webForumDet fria alternativet

Webhotellet kräver betalt

Webbhotell & domäner

25 svar · 2 545 visningar · startad av frillaH

Medlem sedan juli 20038 inlägg
Frågan#1

Hej på er alla. Har ett litet problem som jag tänkte dela med mig till er. Det hela är så här.

Jag hade ett web-hotell (http://www.webb-hotellet.com) där jag förbetalt för 12-månader. Naturligtvis glömde jag att säga upp det 3-månader innan det gick ut. Blev påmind när räkningen fär ett år damp ner i posten. Fine, mailade & sade upp abb. och fick således en räkning för 3 månader + domänen.

Helt ok enl mig. Problemet var att domänen var HELT borta, d.v.s. de gjorde ingen omregistrering av domänen varav jag mailade & "skällde" lite på dem. Så här svarade HAN på webb-hotellet:

Hej!

Domänen blev tydligen aldrig förnyad. Vill du att vi ska förnya
den eller ska vi helt o hållet strunta i det?

Önskar du att vi inte förnyar den kan vi lika gärna makulera
hela fakturan.

Jag svarar:

Som jag skrev i det föregående mailet, önskar jag inte förnya domänen.

Angående makuleringen av fakturan, har jag en fundering. Innebär det att jag inte ska betala någonting över huvud taget? D.v.s. att jag kan riva sönder fakturan och slänga den, eller ?

Niclas (på webb-hotellet svarar):

Hej!

Yes, du kan göra precis vad du vill med den. Jag skulle ha slängt den =)

Även för oss känns det rätt onödigt att pracka på dig en uppsägningstid på 3 mån när det ej kan användas på grund av att domänen gått ut.

Fine, jag river sönder & slänger fakturan. Problemet är att jag nu fått en betalningspåminnelse på fakturan & de vägrar svara på mina mail.

Vad tycker ni jag ska göra ?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Ringa?

Peeer skrev:

Ringa?

Ja just, det finns ett mobilnummer med på fakturan som man ska kunna ringa. Problemet är att det numret som anges INTE finns...

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Web-Tor skrev:

Är det samma nummer som finns här?
http://guider.idg.se/guide/hotel/view.jsp?login_id=1111854843782333975&back=list.jsp

Jajamen :(

Medlem sedan maj 2004151 inlägg

Hmm, tyvärr alltför vanligt... Vad du skall göra är att skicka ett mail till honom igen, och tala om att du har skriftligt på att fakturan skulle makuleras (du har väl mailet kvar?). Tala om för han att du tänker gå vidare till konsumentombudsmannen med detta skriftliga underlag om den inte återtas...

Vad jag reagerar på är att han inte verkar vara så angenäm om att behålla dig som kund... :l ...Han borde ju frågat vad det är som inte passar och i så fall komma med ett förslag..Då kanske både du och han slipper en massa onödigt arbete med att flytta filer, avsluta konton, makulera fakturor..etc..

I annat fall ger det ju han en tanke till förbättring om han får reda på varför kunderna lämnar..Men ja,ja, lite utanför ämnet, men ändå.. :)

Klart jag har mailen kvar. Problemet är att KO inte kan göra så mycket om det nu blir så att det skickas till inkasso.

Bet. anm. kommer ju i alla fall :(

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Det finns ett annat nummer på http://www.whois.sc/webb-hotellet.com
Nu har jag inte provat det, men det kanske fungerar?

Han har förmodligen bytt mobilnummer och glömt uppdatera informationen, eller så är han på semester. Konstigt att du inte får svar på mail annars. Har du provat med kontaktformuläret som finns på sidan? Det bör ju vara fler än en person som arbetar med webb-hotellet.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

frillaH skrev:

Klart jag har mailen kvar. Problemet är att KO inte kan göra så mycket om det nu blir så att det skickas till inkasso.

Inkasso ger inga betalningsanmärkningar. Det är Kronofogdemyndigheten som gör, och det är inte förrän steget efter inkasso. Inkasso har däremot en lagstadgad inkassoavgift på någon hundralapp eller två för att utföra ärendet, som tillkommer utöver den befintliga skulden och dess eventuella dröjsmålsränta.

Du kan få en betalningsanmärkning att raderas om du kan bevisa att du är fri från betalningsskyldigheten, men det är ju onödigt att chansa och är antagligen en process som tar tid och kraft.

