För att man skall bli bra och förstå ASP.NET så skall man först lära sig.
1. ObjectOrienteradProgrammering.
2. Något av språken i .NET typ C#
3. .NET FrameWork och dess klasser (iallafall de grundläggande, som hur .NET hanterar object, events, felhantering osv osv
4. Efter detta så är det enkelt att lära sig ASP.NET och man kommer redan från början skriva korrekt ASP.NET kod.
Det sämsta man kan göra är att gå ifrån att ha varit bra i ASP till att programmera ASP.NET. Man tänker helt fel och skriver riktigt korkad kod.
Jag har under längre tid haft lust att lära mig ASP.NET men inte haft tiden till det. Nu har jag dock fått mer tid och det första jag gjorde då var att söka igenom forumet efter boktips och hittade en intressant tråd med en väldigt intressant kommentar(se citatet). Själv föredrar jag att lära mig nya språk genom böcker, och när man fått grundförståelse kan man leta mer information på internet.
Jag undrar därför om ni har några bra tips på böcker inom de ovan nämnda kategorierna? Framförallt kategori 1-3(OOP, C# och NET-framework) Då jag redan har en bok som tar upp grunderna i ASP.NET. Jag har letat efter böcker bland annat på bokus men det finns ju hur många som helst!?! :q:OO Och eftersom budgeten är begränsad har jag inte råd att köpa 600-> kr böcker inom varje kategori. Utan letar efter lite mindre böcker som ger en bra grund inom de olika ämnena.
Och som avslutning har jag en fråga... Finns det några skillnader mellan "vanlig-C#" och C# som man använder i .NET? Ser ofta hur det står VB.NET men sällan C#.NET?
Nej ingen skillnad, VB.NET kallas det bara för att distansiera sig från klassiska VB. Finns ett c# och det skapades för .net plattformen kan man säga, version 2.0 är på väg dock.
Jag har en del boktipps om oop, men främst på javasidan, det är i stort sätt samma sak, annars gillar jag en bok som heter Objekt Orienterad Analys Och Design, men det är mest en metodik och ingen direkt programmering.
Har du kollat på närmsta bibliotek, det finns en hel uppsjö av c# böcker på våra stora bibliotek som man kan beställa via sitt lokala bibliotek.
Tack för dina tips, ska försöka ta en sväng förbi biblioteket och se om man hittar någon intressant. Men det kan ofta vara en fördel att ha en referensbok liggandes i bokhyllan ändå. Och jag har ett erbjudande på ca 300 kr att handla böcker för som jag måste använda innan den 23 februari. Så minst en bok kommer det att bli.
Hittade själv följande böcker på bokus. Någon som har några invändningar angående dessa böcker eller andra rekommendationer?
Alt. 1 verkar mest vara intriktat till f.d. VB6-kodare. Jag skulle dessutom rekommendera att om du verkligen vill lära dig objektorientering, ska du nog inte köpa en bok som heter något i stil med "OO i Dotnet/Java/whatever", för de lär mest vara inriktade mot trix i den speciella miljön. Skaffa för all del en bok med exempel i C# om det gör dig lycklig, men undvik böcker som försöker lära ut både en miljö (typ Dotnet) och ett tankesätt (objektorientering) på samma gång.
Sen är förstås det enda sättet att lära sig objektorientering som verkligen funkar att göra fel upprepade gånger och sitta med ett jävla gytter av osammanhängande, ful kod, och sedan skriva om hela helvetet på ett sätt som man märker faktiskt funkar. Böcker är förstås bra inspirationskällor, men man lär sig OO ur en bok lika lite som man lär sig programmering ur en bok :)
Vill man ha koll på hur OO verkligen funkar är Timothy Budds "An Introduction To Object-Oriented Programming" en riktig höjdare, men den är väldigt teknisk och inte alls någon "introduktion" - den är riktad till folk som redan kan OO och vill lära sig mer om vad som händer bakom kulisserna.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e