Om jag startar en omröstning med två alternativrutor, kryssar båda alternativrutorna och röstar en gång, så skulle det enligt wF:s bedömning resultatet visa 50/50 efter en "röstomgång", eftersom hälften av rösterna hamnat på det ena alternativet, och den andra hälften på det andra alternativet.
Det borde väl vara mer korrekt att resultat istället visade 100/100 eftersom de både alternativ-kryssutorna varit ifyllda på samtliga omröstningar?
Förstår ni hur jag menar?
Om frågan lyder:
Vilka dagstidningar läser du?
Expressen
Aftonbladet
Om den som röstar först väljer båda alternativen, och den som röstar som nummer två, enbart väljer Aftonbladet, så skulle resultatet efter två omröstningar på wF visa:
Expressen 33,3%
Aftonbladet 66,6%
Korrekt skulle istället vara:
Expressen 50%
Aftonbladet 100%
Detta eftersom båda svarat att de läser Aftonbladet, medans hälften svarat att de läser Expressen?
Ska man kunna lämna fler svaralternativ i en omröstning, så kan man inte beräkna resultatet utefter samma förutsättningar som om man enbart kunnat kryssa ett alternativ vid omröstning?
Om den som röstar först väljer båda alternativen, och den som röstar som nummer två, enbart väljer Aftonbladet, så skulle resultatet efter två omröstningar på wF visa:
Expressen 33,3%
Aftonbladet 66,6%
Korrekt skulle istället vara:
Expressen 50%
Aftonbladet 100%
Men du kan inte räkna ut resultatet på samma sätt som i en vanlig omröstning, om du ges möjlighet att ange fler alternativ. Då kommer resultatet att bli felaktigt, vilket det nu blir i de wF-omröstningar där man har möjlighet att ange fler alternativ.
Man måste ta varje alternativ för sig, och se hur många kryss det fått i förhållande till hur många som röstat. Man kan inte ta ett alternativ och se hur många kryss det fått av det totala antalet inlämnade kryss, för då blir det ett felaktigt resultat.
Frågan "Läser du Aftonbladet" och frågan "Läser du Expressen" är helt två olika frågor, som i detta exempel finns i samma omröstning. Ingen av de båda svarsalternativen kommer att få över 100%, eftersom enbart kryssen för varje fråga kan beräknas utifrån antalet personer som röstat i omröstningen.
Att ta kryssen från flera olika frågor i en omröstning, och dela de med antalet som röstat, blir ju direkt felaktigt.
Om du fördelar din etthundraprocentiga röst lika på två alternativ, tillgodogör du enligt min ringa men bergsäkra mening vardera 50 % .
Ja, och det blir ju helt fel? Det borde ju vara 100% vardera, eftersom de båda alternativen har kryssats av 100% av de som röstat.
Omröstningresultatet i nuvarande form i dessa omröstningar där man kan ange fler alternativ, visar enbart procentuell fördelning av de inlämnade "kryssen", och det är ju inte det minsta intressant. Det man vill veta är ju hur många procent av de som röstat, som röstat på respektive alternativ.
Jag håller med Blårand. Procentangivelsen bör givetvis beräknas från hur många som har röstat, inte hur många alternativ som har valts, vilket är något helt annat.
Tänk poäng i stället för procent. Du har 100 poäng att fördela på ett antal alternativ. Du tycker att två av dem är exakt lika bra och fördelar din totala tyck-om-resurs lika mellan dem. Du har bara 100 poäng i potten och tvingas därför ge de båda 50 vardera.
Jag tycker att omröstningsresultatet blir skevt om en röstande kan avge två hela röster.
Det är möjligt att jag missförstått tråden.
Hoppas att det snart dyker upp en mattelärare ;)
I denna omröstning... http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=80775
...har vid denna tidpunkt 18 personer deltagit i omröstningen. 15 av dessa 18 personer har röstat på alternativet "Sverige/Scandinavien", men ändå anges "39.47%" som resultat för det alternativet, vilket blir knasigt och ganska så intetsägande.
Tänk procent då istället vettja. ;)
Du har 100% att dela ut istället för 100 poäng.
Man ser ju klart och tydligt hur många röster ett alternativ har fått. Procenten är ju en sammanställning av hur det ligger till totalt bara.
SirPeter > Procenten skall ju avgöra hur många röstare av alla som röstat på ett alternativ.
T.ex som Blårands:
Röstare 1: Expressen + Aftonbladet
Röstare 2: Aftonbladet
2/2 har röstat på aftonbladet = 100%
1/2 har röstat på expressen = 50%
Jag tycker då att man borde lägga in någon poängfunktion som ersätter procentfunktionen och göra en korrekt procentfunktion för röstningar där man kan kryssa i fler än ett alternativ.
Theon > Om man bara kan kryssa i ett alternativ så funkar wF:s procentuella fördelning helt perfekt ;)
Om det är x antal som röstat så är det 100% av x som röstat. Av dessa blir det fördelat i andelar på alternativen och det presenteras som procent. Framgår ju med klar tydlighet i Theons länk.
Om det är x antal som röstat så är det 100% av x som röstat. Av dessa blir det fördelat i andelar på alternativen och det presenteras som procent. Framgår ju med klar tydlighet i Theons länk.
Problemet är att om du har en omröstning Aftonbladet/Expressen, så har kanske en enda person röstat. Han har röstat på både Aftonbladet och Expressen. Då har 100% av alla röstande röstat på Aftonbladet, och 100% av alla röstande har röstat på Expressen. Egentligen ganska självklart eftersom 1/1 är 100%. Men resultatet visas, som det fungerar nu, som 50/50%.
Finns det x antal alternativ att välja på, så bör det ju i resultatet framgå hur många procent av de som röstat, som exempelvis valt alternativ y. Det är det som borde vara det intressanta i resultatvisnisngen...! Den resultatvisning man nu får upp, är egentligen ganska intetsägande, och även felaktigt om man ska se till den procentuella fördelningen.
40 st har röstat och detta fördelas enligt:
Sverige/Scandinavien 17 -> 42.50%
Övriga Europa 10 -> 25.00%
Asien 5 -> 12.50%
Afrika 4 -> 10.00%
Övriga världen 4 -> 10.00%
Ser ju ut att stämma bra.
Vidare är det ju som Theon skrev angående 50/50 före 100/100:
Theon skrev:
I annat fall får den som fördelar sin röst dubbelt så stor vikt vid sammanräkningen jämfört med den som lagt sin röst på ett enda alternativ.
Om alla som röstat anges med %, måste man vara konsekvent även i andelarna. 100% kan ju inte vid sammanräkning av fragmenten bli 150% ;)
R>
Fast min skalle kanske lider av bränslebrist den med :p