webForumDet fria alternativet

Stor varning för Sajthotellet!

Webbhotell & domäner

61 svar · 2 975 visningar · startad av MagnusM

Medlem sedan okt. 200417 inlägg
Frågan#1

Om någon hade tänkt sig använda Sajthotellet så kan jag bara bestämt avråda från detta. Min skräckhistoria följer:

Jag beställde i oktober förra året ett webbkonto på en Linuxserver. Redan efter någon vecka märkte jag att tjänsten inte av var någon vidare kvalitet. Servern var oförklarligt nere allt ifrån flera minuter i taget till längre tid. Jag mailade även och frågade var jag skulle lägga MySQL-databasfiler för att det skulle gå att komma åt dom men fick inget svar på detta, vilket gjorde att jag inte kunde använda den MySQL-tjänst jag betalat extra för.

Efter någon månads tid slutade jag helt att använda kontot. Tänkte inte mera på detta tills jag nyligen fick en "e-faktura" från Jonny (ägaren) där jag uppmanades att betala för ett år till. Inga problem tänkte jag, jag mailar och meddelar att jag vill säga upp kontot. Döm min förvåning när jag får följande svar:

"Uppsägning har inte skett i tid och därmed föreligger betalningsskyldighet för fakturan."

Det visar sig att Jonny alltså hänvisar till villkor på sin (Sajthotellets) hemsida där det står att man brevledes måste säga upp kontot 60 dagar innan den beställda tiden går ut, annars förlängs det automatiskt med ett år. Vid vidare kommunikation med Jonny förklarar jag att jag inte varit nöjd med tjänsten (bl a har man även stängt ner alla servrar och flyttat dom till Stockholm så att dom, flyttid och ompekningstid för domäner inträknad varit nere i över 24 timmar). Jag tycker det verkar rimligt att jag inte ska behöva betala för att förlänga en tjänst som jag inte är nöjd med. Jag minns inte heller att jag har godkänt något avtal som skulle medge detta. Jonny hävdar att man genom att betala för första året via postgiro implicit har godkänt det avtal som finns på hemsidan. I första "e-fakturan" nämns inget om att betalning medför godkännande av det avtal som finns på hemsidan.

Som det ser ut nu försöker Jonny alltså med hänvisning till ett avtal som jag inte kan minnas att jag ingått tvinga av mig betalning för ett års förlängning för en tjänst som jag inte vill ha. Snacka om kundservice! Vid kommunikation med Jonny framkommer det att han är beredd att driva det här till domstol om så krävs för att få betalt.

Oavsett vad man kan ha för synpunkter på avtalets eventuella giltighet så tycker jag att det här är ett förskräckligt sätt att behandla sina kunder på. Jag kan alltså bara med bestämdhet avråda från att skaffa ett konto hos Sajthotellet, som så vitt jag förstår är ett enmansföretag (jag har aldrig fått svar av någon annan än Jonny och det är hans personnummer som anges som momsregistreringsnummer i fakturan).

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Okey, Ska bli kul att se vad Jonny säger om detta, Om jag inte minns helt fel så finns han reggad här och var senast inne igår...

Välkommen till wF...

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Vad gäller avtalet tror jag lagen bara säger att det ska finnas tillgängligt för kunden. D.v.s. jag tror det är Ok att enbart ha det online men däremot bör det finnas referenser till det när du

1. Gör din beställning online
eller
2. får din faktura

Jag kan inte riktigt se vad man tjänar på att tvinga in folk i nya avtal dock. Avtal borde kunna sägas upp närsomhelst och innestående tid betalas tillbaka.

Medlem sedan juli 20041 081 inlägg

oj bäst att passa sig :S

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Ja, kritik var det ju gott om. Däremot rätt så ogrundad.

Sajthotellet är i dagsläget en bifirma till Zetterström Networks som är en enskild firma. Dock pågår ombildning till AB (ansökan är inskickad till Bolagsverket). Detta innebär inte på något sätt att det är ett enmansbolag.

