till om vid namntvist. Men å andra sidan är aktiebolag en helt annan femma.
Att registrera sig hoss PRV är bara ett sätt att skydda sitt företagsnamn i den orten, länet eller landet man bor i.
Dvs ett sätt att hindra andra från att ta det namnet.
Sen när det gäller att ha hand om bokföring, deklaration, årliga inventeringar, att veta vad som är avdragsgillt när man gör inköp. Vilken moms man skall lägga på sina produkter.
Bokföring
Att bokföra är inte svårt, men att göra det på ett rätt sätt kan vara svårare, program att rekommendera SPCS-ekonomiprogram.
Sen bör man ha god koll på sina klienter, tänker på en gubbe som gjorde ett arbete åt mina föräldrar, det är väl ca. 2-3 år sedan, de har ännu inte fått fakturan. De klagar inte...
Men man skall ha ett bra kundregister. Angående enskildfirma
Det värsta med att starta en enskildfirma el. så kallad enskild näringsidkare är att man själv betalar alla skulder, går företaget i KK så åker en egna pengar i väg att betala alla skulder som företaget har fått.
Något som är bättre är att skapa ett AB eller HB där en insats endast ryker (har jag för mig!) :e
Det bästa är att om man har möjligheten och pengar så ska man skapa ett Aktiebolag. man ska helst försöka undvika handelsbolag, i alla fall enligt skattemyndigheten och deras informationsträff.
har man ett Aktiebolag så är man "anställd" på det. Så får man lön av företaget, men enskild firma är att man inte har "lön" utan plockar ut pengar från firman. (Nått åt det hållet i alla fall... ) :)
Man bör väl tänka på att man förlorar rätten till a-kassa också, eller så sa dom till mig på AF när jag pratade med dom om att starta eget så dom tyckte jag skulle ha en mycket bra ide innan jag körde igång.
Man bör väl tänka på att man förlorar rätten till a-kassa också, eller så sa dom till mig på AF när jag pratade med dom om att starta eget så dom tyckte jag skulle ha en mycket bra ide innan jag körde igång.
Vem bryr sig om detta med A-Kassan, man har inget behov av den förrän man är arbetslös.
:e , det är detta med facket, man sitter och betalar in en 400-500 kr /månaden, så att man kan känna sig säker ifall man blir uppsagd från arbetet.
Problemt är att de kräver att man skickar in en massa arbetgivareintyg m.m. Hallå? :q Räcker det inte med att man jobbat och fått sluta p.g.a att företaget gått i KK, man har ju suttit och pungat in en massa pengar till dem.
Nåja hursom helst, när man väl har gett dem allt, så tar det en evighet innan man får pengarna. :P
Vem bryr sig om detta med A-Kassan, man har inget behov av den förrän man är arbetslös.
:e , det är detta med facket, man sitter och betalar in en 400-500 kr /månaden, så att man kan känna sig säker ifall man blir uppsagd från arbetet.
Problemt är att de kräver att man skickar in en massa arbetgivareintyg m.m. Hallå? :q Räcker det inte med att man jobbat och fått sluta p.g.a att företaget gått i KK, man har ju suttit och pungat in en massa pengar till dem.
Nåja hursom helst, när man väl har gett dem allt, så tar det en evighet innan man får pengarna. :P
Jag betalar 300:- tror jag, men det ända jag haft problem med är att byta fack det var grymt jobbigt.
Jag tror att dom har den där regeln bara för att folk inte ska starta företag som det inte finns marknad för.
Något som är bättre är att skapa ett AB eller HB där en insats endast ryker (har jag för mig!) :e
Det stämmer inte. Idag är det inte många banker eller kreditörer som lånar ut eller säljer till ett nystartat aktiebolag utan att någon går i borgen för det. Det kan röra sig om 15% av beloppet men ändå så har detta ändrats. Kanske på grund av att många just har köpt ett aktiebolag och använt det till skumma affärer.
Vad gäller a-kassa så går det bra att ha en sådan, ifall du inte bedrivit din näringsverksamhet som huvudinkomst, men det kan ju givetvis strula till sig det med. Men så går att läsa ifall man kontaktar a-kassan. Och som egenföretagare så kan man även vara med i småföretagarnas a-kassa.
Men ur sett utifrån "lön" så är enskild firma bättre då du gör egna uttag på ca 33% skatt, till skillnad från aktiebolag där du betalar arbetsgivaravgifter och socialaavgifter för dig själv.
Att starta ett aktiebolag utan att ha en gedigen affärsidé är ett mycket riskfyllt uppdrag. Då är det alla gånger bättre att köra på som egen företagare tills det lossnar. Som aktiebolag bör man ha minst 50% av aktiekapitalet bundet i pengar för att inte klassas som konkursmässigt.
Detta fick jag till svar angående akassa och egen firma från akassan Alpha i höstas.
Kortinformation om bisyssla
Allmänt
Om du utför arbete under pågående arbetslöshet ska du deklarera detta på de kassakort som du skickar in till arbetslöshetskassan. Dessa ligger till grund för utbetalning av din arbetslöshetsersättning. De arbetade timmarna reducerar ersättningen utifrån den arbetstid som du hade innan du blev arbetslös.