Medlem sedan maj 2003924 inlägg

Som tidigare talare sa.
Han kan ju vara på Semester hehe.
Och det hör ju inte till ovanligheten eller..
hehehe

Medlem sedan maj 2004325 inlägg

OveRRidE skrev:

frillaH skrev:

Inkasso ger inga betalningsanmärkningar. Det är Kronofogdemyndigheten som gör, och det är inte förrän steget efter inkasso. Inkasso har däremot en lagstadgad inkassoavgift på någon hundralapp eller två för att utföra ärendet, som tillkommer utöver den befintliga skulden och dess eventuella dröjsmålsränta.

Du kan få en betalningsanmärkning att raderas om du kan bevisa att du är fri från betalningsskyldigheten, men det är ju onödigt att chansa och är antagligen en process som tar tid och kraft.

Inte helt korrekt, dom tar inte bort en "prick" bara för att du har betalat. Du måste bevisa att du betalat innan dom registerat skulden.

Nej inte för att man betalat en skuld. Däremot om man kan bevisa sin oskuld i frågan, därav det skriftliga mailet ovan...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

terLag skrev:

Inte helt korrekt, dom tar inte bort en "prick" bara för att du har betalat. Du måste bevisa att du betalat innan dom registerat skulden.

Nej, givetvis inte. Vad skulle det vara för mening med betalningsanmärkningar då? :q

Läs igen.

Jag skrev:

Du kan få en betalningsanmärkning att raderas om du kan bevisa att du är fri från betalningsskyldigheten

Alltså; om du anser att du inte blivit rätt behandlad eller inte fått tillräckliga påminnelser (vilket faktiskt har hänt mig), så kan man ta upp detta.

Hur går det? Har du fått tag på dem?

Vad man egentligen skall göra är att se den fysiska kreditfakturan. Då är man helt "frikänd" !!

I detta fallet tror jag att din maildiskussion räcker gott som bevis för din oskuld.

Skulle vara kul att få höra hur det gått? :q

Medlem sedan juni 200348 inlägg

Om jag inte tar fel så är det så att webb-hotellet är skyldiga att påvisa din skuld till dem, annars kan ju vem som helst få någon prickad. Det kostar oftast mer än det smakar med att driva inkasso, och vilket belopp kan det röra sig om? 2-300kr? Det är minst vad det kostar att ansöka oim inkasso hos de vanliga inkasso bolagen. Kronofogden är så pass vänliga att om du nu mot förmodan (högst osannolikt) får en prick (det är bara de som kan pricka dig) så kan du få den avskriven om du gör upp betalningen omedelbums, och inte slarvar igen på ett tag.

Vad gäller webb-hotellet.com så säger jag bara: HAHAHAHA!!!

En del av er minns säkert den långa fina tråden om webb-hotellet och deras semesterproblem från ganska exakt samma tid förra året. Midsommar. Jaja, lycka till.

;)

Phoebus skrev:

En del av er minns säkert den långa fina tråden om webb-hotellet och deras semesterproblem från ganska exakt samma tid förra året. Midsommar. Jaja, lycka till.

Jag tyckte väl att jag kände igen den här tråden på något sätt. http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=20&threadid=78845

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

OveRRidE skrev:

Och nu till det roliga. När inkassofakturan kommer så ringer man upp inkassobolaget och säger (ordvalet är viktigt) "Jag vill bestrida fakturan från [bolag]." Därigenom sätter du en hel del ur spel - däribland möjligheten för inkassobolaget att skicka fakturan vidare till kronfogden. Med största sannolikhet kommer inkassobolaget att hjälpa dig med hur du bestrider fakturan gör det inte det så... Hmm...

Eftersom jag inte orkade skriva mer så letade jag rätt på lite information... Hederliga gamla Sverker... :e

Rikard skrev:

"Jag vill bestrida fakturan från [bolag]." Därigenom sätter du en hel del ur spel - däribland möjligheten för inkassobolaget att skicka fakturan vidare till kronfogden.

Jag hjälpte min bror med att bestrida en faktura från ett skojarföretag. Det stod med fet stil på fakturan: Denna faktura går inte att bestrida.

Fast det gick fint. :e

Medlem sedan okt. 20028 inlägg

Vilket skojarföretag var det då?

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)