Supporten är bemannad av två personer under kontorstid. Det finns två till tre tekniker i serverhallen, en person som arbetar deltid med ekonomin, en fjärde supporttekniker som är sjukskriven och två ytterligare supporttekniker som arbetar vid behov.

Vi har 60 dagars uppsägningstid på mindre konton för att det kostar oss för mycket att skicka ut fakturor och sedan kreditera dem. Det är vi långt ifrån ensamma om.

Vi erbjuder inte och har aldrig heller påstått oss erbjuda tillgång till datafilerna för mysql. Mysqlen körs på en dedikerad server och kan administreras med alltifrån mySqlFront till phpmyAdmin - allt som kan ansluta till databasen fungerar.

Trots att Magnus i november 2003 fick epost om uppsägningstiden har han ännu inte skickat in någon uppsägning av sitt konto. Han har heller inte kontaktat oss om några problem förutom att fråga om direkt access till databasfilerna.

Detta skickades till supporten den 23 oktober 2003 och blev aldrig besvarat:

"Förutom detta [hade frågat om databasanslutning i JSP som inte fungerade med standardkod] undrar jag även var man ska lägga sina MySQL-databasfiler. Jag antar att man inte bara kan lägga dom var som helst. Jag försökte logga in via FTP till mysql.sajthotellet.com med samma l/p som ovan men fick även där ett "Access denied"-meddelande."

Detta blev aldrig besvarat. Sajthotellet skriver själva i ett nyhetsbrev till kunder att

"Slutet av sommaren har varit en mörk period sett till tillförlitligheten i våra tjänster. Allt ansvar ligger givetvis inte på vår underleverantör men vi räknar med att tillförlitligheten kommer att öka markant i och med flytt av servrar. Så snart vi också bytt ut mailservern (som vi tidigare meddelat är på gång) räknar vi med att slippa minst 80% av de driftstörningar vi varit med om."

Det är alltså inte så att jag har inbillat mig att det har varit tillförlitlighetsproblem.

Jag fick precis ett mail av Jonny där han säger att han kan gå med på att stänga kontot om en skriftlig uppsägning kommer in innan onsdag. Jag kommer att skicka den redan idag. Blir det fler problem så lovar jag att återkomma.

Fint citat. Nyhetsbrevet bemötte följande problem som uppsått tidigare:

1. Mailservern MailMax från SmartMax Inc har blivit utbytt. Sedan dess har vi inte haft en enda störning på eposttjänsterna.

2. Servrarna har flyttas till Stockholmsområdet. Detta innebär att vi slipper följande problem:
- Överhettade serverar till följd av bristfällig kylning i gamla serverhallen
- Dålig anslutning till Internet. Vi befanns oss tidigare i utkanten av Songs nät och det känns som de inte riktigt hade koll på vad som fungerade eller inte.

Mer detaljerad information finns på https://www.driftinformation.se

Jonny,

Eftersom du nu verkar ha blockerat min IP-adress kan jag inte komma åt https://www.sajthotellet.com (klockan 17:45, får "Connection refused" enligt bifogad bild) för att ta reda på vilken adress jag ska skicka uppsägningen till. Vänligen meddela mig adressen dit uppsägningen ska skickas. Den ligger utskriven på mitt skrivbord.

(Edit: Lyckas inte bifoga screenshot men jag får i vilket fall "Connection refused" i Mozilla Firefox)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag tror knappast att de skulle blockera din ip-adress för detta. Sidan går inte att nå helt enkelt, inte för mig heller iaf och de har med all säkerhet inte blockerat min ip-adress.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Ibland kan Wayback machine vara bra att ha.
http://web.archive.org/web/20030715234821/sajthotellet.com/omoss.asp

Inte heller jag kommer åt https://www.sajthotellet.com, men det verkar inte vara någon planerad driftstörning enligt http://www.driftinformation.se/

