WebForums debattavdelningar behöver ett tillskott enligt min ringa mening.
Den senaste tiden har mycket hänt som visar att religionen inte enbart är människors lycka utan ofta också deras olycka.
Det vore intressant att diskutera de filosofiska aspekterna på olika former av andlighet.
Kristendom, Judendom, Islam, Buddhism, Hinduism och Ateism bygger egentligen på samma tema.
En överordnad kraft som styr våra liv.
Denna kraft är kanske det sunda förnuftet för ateisten. För hinduerna är det olika gudar för olika behov och problem, för buddhisten är det kanske Karma och för övriga en osynlig allsmäktig Gud med olika heliga profeter.
För den som är intresserad av religion, är följande länkar en vettig vägledning.
Kristendom, Judendom, Islam, Buddhism, Hinduism och Ateism bygger egentligen på samma tema.
En överordnad kraft som styr våra liv.
Denna kraft är kanske det sunda förnuftet för ateisten. För hinduerna är det olika gudar för olika behov och problem, för buddhisten är det kanske Karma och för övriga en osynlig allsmäktig Gud med olika heliga profeter.
Hmm, vad menar du med överordnad kraft? Det som utmärker en ateist är väl just att denne inte tror på att det finns någon överliggande andlig makt, utan att människor i detta avseende är fria.
Om du med kraft menar övertygelse då är jag med, men tycker dock att ordvalet känns som ett krystat sätt att baka in två betydelser i ett ord, och därmed samordna troende med ateister.
Bortsett ateismen som innebär att man INTE tror på en kraft av gudomligt väsen så innefattar inte bara dessa ovan nämnda religioner samma tema. ALLA religioner uppbär en kraft som antingen är immanent eller trancendent.
Det vore intressant att diskutera de filosofiska aspekterna på olika former av andlighet.
nitro2k01,
Jag avvaktar med mina åsikter tills dess att vi eventuellt får ett forum för dessa diskussioner.
Denna forumavdelning är knappast avsedd för andliga debatter ;)
Personligen tycker jag inte att wF behöver utökas med den här typen av frågor. Kolla här istället: http://www.cognito.se/
Det är nog en bättre plats för den sortens diskussioner.
Passar inte Övriga frågor utmärkt för sådana diskussioner?
Du har nog rätt :)
Lasp,
Jag tittade in i Cognito och fann strukturen för rörig med alla underavdelningar som gör det nästan omöjligt att orientera sig.
Det tar för lång tid att söka genom allt för att finna en diskussion som passar mina intressen från gång till annan.
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e