Hur gör jag när en sida består av frames.. Kan man skriva in text och ord i taggen <noframes> som sökmotor spindlarna kommer att se.
Jupp.. släng in en sitemap där också där du länkar till de "undersidor" som du vill ha med i sökmotorerna.
8 svar · 375 visningar · startad av eddy1
Hur gör jag när en sida består av frames.. Kan man skriva in text och ord i taggen <noframes> som sökmotor spindlarna kommer att se.
Eller finns det något annat sätt. Jag har även skrivit i <title> och description, har hört att keywords inte är så viktigt längre?
några tips!
Jupp.. släng in en sitemap där också där du länkar till de "undersidor" som du vill ha med i sökmotorerna.
men ...
Index.htm är en frames sida och det är bara den jag vill ska indexeras av sökmotorerna så jag har bara lagt <title> och Description i den.
För säg att produkter.htm indexeras då kommer ju inte besäkaren t.ex se menyn som ligger i en frame??
Sitemap? vad menar du då. jag vill bara länka till index (av ovan anledning).
isånt fall behöver du ingen sitemap..
<noframe>
Men det fungerar så spindlarna tittar efter ord m.m även i taggen <noframe> eller finn det bättre sätt??
En del spindlar klarar frames, dvs de kravlar även vidare in på sidorna som länkas med <frame>-taggarna. Dessa behöver du inte "klia under hakan" med några kodmässiga kullerbyttor eller dubletter av innehåll i <noframes>-taggen
Men för att hjälpa dem som av olika orsaker inte gör det på traven och få dem att tro att din sida innehåller en massa intressant så är nog "det bästa" sättet antagligen att lägga in rejält med ämnesrelaterat innehåll (dvs text som innehåller alla dina sökord, texten i din <title> och den fras du har som description) tillsammans med länkar till alla andra sidor på din webbplats som du vill att de skall ha lätt att hitta (en sorts "sitemap") i <noframe>.
A men
dom spindlar som klara frames då?? Ska jag lägga in <title och description på alla sidor typ produkter.htm.
Då kommer väll den sidan indexeras som en sida eller är spindeln så smart att det bara blir frame sidan??
Vill du tala om för spindlar, robotar och andra indexerings"kryp", kan du alltid lägga in t.ex.
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">
på varje sida du vill ha "ifred" eller deklarera dina "säkra zoner (kataloger) i robots.txt.
Läs mer t.ex. här om hur du talar om för indexerare att du inte vill ha dem på vissa delar av din webbplats
4 -6
veckor?? tar det sådan tid innan sidan kommer in i altavista.. ska sattsa lite pengar så dom lägger in den på två dagar istället?
vad kostar det? värt det?