/red
Adressen visade sig vara gammal. Enligt den nya sidan är det
Sajthotellet i Sverige
Box 55
186 21 Vallentuna

Upplands Väsby-adressen finns även i flera email från förra året skickade av Jonny. Jag minns dock att när jag tittade på sidan igår fanns en Box-adress i Vallentuna angiven. Vilken adress är det som gäller? Med allt krångel som har varit är det sista jag vill göra att skicka uppsägningsbrevet till en gammal adress.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

MagnusM skrev:

Upplands Väsby-adressen finns även i flera email från förra året skickade av Jonny. Jag minns dock att när jag tittade på sidan igår fanns en Box-adress i Vallentuna angiven. Vilken adress är det som gäller? Med allt krångel som har varit är det sista jag vill göra att skicka uppsägningsbrevet till en gammal adress.

Postadress:
Sajthotellet i Sverige
Box 55
186 21 Vallentuna

Omstart av servern...

Dessutom är eftersändning beställd från posten, om man nu vågar lita på att de gör det de ska.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

MagnusM, en person som registrerar sig på ett forum, skriver 4 inlägg i en och samma tråd har uppenbarligen endast ett syfte: att smutskasta.

Jag inväntar hellre fler klagomål från olika källor än lyssnar på en okänd, nyregistrerad person spy galla över någonting som han påtagligt saknar kunskap om.

Jag skulle dessutom aldrig anlita något okänt webbhotell ändå.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Pace skrev:

MagnusM, en person som registrerar sig på ett forum, skriver 4 inlägg i en och samma tråd har uppenbarligen endast ett syfte: att smutskasta.

Visst har du en poäng men ägaren till hotellet i fråga har ju i princip verifierat att MagnusM är en fd. kund. Om sen kunden är missnöjd så har han väl rätt att sprida sina synpunkter?

Är det ödets ironi att servern går ner (en omstart som tar 10+ minuter?) just när det diskuteras hur pass stabil den är? Jag tycker det är lite lustigt iaf §e

Nu blir man alltså anklagad för smutskastning, trevligt. I vilket fall som helst så ligger uppsägningen på brevlådan och jag skulle uppskatta en bekräftelse via epost från Jonny när den har kommit fram och kontot är uppsagt. Blir det inga problem med det är det här ärendet utagerat för min del.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

MagnusM skrev:

Nu blir man alltså anklagad för smutskastning, trevligt. I vilket fall som helst så ligger uppsägningen på brevlådan och jag skulle uppskatta en bekräftelse via epost från Jonny när den har kommit fram och kontot är uppsagt. Blir det inga problem med det är det här ärendet utagerat för min del.

Jag hoppas du förstår varför många tror det.

Välkommen till webForum hoppas du blir kvar även efter denna tråd.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Peeer skrev:

Visst har du en poäng men ägaren till hotellet i fråga har ju i princip verifierat att MagnusM är en fd. kund. Om sen kunden är missnöjd så har han väl rätt att sprida sina synpunkter?

När man inte själv har åtagit sig all information såsom avtal och klagar i efterhand kan jag inte annat än se att man gjort fel som konsument.

Att företaget i sin tur inte lever upp till de åtaganden de erbjuder (med bland annat upp-tid) är visserligen lika dåligt, men för den sakens skull upphör inte konsumentens skyldigheter.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Pace skrev:

Peeer skrev:

När man inte själv har åtagit sig all information såsom avtal och klagar i efterhand kan jag inte annat än se att man gjort fel som konsument.

Att företaget i sin tur inte lever upp till de åtaganden de erbjuder (med bland annat upp-tid) är visserligen lika dåligt, men för den sakens skull upphör inte konsumentens skyldigheter.

Jag har inte påstått att kunden har gjort rätt/fel. Självklart ska man ha klart för sig när man tecknar ett avtal vad det är för regler som gäller (mao läsa avtalet man skriver under). Men samtidigt bör man väl ha sin fulla rätt att säga vad man vill om kvaliteten på de tjänster man betalar för?

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)