Bisyssla
Ett extraarbete som du haft vid sidan av ett heltidsarbete under minst sex månader innan du blev arbetslös, påverkar inte rätten till arbetslöshetsersättning, om inkomsten i genomsnitt inte har överstigit 1 620 kronor per vecka. Extraarbetet kan då godkännas som bisyssla av arbetslöshetskassan och de arbetade timmarna behöver inte deklareras på kasssakorten.
Bisysslan får inte utökas under arbetslösheten och den får inte heller hindra dig från att ta ett lämpligt heltidsarbete.
Prövning av inkomst
Vid prövning av om inkomsten från extraarbetet i genomsnitt överstigit 1 620 kronor per vecka ska beräkningen grundas på året (12-månadersperioden) innan du blev arbetslös. Har du inte haft extraarbetet under hela året, ska prövningen endast omfatta den tid som du haft arbetet.
All tid under den aktuella perioden ska ingå vid prövningen, även om arbete inte utförts vissa tider, till exempel på grund av att det är fråga om ett säsongsarbete eller ett arbete som är oregelbundet.
Ej godkänd bisyssla och utökning av godkänd bisyssla
Om förutsättningarna för godkänd bisyssla inte är uppfyllda ska extraarbetet deklareras på kassakorten och reducera arbetslöshetsersättningen. Detsamma gäller för en godkänd bisyssla som utökas i tid under pågående arbetslöshet. Om den arbetade tiden i bisysslan är oförändrad men inkomsten ökar och i genomsnitt överstiger 1 620 kronor per vecka, ska ersättningen minskas med det belopp som överstiger 1 620 kronor.
Om du har en godkänd bisyssla ska du meddela din arbetslöshetskassa om tiden utökas och/eller om inkomsten i genomsnitt överstiger 1 620 kronor per vecka. Om du inte anmäler förändringar i bisysslan till arbetslöshetskassan riskerar du att bli återbetalningsskyldig.
Eget företag som bisyssla
Även arbete som utförs i eget företag jämsides med heltidsarbete kan godkännas som bisyssla, enligt reglerna ovan.
För att eget företag ska kunna godkännas som bisyssla krävs också att inkomsten från företaget i genomsnitt inte har överstigit
1 620 kronor per vecka.
Möjligheten till godkänd bisyssla finns även för dig som bedrivit verksamhet i eget företag jämsides med verksamhet i annat eget företag.
Om den egna verksamheten i företaget inte kan godkännas som bisyssla krävs att denna verksamhet upphör för att arbetslöshetsersättning ska kunna betalas ut.
Om du har en godkänd bisyssla som utgörs av egen verksamhet och tiden i bisysslan utökas under arbetslösheten så är du inte längre att betrakta som arbetslös.
Den här informationen är översiktlig och kan därför inte ge svar på alla frågor som gäller bisyssla. Håll dig informerad om de förändringar som sker i arbetslöshetsförsäkringen.
Det stämmer inte. Idag är det inte många banker eller kreditörer som lånar ut eller säljer till ett nystartat aktiebolag utan att någon går i borgen för det. Det kan röra sig om 15% av beloppet men ändå så har detta ändrats. Kanske på grund av att många just har köpt ett aktiebolag och använt det till skumma affärer.
Vad gäller a-kassa så går det bra att ha en sådan, ifall du inte bedrivit din näringsverksamhet som huvudinkomst, men det kan ju givetvis strula till sig det med. Men så går att läsa ifall man kontaktar a-kassan. Och som egenföretagare så kan man även vara med i småföretagarnas a-kassa.
Men ur sett utifrån "lön" så är enskild firma bättre då du gör egna uttag på ca 33% skatt, till skillnad från aktiebolag där du betalar arbetsgivaravgifter och socialaavgifter för dig själv.
Att starta ett aktiebolag utan att ha en gedigen affärsidé är ett mycket riskfyllt uppdrag. Då är det alla gånger bättre att köra på som egen företagare tills det lossnar. Som aktiebolag bör man ha minst 50% av aktiekapitalet bundet i pengar för att inte klassas som konkursmässigt.
==>P
Hatar ekonomiböcker som ljuger! :e När ska skolorna skaffa sig aktuellt matrial! :OO
==>P
instämmer! Men jag utgår från att man har en gedigen affärsidé, och inte bara skapar ett företag för att det verkar coolt.
Sen bör man bygga ut sitt nätverk av kontakter gärna inom den branchen man tänker starta i, skaffa en liten mentor eller vad skall jag kalla det, någon som du kan ställa frågor till, få tips av, samt få hjälp av.
Ex. Starta du ett företag i databranchen typ en webbyrå, försök då skapa en bra kontakt med ex. ett annat lokalt och ingrot företag som har sitt på det torra som är inom samma branch.
* Enskild firma
(Där du själv är företaget, och ingår med ditt namn som juridiskperson, ej det du kallar företaget ditt.)
Man pratar väl inte ens om juridisk person vid enskild firma öht?
Det jag menar är att om du skall med ditt företag ingå i någon typ av avtal så blir det med ditt namn inte med företagetsnamn som du kanske kallar "Knep & Knåp på webben".
Men däremot om du går med i ett avtal med ett AB så kan du använda företagetsnamn som den juridiska personen, istället för ditt personnamn! :OO (har jag för mig)