webForumDet fria alternativet

Vad gör man? Problem med Surftown

Webbutveckling

0 svar · 1 006 visningar · startad av Sibylla

Medlem sedan juli 200046 inlägg
Frågan#1

Hjälper min bror lite med att sätta upp ett administrations system med nyheter, webbshop etc kallat mambo. Bror min har iaf surftown som host (som jag redan innan hört en del illa om). Innan har dom bara hafft en statisk htlm-site som funkat överförväntan. Nu känner jag mig dock inte riktigt lika postivt inställd till de danska servrarna....

Efter att ha instalerat mambo så upptäcker jag att alla sidor kopplade till mambo som hämtar sin data ur en mySQL-databas går extremt seg och ibland kan det ta upp till 40-60 sekunder för servern att svara. Trode från början att jag gjort något fel med installationen och skriver ett vänligt mail till supporten och får detta svar:

Tak for din mail.

Da Mambo er Mysql baseret, kan det til tider godt være lidt langsomt hvis der er ekstra ordinært belastning på vores database server.

Efter ha svarat ganska argt och frågat hur sånna svarstider kan vara acceptabla, frågat om dom har någon annan db-server man kan flytta till etc får man detta svar:

Tak for din mail.

Vi har desværre ikke løsning til dette. Men jeg skal gøre mig en note omkring dette.

Ingen lösning på att det skall ta en minut för att hämta lite data från en db på deras server?

Kan ju säga att jag är något irriterad, så vad gör man? Skall man ta och byta host helt och hållet (precis betalat för ett år till) eller kan man bara hyra plats för en mysql databas någon annatsans (hur mycket kostar det?). Eller skall man vara kvar och hoppas att dom fixar det?

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)